Jump to content

Erfaring med kompositt gassflaske?

Morten90

Recommended Posts

Jeg har disse, kjøpte kompositt primært for å slippe rustne gassflasker. 

Gasskasse kjøpte jeg på wærners båtbu i Sandefjord til rundt 3100,- (sinnsyk pris for en plastkasse). 

Reserveflaske oppbevarer jeg i forpiggen/taurommet forut, da dette er drenert.

Lavtmontert gassalarm er en viktig livsforsikring. 

Komposittflasker fungerer dårligere i kalde temperaturer enn stål/aluminiumsflasker fordi de har dårlige varmeledende egenskaper. Sjelden problem i båtlivet dog.

Det fine med dem er at de stort sett er tilgjengelig absolutt overalt og kan, som du skriver være billige å bytte, men kan også være dyre. Stor forskjell i pris rundt om. En annen fordel er at de er lette.

Fint med egnet skap/rom til gassflaskene men som det står over må disse alltid være drenert ut til friluft uten mulighet til å samle opp gass noe sted. Forpigg/taurom kan være en løsning, men da skal det ikke være noen cm nedenfor dreneringshullet som gass kan legge seg.

Gassalarm er alltid fint, mest med tanke på lekkasje fra rør/slanger og koblinger innvendig. Må monteres og plasseres helt riktig.

T

Redigert av Thomastoget (see edit history)

Jeg har brukt 5 og 10 kg kompositt i mange år i båten. Som Thomastoget sier er de ikke like bra når temperaturen synker under -10. Jeg har tatt de inn i båten et par ganger for å varme de opp da siden flammen på gassovnen ble veldig liten i kulda. Ikke noe problem om du ikke bruker båten hele året. Vær oppmerksom på at disse ofte ikke er helt tette, noe du vil merke om du legger de i bilen noen dager.. så lufting er viktig. Mine står i friluft. 

Det fungerer veldig bra med disse komposittflaskene. Ingen rust og lette å håndtere. Har ikke prøvd med minusgrader, men i sommersesongen er det ikke noe problem med trykket. På Scand Baltic er det en kasse på badeplattformen tilpasset flaskene. Kassen er ikke tett i verken toppen eller bunnen, så da er luftingen i orden. 

Håper det er greit å spørre dere i tråden her siden det er relatert:

Har begge ventiltyper om bord ("industri"/Primus-typen som er gjenget) og den vanlige hurtigkoblingstypen. 

Får ikke bestemt meg... Erfaringer noen? Flaskene er til spis og en til grillen....

Inntrykk av at disse hurtigkoblingene går fort i stykker? Primus-typen bedre for permanent bruk? Overraskelsen var stor forrige uke da jeg skulle bytte den tomme 2kg stålflasken til spisen på CircleK, de hadde gått over til den 2kg blå Primus-typen i stedet for den vanlige norske hurtigkoblingen på 2kg nå. Er like mye i Sverige som Norge, men ønsker å ha en standard om bord. What to do?

:smiley:

oberst1 skrev 18 minutter siden:

Overraskelsen var stor forrige uke da jeg skulle bytte den tomme 2kg stålflasken til spisen på CircleK, de hadde gått over til den 2kg blå Primus-typen i stedet for den vanlige norske hurtigkoblingen på 2kg nå.

Jeg har denne på min, er det ikke bare å bytte til den ? https://seatronic.no/regulator-til-primus-flasker

regulator_stuss_2015_2.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)

@Worry II Har en slik liggende i skapet... Fant en gammel tråd på BP her også nå. googlet og sjekket litt; virker som den gjengede typen anbefales for oss som har tre bluss, mer mengde. Skjønner ikke helt da det uansett 29mbar trykk på begge typer? Kanskje forklaringen er såre enkel; den enkle gjengede har ikke slangebruddsventil? Ergo lettere gjennomstrømning av gassen slik at spisen fungerer bedre?

Worry II skrev for 3 timer siden:

Jeg har ikke sett 2 kg med hurtigkobling, jeg.. Har alltid bare tatt med meg den jeg trenger å bytte :giggle:

Hadde vært enklere med hurtigkobling, men det kan jo være noe nye sikkertetsregler som bestemmer dette ?

Joda, helt inntil nå har Statoil etc hatt 2kg kun med hurtigkobling, den Primus typen som er litt lavere og bredere (blå svensk) har de ikke hatt tidligere. Forrige uke sa de at det var slutt på den lokale stasjonen med hurtigkobling på 2kg. Kan bytte likt mot likt på disse, men hva skal jeg velge liksom... Upraktisk med primustypen til grillen, men fin til spisen.

oberst1 skrev for 4 timer siden:

@Worry II Har en slik liggende i skapet... Fant en gammel tråd på BP her også nå. googlet og sjekket litt; virker som den gjengede typen anbefales for oss som har tre bluss, mer mengde. Skjønner ikke helt da det uansett 29mbar trykk på begge typer? Kanskje forklaringen er såre enkel; den enkle gjengede har ikke slangebruddsventil? Ergo lettere gjennomstrømning av gassen slik at spisen fungerer bedre?

Den kjøper jeg ikke, trykket er 30mBar uansett. Jeg kjører noen ganger både komfyr, bereder og Weber gassgrill samtidig, uten problem. Jeg har 2x 10kg kompositt ombord. Det koster stort sett det samme å bytte inn 2, 5, og 10kg flasker, så 2 og 5kg er dårlig butikk. På krabbekokeren har jeg justerbar høytrykks regulator, det gir vei i vellinga når en venter på at krabbevannet skal koke.

Noe annet jeg har lagt merke til med disse komposittbeholderne er at de ikke er tette men lekker gass. 

Når jeg henter en ny så er den forseglet med plast rundt toppen. Når den står i bilen over natten så lukter det propan når jeg åpner dørene. Neppe nok til at det blir en eksplosiv blanding (da hadde jeg ikke kunne skrevet dette) men godt luktbart.

Flere som har erfart dette?

Har erfart fleire ganger at 5kg kompositt lekker. Kjenner lukt i boden de står lagret. Henta ein gang ut ei flaske fra garasjen som eg kjøpte høsten før, forseglet, men tom. 

Har 5kg kompositt i båten. Har aldri merka lekkasje der, hverken lukt i kassen eller minkande innhold.  Men i båten er kassen plassert inne under ein benk i forholdsvis stabil temperatur. Sjølvsagt lufting ut med fall.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vurdere å kjøpe en ekstra ventil med stengekran som jeg kan klemme på beholderen når jeg kjøper den. Om ventilen lekker så bør vel det tette lekkasjen.

Har forresten sendt en mail til AGA og nevnt dette lekkasjeproblemet for dem. Det er jo skummelt med en lekk flaske i en bil. Best å stå et stykke unna når man låser opp med fjernkontrollen :eek:

Lazyjack skrev for 14 timer siden:

Noe annet jeg har lagt merke til med disse komposittbeholderne er at de ikke er tette men lekker gass. 

Når jeg henter en ny så er den forseglet med plast rundt toppen. Når den står i bilen over natten så lukter det propan når jeg åpner dørene. Neppe nok til at det blir en eksplosiv blanding (da hadde jeg ikke kunne skrevet dette) men godt luktbart.

Flere som har erfart dette?

Hei

Eg har erfart det same.

Eg har 5-6 komposittflasker, og enkelte har stått i fleire år før eg byttar. Eg har ikkje merka noko gasstap/gasslukt frå desse, men desse har ikkje stått i lukka rom.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...