Maika Startet 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2018 (redigert) En annerkjent forhandler av LiFePo4-batterier til maritim bruk anbefalte meg å helst bare ha 4 celler i en LiFePo4-batteribank. Dvs at dersom man feks skal ha en batteribank på 400Ah, burde altså denne bestå av 1x400Ah med 4 celler heller enn 2+200Ah med 8 celler. Årsaken hadde med aktiv cellebalansering på "hele pakka" å gjøre, dvs at flere "alt i ett"-batterier i parallell vil teoretisk kunne få ubalanse mellom seg, og man kan miste kapasitet, særlig ved gjentatte klattladinger. (Han avsluttet riktignok med at han helt ærlig trodde dette i praksis ikke var noe stort problem.) Nå bygges det jo store lithium-batteribanker til både hus, bil og båtbruk der det parallellkobles. Hva tror de kunnskapsrike her: Er det bare teori, eller vil man merke forskjell i praksis? (Jeg vurderer enten 1x200Ah eller 2x125Ah fra samme produsent til omtrent samme prisen.) Redigert 12.Juni.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) 1 hour ago, Maika said: dvs at flere "alt i ett"-batterier i parallell vil teoretisk kunne få ubalanse mellom seg, og man kan Stiller meg sterkt tvilende til dette. Det er umulig å få ubalanse mellom parallellkoblede batterier. Redigert 12.Juni.2018 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Hehe, jeg snakket med en annen leverandør som anbefalte det helt motsatte. En ting å merke seg når du har flere celler er at du kan øke ladestrømmen vesentlig. I tillegg så har du feiltoleranse når du har flere celler. Er flere her inne som mar mye bedre kjennskap til dette en meg, så vi får håpe de kommer på banen. Redigert 12.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Uten å nevne navn, så var den jeg refererte fra det mange her mener er den mest anerkjente forhandleren av lithiumbatterier. Redigert 12.Juni.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Maika skrev 48 minutter siden: Uten å nevne navn, så var den jeg refererte fra det mange her mener er den mest anerkjente forhandleren av lithiumbatterier. Nesten så jeg begynner å tro at vi snakker om samme leverandør, men at vi har fått 2 forskjellige svar. Min produsent begynner på s :) Redigert 12.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Min forhandler begynner på en annen hvislelyd;) Redigert 12.Juni.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Forhandleren jeg snakket om sa til meg at det var bedre med 2x100 enn 1x200. De begynner på M.... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Jaja, jeg har også en annen forhandler (som begynner på c) som sier at batterieksperten hos sin leverandør mener at "Er det like batterier så går det helt greit så lenge man ikke overstiger hva ett batteri sin BMS klarer å håndtere av strøm". Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Jeg har 5x100Ah, balansert som nøkken det. Leverandør MaksPower, ingen hemmelighet. Jeg tror ikke dette er noe tema, hvor mange celler er det ikke i en el-bil? Tror ikke noe på at dette er noe å bry seg med. Jeg hadde kjøpt det som passet ned i batterikassene eller der hvor jeg skulle plassert de. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
StorStas Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Enig med "skeptikerne" her. Problemstillingen er for alle praktiske formål helt teoretisk... Det fins små argumenter både for og imot, men dette ville jeg ikke satt på listen over ting å ta med i vurderingen en gang. Velg heller batterier utifra pris, kvalitet, krav til plassering osv. 1x200Ah vil oppleves som 200Ah, og 2x125Ah vil oppleves som 250Ah, så enkelt er det. Til sammenligning så består de største Tesla-batteriene av 8 256 små "lommelyktbatterier" fordelt på 16 moduler. Det gir en god indikasjon på at antall celler er underordnet. Redigert 12.Juni.2018 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Har vært heldig å få åpne noen 48V sykkelbatterier i det siste, og de er bygd opp på samme måte som tesla batteriene. For meg så ser det ut til at de velger kvalitets celler framfor billigste løsning som her ville vært store billige celler. Tror faktisk ikke cellene er særlig mere en 2000mah. Som StorStas sier så er det bedre å fokusere på kvalitet en på hvor mange celler batteriene er oppbygd av. Sitér dette innlegget Link to post
janht Svart 2.September.2018 Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 Jeg har 4x100Ah LiFePo4 batterier til forbruk. Måtte sørge for å koble dem i perfekt balanse, slik at alle batteriene leverer samme mengde strøm ved last, og at en unngår skjevbelastning av banken. Det fungerer veldig fint, og fordelen med 4 er at du får en høy BMS. Hvert batteri er 150A, og til sammen blir bankens BMS på 600A. Dvs at den kan tåle belastning på nesten 8kw uten at releet kobler batteriet ut. Kjekt når du bruker thrustere og ankervinsj. Har bare gode erfaringer etter snart ett år med problemfri strøm i båten. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 janht skrev for 22 timer siden: Måtte sørge for å koble dem i perfekt balanse, slik at alle batteriene leverer samme mengde strøm ved last Og hvordan kobler man batterier i "perfekt balanse" rent teknisk? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 Siden kompetansen er her så "kupper" jeg tråden litt. Kan man parallellkoble LiFePo batterier for 24V, og benytte eksisterende lade opplegg for dette? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Chris284 Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 (redigert) "Siden kompetansen er her" Captain Chaos, hva skal du paralellkoble ? Er det 2x12 volts batterier du mener, så er det seriekobling som gir 24V. For noen Lifepo4 batterier kan man bruke dynamo for blybatterier, men det må isåfall være oppgitt fra produsent. For 24 volt er det kanskje bedre å bruke ett 24 volts batteri. Du burde skaffe deg et grunnkurs i elektro eller lese litt på wiki om emnet. Eller få en med kunnskap til å koble og montere. Redigert 3.September.