Jump to content

Edit History

Maika

Maika

En annerkjent forhandler av LiFePo4-batterier til maritim bruk anbefalte meg å helst bare ha 4 celler i en LiFePo4-batteribank. Dvs at dersom man feks skal ha en batteribank på 400Ah, burde altså denne bestå av 1x400Ah med 4 celler heller enn 2+200Ah med 8 celler.

Årsaken hadde med aktiv cellebalansering på "hele pakka" å gjøre, dvs at flere "alt i ett"-batterier i parallell vil teoretisk kunne få ubalanse mellom seg, og man kan miste kapasitet, særlig ved gjentatte klattladinger. (Han avsluttet riktignok med at han helt ærlig trodde dette i praksis ikke var noe stort problem.)

Nå bygges det jo store lithium-batteribanker til både hus, bil og båtbruk der det parallellkobles.

Hva tror de kunnskapsrike her: Er det bare teori, eller vil man merke forskjell i praksis?

(Jeg vurderer enten 1x200Ah eller 2x125Ah fra samme produsent til omtrent samme prisen.)

Maika

Maika

En annerkjent forhandler av LiFePo4-batterier til maritim bruk anbefalte meg å helst bare ha 4 celler i en LiFePo4-batteribank. Dvs at dersom man feks skal ha en batteribank på 400Ah, burde altså denne bestå av 1x400Ah med 4 celler heller enn 2+200Ah med 8 celler.

Årsaken hadde med aktiv cellebalansering på "hele pakka" å gjøre, dvs at flere "alt i ett"-batterier i parallell vil teoretisk kunne få ubalanse mellom seg, og man kan miste kapasitet, særlig ved gjentatte klattladinger. (Han avsluttet riktignok med at han helt ærlig trodde dette i praksis ikke var noe stort problem.)

Nå bygges det jo store lithium-batteribanker til både hus, bil og båtbruk der det parallellkobles.

Hva tror de kunnskapsrike her?

(Jeg vurderer enten 1x200Ah eller 2x125Ah fra samme produsent til omtrent samme prisen.)

Maika

Maika

En annerkjent forhandler av LiFePo4-batterier til maritim bruk anbefalte meg å helst bare ha 4 celler i en LiFePo4-batteribank. Dvs at dersom man feks skal ha en batteribank på 400Ah, burde altså denne bestå av 1x400Ah med 4 celler heller enn 2+200Ah med 8 celler.

Årsaken hadde med aktiv cellebalansering på "hele pakka" å gjøre, dvs at flere "alt i ett"-batterier i parallell vil teoretisk kunne få ubalanse mellom seg, og man kan miste kapasitet, særlig ved gjentatte klattladinger. (Han avsluttet riktignok med at han helt ærlig trodde dette i praksis ikke var noe stort problem.)

Nå bygges det jo store lithium-batteribanker til både hus, bil og båtbruk der det parallellkobles.

Hva tror dere?



×
×
  • Create New...