Jump to content

Erfaring med Grand Golden Line 380 / 40hk


VannTro

Recommended Posts

Jeg tok ltt av i går og tømte sparegrisen. Da ble det ny jolle, en Grand Golden Line 380 med Suzuki DF 40ATL.

Jeg drar jolla bak båten og Clipperen går jo ikke spesielt fort så størrelsen er ok så lenge den er kortere enn bredden på Clipperen.

Nå har jeg i og for seg fått bekreftet at det bør gå greit å dra opp på vannski med denne konfigurasjonen(ikke helt overbevist selv), men om noen har erfaring med tilsvarende båt/motorstørrelse hadde det vært artig med noen innspill. Jeg får montert Stingray hydrofoil da leverandør hadde erfaring med at båten kunne bli litt ustyrlig med 40hk, men jeg tenker jo at hydrofoilen også vil gjøre det lettere å komme i plan/dra vannski.

 

Grand-380-grey.jpg.47584dfec3527030ffcf2d7431128f54.jpg

 

819071227_SuzukiDF40ATL.jpg.a825d58e26b5a4739a9b0a107b7c7287.jpg

 

1514040335_WEB_ImageSTINGRAYHydrofoilXRIIIformotorer71038090770.Png.a48c95f15acfe7100c72df21fbd012fa.Png

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Sitat

Jeg får montert Stingray hydrofoil da leverandør hadde erfaring med at båten kunne bli litt ustyrlig med 40hk, men jeg tenker jo at hydrofoilen også vil gjøre det lettere å komme i plan/dra vannski.

 

evt bare få satt på en propell med litt mindre stigning , for mer skyvekraft på bekostning av litt toppfart.  

Kunne vært interessant å fått utdypet det med litt ustyrlig, - det kan jo skje på flere måter.  Enten at båten overplaner i høy fart, og dermed har lettere for å skjære ut til sidene , eller at den pendler opp og ned med baugen med baugen - eller vipper fra side til side (chinewalk)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det vet jeg ikke, men jeg tror ikke det.

Jeg fikk vite at forhandlerens mekaniker hadde testet seg frem litt og det resulterte i denne foilen samt litt høyere montasje enn rett på akterspeilet(noen cm. opp og lang stamme på motor) for å forhindre "vingling".

Så fikk jeg tilbakemelding fra noen som har samme båt med 40hk Yamaha at den "vinglet" når de kom over 20 knop.

 

Suzukien har elektrisk trim/tilt så det skal jo være enkelt å løfte baugen litt om problemet er overplaning, men overplaning fra 20 knop høres rart ut. Det kommer vel gjerne når farten er langt høyere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det blir bare sleping. Jeg har hatt / har en Brigg 330 med 20hk Suzuki som vi har slept etter oss siden våren 2014 og det har aldri vært behov for å ha den ut av vannet. Skulle jeg måtte gå ut i hard sjø så går det an å bruke 3 tau(ringene på siden av pongtongene i tillegg til tauekroken i baugen) for å stabilisere retningen.

Å skulle dra dette opp på noen plattform tror jeg hadde blitt litt av en jobb( 170 kg båt + 104 kg motor), men det er klart at om man har stor nok plattform og en landgang som klarer løftet, eller vinsj som kan plasseres riktig så går alt.

Jeg har uansett ikke stor nok plattform til det og vil heller ikke ha nesten 300 kg på den.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
baatsman skrev 12 minutter siden:

Synes det er rart at en RIB skal vingle når den har godkjenning for inntil 40 HK. Men det kan tenkes den går bedre med 2 i. Ellers gratulerer med #tøff" båt. 

 

Ja, jeg synes også det er merkelig, men hekken er også litt merkelig utformet. Nesten som en V med vinkel på bæreflatene på selve skroget akter. Har aldri sett båten opp/ned, men det ser litt rart ut også om du ser på bildet jeg la ut.

Disse Grand Golden Line modellene fra 340 / 380 / 420 har vel samme utforming og jeg vil tro de har solgt ganske mange 340 som slepejoller og da med 30 hk som den er godkjent for. Har ikke hørt om slike "unoter" på 340.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 1 minutt siden:

men hekken er også litt merkelig utformet. Nesten som en V med vinkel på bæreflatene på selve skroget akter.

 

nesten som innebygde "flaps" , og med oppdrift.   Kan jo være greit det når man skal ha 100 kg motor på hekken på en 12 foter :smiley:

 

Kjekt om du får tatt bilde av undervannsskroget også

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hehe, får ikke levert jolla før fredag 22 juni og i mellomtiden er dette det eneste jeg finner på nett som er i nærheten av skroget :wink:

2061945932_Grandbunn.jpg.838a297b2086deb67754663ba07a79cb.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vi har en sånn en. Eneste forskjellen er at vi har Yamaha 40 HK. Vi har originalpropell. Prøvde med ett hakk "tyngre", men da gikk den dårligere, så vi byttet tilbake igjen.

 

Ville ha en slik en for å ha en litt ordentlig jolle som kunne holde følge med moderskipet på tur siden vi også har vannscooter. Erfaringsmessig så opplever vi at den kan bli litt slitsom å kjøre i litt sjø. Hopper og spretter litt for mye til at gutta orker særlig lange strekk av gangen, så da har vi tauet den litt.