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Comforthe Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 Jeg ignorerer de siste mld og går tilbake til start. Gå for det som gir best pris. Flere celler i parallel er (som noen andre nevner) vanlig i elbiler og elektrisk er ikke balansering et tema (gjelder kun serie). Jeg ville heller vurdert at dersom du går for parallel, dvs flere mindre celler, kan du spare noen kroner senere ved eventuelt en defekt celle. Ikke at jeg tror det er noe særlig risiko for det. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Captain Chaos Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 (redigert) Chris284 skrev On 3.9.2018 at 11.37: "Siden kompetansen er her" Captain Chaos, hva skal du paralellkoble ? Er det 2x12 volts batterier du mener, så er det seriekobling som gir 24V. For noen Lifepo4 batterier kan man bruke dynamo for blybatterier, men det må isåfall være oppgitt fra produsent. For 24 volt er det kanskje bedre å bruke ett 24 volts batteri. @Chris284 Jeg mente selvsagt seriekolbling. Jeg har ikke fulgt særlig med i timen når det gjelder LiFePo4. Jeg tenkte det var levert utelukkende i 12v utgaver for slik type bruk, som bly/syre og AGM som er typisk for min båttype, slik at du måtte seriekoble for 24v anlegg. Caset er: Jeg har 10 år gamle bly/syre som nå synger på siste verset på forbruk. 4x120ah /12v i serie. Eller 240ah / 24v om du vil... og da med langt mindre disponibelt i batteribanken da jeg ikke bør tappe lenger ned en 50%. Kunne tenke meg å nå en reell kapasitet på 240-300ah ved 24v. Da må ny teknologi vurderes da jeg godt kan tenke meg å benytte samme plass til forbruksbanken. EDIT: Det ser heller ikke ut til det er noe særlig 24v på det Norske markedet og Makspower heveder seriekobling er greit for deres modeller? Redigert 4.September.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Kjellg Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 (redigert) Egentlig så vet jeg ikke men ut fra annonser fra leverandørene så kan noen batterier seriekobles mens andre ikke. Hva som gjør at noen ikke kan seriekobles, aner jeg ikke. Forøvrig så leverer skanbatt 24V batterier. Redigert Her er et batteri på 24V Redigert 4.September.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 Den ene fordelen med serie er vel at jeg kan få en høyere total BMS? Eller tenker jeg feil? Det jeg har funnet så lang av 24v batterier gir meg totalt sett litt liten BMS Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Kjellg Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 (redigert) Captain Chaos skrev 3 minutter siden: Den ene fordelen med serie er vel at jeg kan få en høyere total BMS? Eller tenker jeg feil? Det jeg har funnet så lang av 24v batterier gir meg totalt sett litt liten BMS Serie gir ikke høyere BMS. Parallell kobling gir høyere. Om du paralellkobler 2 stykk 24v vil du få «høyere BMS» Om du parallell kobler 2 av dem jeg linket til så kan du lade dem med 100A og maks 200A, ut fra produktblad. Redigert 4.September.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janht Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Chiefengineer skrev On 3.9.2018 at 8.39: Og hvordan kobler man batterier i "perfekt balanse" rent teknisk? https://www.impactbattery.com/blog/tutorials/how-to-charge-marine-and-rv-batteries-in-parallel/ Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 (redigert) janht skrev 37 minutter siden: https://www.impactbattery.com/blog/tutorials/how-to-charge-marine-and-rv-batteries-in-parallel/ Det ga ikke svar på hvordan du har gjort dette? Hvor mange batterier har du koplet sammen? Hvordan? Hvilke måleresultater har du lagt til grunn for å konkludere med at dette er "perfekt"? Endret det seg ved endring på kablingen målemessig, evt. hvordan? Muligens noe pirkete dette men spørsmålsstillingen er veldig interessant da de fleste batteribanker på 2-4 batterier i fritidsbåter er koplet på enkleste måte. For min del varer disse batteribankene vanligvis i 8-10 år. Hvor mye ekstra vinner man på en "perfekt" kopling? Redigert 4.Oktober.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janht Svart 28.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2018 Jo, hvis du ser skissen med fire batterier, så ser du koblingen som er ‘ perfekt’. Koblet inn varmtvannstanken, og brukte tangamperemeter for å se hvordan hvert enkelt batteri ble belastet. Perfekt ville batteriene levere 16,35A hver ( totalt 65A -850W) Før balansering kunne ett gi 8A, et annet 24 osv. Etter balansering leverte alle det samme innenfor ca 1A forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
FerskSjøulk Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Comforthe skrev On 3.9.2018 at 11.59: Flere celler i parallel er (som noen andre nevner) vanlig i elbiler og elektrisk er ikke balansering et tema (gjelder kun serie). Ikke for å pirke eller krangle, men batteripakker for elbil er både seriell- og paralellkoblet. Spenningen i én lithium-celle er bare 3.3 til 3.7 volt (avhengig av type). Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 FerskSjøulk skrev On 1.11.2018 at 15.52: Ikke for å pirke eller krangle, men batteripakker for elbil er både seriell- og paralellkoblet. Spenningen i én lithium-celle er bare 3.3 til 3.7 volt (avhengig av type). Tar det ikke som krangel :) Selvfølgelig er det seriekoblede celler, de fleste el-biler opererer tross alt på 300 volt. Men som du sier, det er parallellkoblinger også. Poenget mitt var at man (normalt) ikke har BMS systemer mellom parallellkoblede celler - de vil jo ligge med lik spenning. Jeg ordla meg klønete. Hvis TS her vil øke kapasiteten pr seriekoblede batteri, kan han fint parallellkoble uten ytterligere BMS. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.