Jump to content

Erfaring med kompositt gassflaske?

Morten90

Recommended Posts

S/Y Emma skrev 3 minutter siden:

En flaske skal ikke lekke. Er du sikker på det ikke er slange eller regulator som lekker?

Ja er helt sikker; Flasken er ikke tatt i bruk - har fortsatt "blomberingen" på.  Når en stikker nesen helt inntil flasken, merkes gasslukten.  Flaskene (har 2) står i eget rom med utlufting i bunn.  Når rommet åpnes etter 1 døgn kjennes gasslukten godt.  Var ingen lukt tidligere.     Kjente også gasslukt når flasken stod i bilen natten over ...   Så jeg er ikke i tvil om at det er den nye flasken som avgir gasslukten.

Er vel bare å ta den med tilbake og få byttet i en nye flaske tenker jeg - men lurer jo på om det er slik at disse komposittflaskene over tid rett og slett kan begynner å lekke/svette gjennom selve beholderen-

BONITA I

Jeg har også ved flere tilfeller merket lukt av gass i bilen etter bytte av flasker. Dette skjer også på relativt kort tid ved transport, og ikke ved at flaska blir stående i bilen over natten eller over flere timer. (Transporterer alltid flaskene stående).

Har en vag teori om at det kan være ventilen på flaska som kan ha en liten lekkasje, og at dette stoppes når koblingen settes på. Men dette må jo igjen bety at flaskene tømmes hvis de blir stående ubrukt over tid, med forseglingen på.

Jeg bytter vanligvis flasker ved ubetjente bytteautomater.

Olepo skrev for 5 timer siden:

Jeg har også ved flere tilfeller merket lukt av gass i bilen etter bytte av flasker. Dette skjer også på relativt kort tid ved transport, og ikke ved at flaska blir stående i bilen over natten eller over flere timer. (Transporterer alltid flaskene stående).

Har en vag teori om at det kan være ventilen på flaska som kan ha en liten lekkasje, og at dette stoppes når koblingen settes på. Men dette må jo igjen bety at flaskene tømmes hvis de blir stående ubrukt over tid, med forseglingen på.

Jeg bytter vanligvis flasker ved ubetjente bytteautomater.

Jeg har 2 flasker - og bytter når 1 er tom.. Har derfor alltid en full flaske i reserve.  Det vil si at denne flasken, som det lukter fra - vil bli lagret i kanskje 6-7mnd før den tas i bruk.  En ting er jo da at en del gass kan ha lekket ut  - mye værre er det at jeg kjører rundt med gasslekkasje - og de farene dette medfølger.

Blir å returnere og bytte flasken - men kan være greit at andre blir oppmerksom på at litt lekkasje fra disse flaskene kanskje høres ut som kan skje titt og ofte - og bør følges med på.

BONITA I

Jeg har 5 kg kompositt i kjettingkassa selv. Hadde stål før, ikke merket forskjell. Dette var nytt for meg. Nå har jeg tenkt på det en times tid.

Hele poenget med riktig oppbevaring, er at små lekkasjer ikke skal medføre fare. Ikke dermed sagt at det skal være sånn, men ingen grunn til å engste seg for å gå i lufta om det er litt lukt. Med så mye grillgass som omsettes, er det nærmest utenkelig at det ikke hadde vært fanget opp om dette hadde vært et stort problem.

Jeg vet ikke, men med lang erfaring med stål og kompositt, virker det som det brukes samme type kobling. Det er ikke sannsynlig at det er dårligere kobling på komposittflaskene. Bonita I sin hypotese om svetting, er ikke helt fjern for meg. Jeg har nå hatt nr 2 flaska på dekk i et par måneder. Hadde jeg visst om dette, skulle jeg veid den da jeg kjøpte den.