 

Den går bra. Tenåringen tror jeg har klart 33-34 knop. Jeg mener å ha sett 32 knop på max. Tilter jeg da opp motoren for mye, så har jeg opplevet tendens til vingling som har virket skummelt. Oppleves som mer stabil med motoren tiltet helt ned på max.

 

Vil tro den greit drar vannski etc. Men vi har ikke prøvd. Jeg har dog prøvd å få den i plan med 4 voksne personer der 3 av de har hatt med overnattingsutstyr, grillmat og øl. Det gikk fint. Med det vanlig mannskapet (2 voksne og 3 juniorer), så går den villig i plan og marsjer helt greit på 26-27 på flatt vann.

 

Avslutningsvis er jeg imponert over hvor lite bensin den bruker med motoren vi har på.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Se der ja @dennrick, jeg trenger vist ikke å gå over bekken etter vann :giggle:

Viste jo at dere hadde en Grand, men trodde det var 340.

Når det gjelder motor så har jeg sett tester av 40 hk-klassen og der er ting veldig likt, men Yamaha/Suzuki kommer best ut på både støy og toppfart(med forskjellig belastning). Det som gjorde at jeg valgte Suzuki, er at jeg har en DF 20A i dag som jeg er grisefornøyd med og når jeg leste at DF 40ATL har oljesmurt vedlikeholdsfritt registerkjede, da var valget enkelt. Det er også en 3 sylindret motor på 941 ccm(Yamaha 747 ccm) med injection, noe som borger for at den er sterk(samme blokka på 50 og 60hk). Leste en test hvor de synes den hadde akselerasjon som en tradisjonell 2-takter. Den veier dog 16 kg mer enn Yamaha.

 

Jeg handlet vannski og tau i dag, så jeg finner nok ut dette ganske snart(får båten 22 juni som nevnt tidligere). Jeg har lest ett eller annet sted at toppfarten er ca. 32 knop og det stemmer jo bra med din erfaring. Det er 5 knop mer enn jeg får med nåværende Brig 330 med 20 hk. Jeg leste noe om forbruk rundt 9 liter i timen med 1500 rpm. reduksjon fra full gass og det er jo pent må man si.

 

Det jeg ba om i tillegg når jeg handlet var:

  • Faria tankmåler(hvit med blank ring)
  • Kontrollspak til innfelling i konsoll(da slipper man en svær sak som står på utsiden og samler saltvann)
  • Batterikasse/batteri da motoren har el. start og el. trim/tilt
  • Stoffing av både skrog og pongtonger(den skal ligge i saltvann)

Henger som passer har jeg fra før, så nå er det vel bare å få solgt Brig`n som gjenstår.

Har trua på vannski når jeg leser om dine erfaringer i hvert fall. Så ble det en tube i tillegg da, "slik så ungdommen lika" :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 4 uker senere...

Heisan @dennrick

 

Joda, nå har vi hatt en uke på vannet med den på slep og det er nesten udelt positive erfaringer.

For å starte med den eneste negative, så er det innfestingen av slepekroken i baugen jeg synes er litt vel spinkel.

Nå går vi sjelden mer enn 6-7 knop, men jeg er skeptisk til styrken og vil nok lage meg en større metall-skive på innsiden slik at kreftene blir fordelt over flere cm2 enn de er originalt. Midlertidig løsning er en strekkavlaster på slepetauet.

Ellers har jeg udelte positive erfaringer med selve båten og motoren. Tung i sjøen slik at man fint tar litt bølger uten att det går utover komforten, samt god plass til 4 stk. på egne seter. Toppfarten er nok litt lav grunnet en litt for liten propell(28 knop), men det gjør jo at man kommer kjapt ut av vannet. Har ikke prøvd med masse last enda, men jeg tror nok den kommer fint opp med 5 voksne om bord. Fast 40 liter bensintank er også noe man setter pris på. Det går mange timer kjøring før man må fylle den :-)

Alt i alt vil jeg vel se det er en annen verden enn den vi hadde(Brig 330 m/20 hk) og så lenge vi ikke trenger å ta den opp på noen plattform så ser jeg bare positive sider med denne jolla. Det har i hvert fall resultert i mange jolleturer som vi ellers ikke hadde tatt.

Grand.jpg.1a1e5c7b72798ced54ee8d44f06fc971.jpg

6,5 knop på slep

Grand2.jpg.6b4ebfaa479d412c408544022abbd44a.jpg

Går greit i bredden uten å gå på yttersiden av "Vanntro"

 

Grand3.jpg.d3398bff41a38ef753e0b5580147aa68.jpg

Fikk tak i en liten Garmin kartplotter som kunne felles inn i konsollen.

 

 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

@VirtualMe Som du antar, så har jeg ikke forsøkt uten. Leverandøren, Motor-Huset i Skien, hadde testet båten med og uten og ville helst ikke selge den uten. Noe av årsaken var at den motvirker chine-walk ved fult på-drag(nå blir det vel "pongtong-walk" på denne :giggle: ). Det er en Stingray Foil og om vi sitter 2 voksne på benken bak er det null problem å komme opp i plan. Fordelen jeg har er selvfølgelig elektrisk trim på motoren slik at jeg kan trimme helt inn når den skal opp og deretter finne en fin vinkel. Likevel tror jeg foilen gir en stor fordel når det gjelder bæringen akter, selv om den sikkert bremser litt på toppfarten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...