
Maika
En annerkjent forhandler av LiFePo4-batterier til maritim bruk anbefalte meg å helst bare ha 4 celler i en LiFePo4-batteribank. Dvs at dersom man feks skal ha en batteribank på 400Ah, burde altså denne bestå av 1x400Ah med 4 celler heller enn 2+200Ah med 8 celler.
Årsaken hadde med aktiv cellebalansering på "hele pakka" å gjøre, dvs at flere "alt i ett"-batterier i parallell vil teoretisk kunne få ubalanse mellom seg, og man kan miste kapasitet, særlig ved gjentatte klattladinger. (Han avsluttet riktignok med at han helt ærlig trodde dette i praksis ikke var noe stort problem.)
Nå bygges det jo store lithium-batteribanker til både hus, bil og båtbruk der det parallellkobles.
Hva tror de kunnskapsrike her: Er det bare teori, eller vil man merke forskjell i praksis?
(Jeg vurderer enten 1x200Ah eller 2x125Ah fra samme produsent til omtrent samme prisen.)