Jump to content

LiFePo4: Er det best med bare 4 celler?

Maika

Recommended Posts

En annerkjent forhandler av LiFePo4-batterier til maritim bruk anbefalte meg å helst bare ha 4 celler i en LiFePo4-batteribank. Dvs at dersom man feks skal ha en batteribank på 400Ah, burde altså denne bestå av 1x400Ah med 4 celler heller enn 2+200Ah med 8 celler.

Årsaken hadde med aktiv cellebalansering på "hele pakka" å gjøre, dvs at flere "alt i ett"-batterier i parallell vil teoretisk kunne få ubalanse mellom seg, og man kan miste kapasitet, særlig ved gjentatte klattladinger. (Han avsluttet riktignok med at han helt ærlig trodde dette i praksis ikke var noe stort problem.)

Nå bygges det jo store lithium-batteribanker til både hus, bil og båtbruk der det parallellkobles.

Hva tror de kunnskapsrike her: Er det bare teori, eller vil man merke forskjell i praksis?

(Jeg vurderer enten 1x200Ah eller 2x125Ah fra samme produsent til omtrent samme prisen.)

Redigert av Maika (see edit history)

Hehe, jeg snakket med en annen leverandør som anbefalte det helt motsatte. En ting å merke seg når du har flere celler er at du kan øke ladestrømmen vesentlig. I tillegg så har du feiltoleranse når du har flere celler. Er flere her inne som mar mye bedre kjennskap til dette en meg, så vi får håpe de kommer på banen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg har 5x100Ah, balansert som nøkken det. Leverandør MaksPower, ingen hemmelighet. Jeg tror ikke dette er noe tema, hvor mange celler er det ikke i en el-bil? Tror ikke noe på at dette er noe å bry seg med. Jeg hadde kjøpt det som passet ned i batterikassene eller der hvor jeg skulle plassert de. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Enig med "skeptikerne" her.  Problemstillingen er for alle praktiske formål helt teoretisk...  Det fins små argumenter både for og imot, men dette ville jeg ikke satt på listen over ting å ta med i vurderingen en gang. 

Velg heller batterier utifra pris, kvalitet, krav til plassering osv.  1x200Ah vil oppleves som 200Ah, og 2x125Ah vil oppleves som 250Ah, så enkelt er det.

Til sammenligning så består de største Tesla-batteriene av 8 256 små "lommelyktbatterier" fordelt på 16 moduler.  Det gir en god indikasjon på at antall celler er underordnet.

Redigert av StorStas (see edit history)

Har vært heldig å få åpne noen 48V sykkelbatterier i det siste, og de er bygd opp på samme måte som tesla batteriene. For meg så ser det ut til at de velger kvalitets celler framfor billigste løsning som her ville vært store billige celler. Tror faktisk ikke cellene er særlig mere en 2000mah. Som StorStas sier så er det bedre å fokusere på kvalitet en på hvor mange celler batteriene er oppbygd av. 

• 2 måneder senere...

Jeg har 4x100Ah LiFePo4 batterier til forbruk. Måtte sørge for å koble dem i perfekt balanse, slik at alle batteriene leverer samme mengde strøm ved last, og at en unngår skjevbelastning av banken. Det fungerer veldig fint, og fordelen med 4 er at du får en høy BMS. Hvert batteri er 150A, og til sammen blir bankens BMS på 600A. Dvs at den kan tåle belastning på nesten 8kw uten at releet kobler batteriet ut. Kjekt når du bruker thrustere og ankervinsj. Har bare gode erfaringer etter snart ett år med problemfri strøm i båten. :-) 

"Siden kompetansen er her"

Captain Chaos, hva skal du paralellkoble ? Er det 2x12 volts batterier du mener, så er det seriekobling som gir 24V.

For noen Lifepo4 batterier kan man bruke dynamo for blybatterier, men det må isåfall være oppgitt fra produsent.

For 24 volt er det kanskje bedre å bruke ett 24 volts batteri.

Du burde skaffe deg et grunnkurs i elektro eller

lese litt på wiki om emnet. Eller få en med kunnskap til å koble og montere. :wink:    :drink:

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Jeg ignorerer de siste mld og går tilbake til start.

Gå for det som gir best pris.

