bjoris Startet 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2018 Yr.no melder om en uvanlig storm torsdag kveld/natt til fredag, nord for Stad. Vi runder Stad i morgen tidlig, men hvor bør en ri av stormen? For meg ser det ut som Ålesund har mest beskyttet havn? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Om du legger deg i indre del av Brosundet i Ålesund er du beskyttet mot det meste. Det er også en gjestebrygge i ytre del av havna. Denne er mer utsatt, og særlig ved vind fra NV. Lå der i frisk NV frisk bris i fjor sommer og det var slettes ikke behagelig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Takk, ja det var egentlig der inne jeg tenkte at måtte være bra:) Vel, vi får se da hva som kommer! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
pacuare Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Vind kommer fra sørvest, og ser sterkest ut ute i havet. Vanligvis er det roligrere lenger inn i fjordene. Tenker Vestnes rett syd for Molde for å få fralandsvind og få ett fjell mellom havet og båten. Vet at det er en havn der, men vet ikke om det er gjestehavn som er brukbar. På Windy.com ser det også ut til å være meldt mindre vind i Molde enn Ålesund. Men havna i Ålesund er litt ubeskyttet fra sørvest. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Indre del av havna i Ålesund er andedam uansett vindretning vil jeg si. Redigert 12.Juni.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Eureka skrev for 2 timer siden: Indre del av havna i Ålesund er andedam uansett vindretning vil jeg si. Man merker nok en del vind der også, men er nok det beste alternativet. Gå innover i fjordene er ikke noe bedre, for der kan kastevinder bli verre. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 -om det rasler litt i masta, så er det ikke noe sjø inni havna. Ålesund havn sine webkameraer dekker dårlig den innerste delen. Ser det ligger en stor seilbåt. Men det er norm å ligge utenpå hverandre der. Som det blir sagt, oppunder fjella kommer kastevinden. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 pacuare skrev for 16 timer siden: Vind kommer fra sørvest, og ser sterkest ut ute i havet. Vanligvis er det roligrere lenger inn i fjordene. Tenker Vestnes rett syd for Molde for å få fralandsvind og få ett fjell mellom havet og båten. Vet at det er en havn der, men vet ikke om det er gjestehavn som er brukbar. På Windy.com ser det også ut til å være meldt mindre vind i Molde enn Ålesund. Men havna i Ålesund er litt ubeskyttet fra sørvest. Vestnes har en bra gjestehavn, og jo lengre inn i fjordene man ligger, desto bedre er det nok denne gangen. Havna har også kort gangavstand til de fleste butikker. Jeg har selv båten min i havna på Vestnes, faktisk ganske tett opp til gjestehavna, og kommer til å passe godt på. For øvrig ligger man longside ved flytebrygger bak en solid molo (tilkobling for strøm). Meldingene akkurat nå (onsdag morgen), ser egentlig ikke så aller verst ut for Vestnes, som ligger ganske langt inn sammenlignet med Ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 pacuare skrev for 17 timer siden: På Windy.com ser det også ut til å være meldt mindre vind i Molde enn Ålesund. Men havna i Ålesund er litt ubeskyttet fra sørvest. Da fant jeg en ikke uvesentlig skrivefeil. Mente at Molde lå litt utsatt til i sørvest (god molo, men vinden står rett inn). Brosundet i Ålesund er definitivt ikke utsatt for sørvest vind. Eneste jeg er skeptisk til der er å ligge flere utenpå hverandre i mye vind. Har stort sett vært der i helger, da er det fullt i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Det kan nok komme en del båter som søker havn. Mye utenlandske båter på vei nordover. Indre del av Ålesund havn har 4-6 etg. bygninger helt inntil sjøen. Bare å passe på at seilbåter som ligger utenpå hverandre ikke har master som kan hekte seg. Fendre godt etc. Men så er det jo greit å ha en plan B. Molde er en del timer unna. Likeså Vestnes. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Web-kamera: https://www.smp.no/webkamera/2016/03/02/Brosundet-12883770.ece http://alesund.havn.no/images/webcams/Pictures/K22/K22.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Se der ja, der var det skikkelig kamerasektor. ? ...registrerer at to seilbåter/ bobåter ligger der fortsatt, på 2. året... og at kajakkutleie fortsatt okkuperer den mest fleksible plassen for store båter... Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Vi er på vei til Ålesund for å legge oss der til det har blåst over. Er nå noen plasser igjen ved bryggene der enda ser det ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Som nevnt, er vanlig praksis å legge seg utenpå andre dersom det er fult langs brygga. Enkelte helger ligger det 5-8 båter utenpå hverandre, i indre gjestehavn. Yttre, nordligste gjestebryggene, synes jeg det er verst når vind og sjø står rett inn åpningen ved Molja. Da er det huskestue. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) ser ut som SY Fri har fått seg en fin plass inne i Brosundet? Dere får ta dere en tur opp trappene til Fjellstua, mens været fortsatt er levelig. God klippfiskmiddag er å få kjøpt på XL. -ligger like ved der Los-båter ligger. Skipshandler Sverre Eidsvik må man jo også avlegge et besøk. Det er Ålesund Live, musikkfestival, i helga. Den er flyttet innendørs i Sunnmørshallen pga været. Skulle vært arrangert på sørsiden av byen, ved sundet. Kos dere i byen. Håper på å komme hjem for ferie om en uke. Redigert 14.Juni.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Hei. Då eg var i hamna i tolvtida var det plass til fleire båtar. Bjoris såg ikkje ut til å lida nokon naud. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 ? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) Ser toppen rundt Ålesund kommer ca midnatt og til Fredag ettermiddagen oppgitte verdier er vinden nå Redigert 14.Juni.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Tabaqui Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Endte opp langs kaia første natta, men flyttet over på flytebrygge i ytre havn nå. Kjenner jeg foretrekker å være knyttet i brygge, ikke i andre båter når det er vær på vei. Mulig det bare er iboende skepsis fra en som er vant til å ha hele øya for seg selv nordpå :p @bjoris hvis du har lyst på en kaffekopp og en titt på kartet nordover er det bare å stikke bortom. Grå seilbåt i ytre havn. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Har jobb i Ålesund i morgen, og ser fram til en hyggelig spasertur langs bryggene utpå ettermiddagen. Håper å treffe Baatplassens værfaste seilere! Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Tabaqui skrev for 6 timer siden: Endte opp langs kaia første natta, men flyttet over på flytebrygge i ytre havn nå. Kjenner jeg foretrekker å være knyttet i brygge, ikke i andre båter når det er vær på vei. Mulig det bare er iboende skepsis fra en som er vant til å ha hele øya for seg selv nordpå :p @bjoris hvis du har lyst på en kaffekopp og en titt på kartet nordover er det bare å stikke bortom. Grå seilbåt i ytre havn. God tur videre. Ålesund er ei fin havn, hilsen Zodiac fra hjemmehavna som nettopp gikk nordover Glad jeg ikke hadde dette været på den turen hehe. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
bjoris Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Hei! Sånn går det når en ikke følger med på Baatplassen, så den fine RMen! Synd jeg ikke så posten før nå! Gjennom Lepsøy revet nå, kurs mot Bud! Redigert 16.Juni.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.