Så spurte jeg Chatgpt. Vi er enige om at det ikke alltid er veien til sannheten, men dette virker troverdig:

1. Komposittflasker er mer permeable

Komposittflasker (ofte laget av glassfiber og plast/polymer) slipper lettere små mengder gass ut gjennom veggene enn ståltanker. Propan i seg selv er luktfri, men luktstoffet (et merkaptan) er ekstremt flyktig og kan sive gjennom selv tette materialer i små mengder.

• Dette er ikke en lekkasje i vanlig forstand, men en kjent egenskap ved komposittflasker.

• Merkaptanmolekylene er små nok til å migrere gjennom polymerstrukturen.

Altså, det lekker ikke gass, bare tilsatt lukt. Jeg er beroliget.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det stod i ett av innleggene som ble skrevet for en del år tilbake siden at flere hadde observert lekkasjer fra disse flaskene.

Jeg har observert lekkasjer én gang, men jeg tror husker ikke om det var komposittflaske, stålflaske eller begge.  Hadde akkurat fått fylt flaskene helt opp på stasjon (etterfylt altså, ikke byttet flasker).  Disse ble tatt tilbake til båten og ble stående ute på dekk i sola - i syd-Spania.  Etter en stund kom det vislelyder fra flasken(e), tror det var pga overtrykk.

Plast er generelt sett sjeldent helt gasstett - som @Steihy også påpeker over (innlegget kom mens jeg tastet på dette) - så det kan jo tenkes at flaskene "puster" litt gjennom selve kompositten.  Det skal svært lite gass til før det er luktbart, så hvis man har flasken stående i en relativt tett bil og det lukter bittelitt gass etter et døgn, så tar det nok år før flasken tømmes på denne måten.  Gasslukt er skummelt og ubehagelig, men er gassen svakt luktbart så representerer det lite fare - man trenger relativt mye gass før man oppnår en eksplosiv miks.

For min del er rust et stort problem med stålflasker.  For meg er det jo også et stort problem at det brukes ulike flasker i ulike land, det gjør innbytte vanskelig - flaskene er jo ikke så dyre, så det rasjonelle er nok å kaste flasker etterhvert og kjøpe nye når man ser at det blir for lengefør man får muligheten til å bytte inn en flaske.  Allikevel, jeg gjør mitt beste både for å få byttet ut flasker når jeg har mulighet samt å få fyllt opp flasker når jeg har muligheten.  Den norske komposittflaska mi tviholder jeg på.  Jeg har funnet ett sted i Sør-Vest-Spania og ett sted i Bulgaria hvor jeg kan få fylt den opp.  Hvis noen vet av noen steder i mellom hvor man kan få fylt opp norske komposittflasker, så vil jeg gjerne høre om det :-)

Edit: etter å ha lest hele innlegget over, så ser jeg jo også at det er luktstoffet og ikke gassen som lekker ut.  Det har jo en negativ konsekvens (i tillegg til at det er ubehageig og skummelt), og det er at propanet som blir igjen på flaska etter noen år ikke lukter så mye lengre - og det kan være farlig.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har ingen kunnskaper om dette, men ville aldri bli beroliget med at det er bare merkaptan uten å verifisere! Burde kanskje sette inn en gassvarsler der det lukter. Om den ikke varsler, slipp ut litt gass og verifiser at den er i orden. Flytt så varsleren tilbake til laveste punkt i båten. Så kan man også sove trygt i båten, når man også vet at varsleren fungerer. 

Eller er jeg på jordet her?

lr-80 skrev 1 time siden:

Jeg har ingen kunnskaper om dette, men ville aldri bli beroliget med at det er bare merkaptan uten å verifisere! Burde kanskje sette inn en gassvarsler der det lukter. Om den ikke varsler, slipp ut litt gass og verifiser at den er i orden. Flytt så varsleren tilbake til laveste punkt i båten. Så kan man også sove trygt i båten, når man også vet at varsleren fungerer. 

Eller er jeg på jordet her?

