VannTro
Se der ja @dennrick, jeg trenger vist ikke å gå over bekken etter vann
Viste jo at dere hadde en Grand, men trodde det var 340.
Når det gjelder motor så har jeg sett tester av 40 hk-klassen og der er ting veldig likt, men Yamaha/Suzuki kommer best ut på både støy og toppfart(med forskjellig belastning). Det som gjorde at jeg valgte Suzuki, er at jeg har en DF 20A i dag som jeg er grisefornøyd med og når jeg leste at DF 40ATL har oljesmurt vedlikeholdsfritt registerkjede, da var valget enkelt. Det er også en 3 sylindret motor på 941 ccm(Yamaha 747 ccm) med injection, noe som borger for at den er sterk(samme blokka på 50 og 60hk). Leste en test hvor de synes den hadde akselerasjon som en tradisjonell 2-takter. Den veier dog 16 kg mer enn Yamaha.
Jeg handlet vannski og tau i dag, så jeg finner nok ut dette ganske snart(får båten 22 juni som nevnt tidligere). Jeg har lest ett eller annet sted at toppfarten er ca. 32 knop og det stemmer jo bra med din erfaring. Det er 5 knop mer enn jeg får med nåværende Brig 330 med 20 hk. Jeg leste noe om forbruk rundt 9 liter i timen med 1500 rpm. reduksjon fra full gass og det er jo pent må man si.
Det jeg ba om i tillegg når jeg handlet var:
- Faria tankmåler(hvit med blank ring)
- Kontrollspak til innfelling i konsoll(da slipper man en svær sak som står på utsiden og samler saltvann)
- Batterikasse/batteri da motoren har el. start og el. trim/tilt
- Stoffing av både skrog og pongtonger(den skal ligge i saltvann)
Henger som passer har jeg fra før, så nå er det vel bare å få solgt Brig`n som gjenstår.
Har trua på vannski når jeg leser om dine erfaringer i hvert fall. Så ble det en tube i tillegg da, "slik så ungdommen lika"