Flere celler i parallel er (som noen andre nevner) vanlig i elbiler og elektrisk er ikke balansering et tema (gjelder kun serie). Jeg ville heller vurdert at dersom du går for parallel, dvs flere mindre celler, kan du spare noen kroner senere ved eventuelt en defekt celle. Ikke at jeg tror det er noe særlig risiko for det. 

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Chris284 skrev On 3.9.2018 at 11.37:

"Siden kompetansen er her"

Captain Chaos, hva skal du paralellkoble ? Er det 2x12 volts batterier du mener, så er det seriekobling som gir 24V.

For noen Lifepo4 batterier kan man bruke dynamo for blybatterier, men det må isåfall være oppgitt fra produsent.

For 24 volt er det kanskje bedre å bruke ett 24 volts batteri.

@Chris284

Jeg mente selvsagt seriekolbling. Jeg har ikke fulgt særlig med i timen når det gjelder LiFePo4.  Jeg tenkte det var levert utelukkende i 12v utgaver for slik type bruk, som bly/syre og AGM som er typisk for min båttype, slik at du måtte seriekoble for 24v anlegg. 

Caset er: Jeg har 10 år gamle bly/syre som nå synger på siste verset på forbruk. 4x120ah /12v i serie. Eller 240ah / 24v om du vil... og da med langt mindre disponibelt i batteribanken da jeg ikke bør tappe lenger ned en 50%.  Kunne tenke meg å nå en reell kapasitet på 240-300ah ved 24v. Da må ny teknologi vurderes da jeg godt kan tenke meg å benytte samme plass til forbruksbanken. 

EDIT: Det ser heller ikke ut til det er noe særlig 24v  på det Norske markedet og Makspower heveder seriekobling er greit for deres modeller?

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Captain Chaos skrev 3 minutter siden:

Den ene fordelen med serie er vel at jeg kan få en høyere total BMS? Eller tenker jeg feil? Det jeg har funnet så lang av 24v batterier gir meg totalt sett litt liten BMS

Serie gir ikke høyere BMS. Parallell kobling gir høyere. Om du paralellkobler 2 stykk 24v vil du få «høyere BMS» Om du parallell kobler 2 av dem jeg linket til så kan du lade dem med 100A og maks 200A, ut fra produktblad. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
  • 5 uker senere...
janht skrev 37 minutter siden:

Det ga ikke svar på hvordan du har gjort dette? Hvor mange batterier har du koplet sammen? Hvordan? Hvilke måleresultater har du lagt til grunn for å konkludere med at dette er "perfekt"? Endret det seg ved endring på kablingen målemessig, evt. hvordan?

Muligens noe pirkete dette men spørsmålsstillingen er veldig interessant da de fleste batteribanker på 2-4 batterier i fritidsbåter er koplet på enkleste måte. For min del varer disse batteribankene vanligvis i 8-10 år. Hvor mye ekstra vinner man på en "perfekt" kopling?

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
  • 4 uker senere...

Jo, hvis du ser skissen med fire batterier, så ser du koblingen som er ‘ perfekt’. 

Koblet inn varmtvannstanken, og brukte tangamperemeter for å se hvordan hvert enkelt batteri ble belastet. Perfekt ville batteriene levere 16,35A hver ( totalt 65A -850W)

Før balansering kunne ett gi 8A, et annet 24 osv. Etter balansering leverte alle det samme innenfor ca 1A forskjell. 

Comforthe skrev On 3.9.2018 at 11.59:

Flere celler i parallel er (som noen andre nevner) vanlig i elbiler og elektrisk er ikke balansering et tema (gjelder kun serie).

Ikke for å pirke eller krangle, men batteripakker for elbil er både seriell- og paralellkoblet. Spenningen i én lithium-celle er bare 3.3 til 3.7 volt (avhengig av type).

FerskSjøulk skrev On 1.11.2018 at 15.52:

Ikke for å pirke eller krangle, men batteripakker for elbil er både seriell- og paralellkoblet. Spenningen i én lithium-celle er bare 3.3 til 3.7 volt (avhengig av type).

Tar det ikke som krangel :)

Selvfølgelig er det seriekoblede celler, de fleste el-biler opererer tross alt på 300 volt. Men som du sier, det er parallellkoblinger også. Poenget mitt var at man (normalt) ikke har BMS systemer mellom parallellkoblede celler - de vil jo ligge med lik spenning. Jeg ordla meg klønete.

Hvis TS her vil øke kapasiteten pr seriekoblede batteri, kan han fint parallellkoble uten ytterligere BMS.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...