Vel, du må oppbevare gassflaskene i et eget ventilert rom der en eventuell lekkasje vil renne ut av båten og ikke kan renne ned til laveste punkt. Videre må du ha stengekraner på gassflasken, og på kokeapparatet og ha gode rutiner på å stenge når ovn/kokeapparat ikke er i bruk. Gassalarm på laveste punkt (CO og propan) er lurt uansett.  

Krimart skrev 46 minutter siden:

Vel, du må oppbevare gassflaskene i et eget ventilert rom der en eventuell lekkasje vil renne ut av båten og ikke kan renne ned til laveste punkt. Videre må du ha stengekraner på gassflasken, og på kokeapparatet og ha gode rutiner på å stenge når ovn/kokeapparat ikke er i bruk. Gassalarm på laveste punkt (CO og propan) er lurt uansett.  

Jeg var sikkert upresis, men mente at om det lukter et sted man midlertidig oppbevarer gass, kan man forsøke å verifisere der. I båten oppbevares det naturligvis forskriftsmessig. 

Jeg har nettopp byttet alle slanger og regulator etter at flaska tømte seg raskere enn forventet. Men luktet ingen gass. Det var på tide, 5 år siden sist. Gassflaska står i ventilert skap i cockpit med drenering, stenger på regulator om natta og innvendig ventil før slangen til komfyr etter hver bruk. 

Men burde sikkert hatt både lekkasjeindikator (bobler) og automatisk avstengning ved trigging av gassalarm (denne er montert på dørken).

Har ikke inngående kunnskaper om dette - men for å sove godt om natten (og oppholde seg i båten generelt) - returnerte jeg flasken til selger, og fikk ut en ny.  Selger var enig i at det luktet godt fra siden av flasken og ville returnere/få den sjekket hos leverandør.  

Den nye flasken (og for den del den som allerede er i bruk) lukter ikke - og dette er første gang på over 20 år jeg har opplevd gasslukt i rommet flaskene oppbevares i (som er ventilert og har avrenning)

Kanskje overkill reaksjon - men nå er jeg ihvertfall trygg på at der ikke er gasslekkasjer :tommel_opp:

BONITA I

Bruker komposittflasker hjemme og på hytta til grillene mine, men i båt vil jeg helst ikke ha gassanlegg. Har aldri tenkt over at Kompositt er noe dårligere enn stål. Har jo hatt både stål og kompositt stående ute i vedbua om vinteren.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Snakket med Aga om dette for noen år siden etter at jeg flere ganger opplevde godt merkbar gasslukt etter å ha hatt 5 kg. kompositt flaske i bilen over natta. 

Svaret var: "Kompositt beholderne er ikke  tette på molekylnivå og at det er naturlig at man kan lukte merkegassen  når beholderen oppbevares i lukkede rom over noe tid.

Normalt vil konsentrasjonen være svært langt fra grensen hvor det er fare for eksplosjon."

Men jeg ville nok ikke oppbevart en slik beholder i bilen eller annet lukket mindre rom over mange døgn

On 6/16/2025 at 8:17 PM, -morten- said:

Har jo hatt både stål og kompositt stående ute i vedbua om vinteren.

Vedbua er neppe lufttett, så problemet med oppsamling av merkegass vil du ikke ha der.  I vedbua er det ganske tørt og saltfritt, når gassbeholdere oppbevares ute på dekk eller i en ankerboks som ikke er tett (og hvor gassballongene også kommer i kontakt med våt, salt kjetting), så er rustfri kompositt et stort pluss :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

S/Y Emma skrev 17 minutter siden:

En fun fact om propangass: konsentrasjonen av propan i luft er bare eksplosjonsfarlig mellom 2,1 og 9,5%. Er konsentrasjonen lavere eller høyere, eksploderer det ikke.

Av samme grunn - den fortrenger oksygen - kan man ikke puste i luft med mer enn 9,5% propan. Loose-loose. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...