Jomes Startet 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2018 Hei. British leyland 2.52 L mister litt kjølevæske. Det forsvinner ikke mye. Oljen er svart og fin også. Når jeg stopper motoren feks etter en tur kan jeg høre det sildrer/ drypper litt , virker som kommer underfra og drypper ned i kjølen. Noen sløyfer på den motoren under der, eller noen andre meninger om dette?? Gjelder ferskvannsdelen. Eller er den lyden bare at kjølevæske renner tilbake i motor. Motoren / båt er ny for meg. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Hvis du ikke har ekspansjonstank så kan det være du har for mye kjølevæske på varmeveksler. Når motor er kald bør ikke nivået være høyere enn at det såvidt dekker rørinnsatsen i veksleren. Denne kjenner eller ser du om du tar av lokket på veksler. Ca 2-3 cm under lokket. Er nivået høyere blir væsken ofte kastet ut via trykklokket og oppfattes som lekkasje fordi enkelte feilaktig stadig etterfyller helt opp. Så om nivået er noen cm under lokket så ikke etterfyll, men prøv en tur og to og se om det ikke stabiliserer seg på det nivået. Men hold selvsagt øye med tempen i tilfelle du har lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Hei. Takk for svar. Motoren står ganske skrått , jeg mener da at motoren heller ganske mye mot aktercabin. Derfor vil kjølevannet renne mot akterabinen i ekspansjonstank . Men jeg har flere ganger fylt opp nesten til lokket før start. Når jeg kommet hjem fra tur , ser jeg ikke kjølevann . Motortempeatur har ligget på 70-75 grader under drift. Jeg har satt inn ny impeller på sjøsiden . Men den lyden når jeg slår av motor etter tur...som om det sildrer vann eller renner ut. Har idag pumpet ut noe vann fra kjølen som var der når jeg kjøpte den. Så skal se om det fyller seg. Men den lyden av rennende vann var litt rar når motor er stanset. Noe rust på toppen av ekspansjonstank, gammelt lokk med termostat. Usikker på om det virker , lukker og stenger , eller om det står helt åpent hele tiden. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Høres ut som lekkasje i vannpumpen. Da renner det som regel ekstra mye akkurat når du stopper motoren. For så å stoppe. Har blitt lurt av dette før. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jomes Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) index skrev 10 minutter siden: Høres ut som lekkasje i vannpumpen. Da renner det som regel ekstra mye akkurat når du stopper motoren. For så å stoppe. Har blitt lurt av dette før. Det er vel sikkert en j......dyr affære dette da sikkert. Men hvorfor lekker mye når motor stopper , og mindre under drift da kanskje ? Redigert 12.Juni.2018 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Blir vel fort en tusenlapp eller to for ny pumpe. Det virker som om tetningene holder bedre når pumpa er i bevegelse. Muligens pga slakke lagre i pumpa? Få noen til å soppe motoren mens du ser på vannpumpa. Da tipper jeg du får en overraskelse. Eller bare legg en avis under front a motoren, så ser du i det minste om den blir våt av frostvæske.... Redigert 12.Juni.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jomes Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Takk. Den vannpumpa, sitter den som regel innenfor i motor der impellerhuset er? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Hei. Hvor sitter ferskvannspumpa på denne motoren ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 I front av motoren, ca midt på. Drives av viftereima. Du vil se lekkasjen rett bak reimskiva. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.