Maika Startet 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2018 Jeg ser at BMS-en på Topband sine LiFePo4-batterier kutter strømtrekk ved 10V. Er det lavt nok, eller burde man montere et relee som kutter ved høyere spenning? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Hei, Kjenner ikke Topband sine batterier, men på generelt grunnlag går jeg personlig ikke under 12V. Ønsker man tyne maks ut av batteriene, anbefaler f.eks Winston minimum 2.8V/celle, dvs 11.2V. 10V tror jeg nok dermed vil være direkte destruktivt. Sitér dette innlegget Link to post
Grindøy Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 2,8V minimum pr celle er trygt, men per datablad på antatt batteri, så er cutoff oppgitt til 9,2V, 10V er jo da med en hyggelig sikkerhetsmargin 1 Model TB12100F-M110A_00 2 Battery Type LiFePO4 3 Nominal Voltage 12.8V 4 Nominal Capacity 100Ah 5 Internal Impedance ≤15mΩ 6 Nominal Charge Voltage 14.6±0.05 V 7 Discharge cut off Voltage 9.2±0.05V 8 Max .Charge Current 80A 9 Max Continue .Discharge Current 100A 10 Max .Discharge pulse Current 300A (3s) 11 Charge method CC/CV(constant current/constant voltage) 12 Cycle life 80% After 2000cycle,capacity more than 80% nominal capacity 13 Weight approx.15.5kg 14 Size(L*W*H) 327*172*216mm 15 Operating Temperature Charge: 0°C--45°C Discharge: -10°C--60°C 16 Storage Temperature 5°C-35°C 17 Relative Humidity 65±20% Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Tåler ikke dette batteriet lagring i kuldegrader ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
StorStas Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 BMS på sånne "ferdig-batterier" er bare siste skanse av beskyttelse mot at batteriet tar direkte skade. Sånn sett er 10V en helt ok cutoff, så fremt det er i tråd med spec. på cellene. Er det brukt sylindriske celler i batteriet, så er det vanlig at de har i området rundt 2.5V pr. celle (10V) som nedre gulv. Men bortsett fra det så er det ingen grunn til å gå så lavt. Ikke er det særlig bra for batteriene over tid, og ikke får du nevneverdig med ekstra strøm ut av å gå så lavt heller. En ekstra cutoff eller alarm ved 11-12V kan være et godt alternativ, men bare husk at spenningen kortvarig kan falle lavere hvis du har store forbrukere som vinsj/thruster(/kaffetrakter) osv, når batteriene begynner å bli tomme. Så en evt. alarm/cutoff bør ikke være stilt så høyt at den blir til bry. Her må man sannsynligvis bare prøve seg litt frem i egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 VannTro skrev 54 minutter siden: Tåler ikke dette batteriet lagring i kuldegrader ? Det nedenfor er har jeg funnet ett annet sted. Tror temperaturanbefalingene er standard anbefalt håndtering av lithium (men jeg finner ingenting på Topband sine egne sider, så lurer litt på hvor forhandlerne har dataene sine fra). Her står det cutoff ved 8V(!), så kanskje dette er et helt annet batteri eller bare en skrivefeil. Det jeg har vurdert er i hevrt fall på 125Ah, men Gylling (importøren) burde kunne opplyse om disse dataene, så jeg har sendt dem en forespørsel. http://www.rechargeablelifepo4battery.com/sale-8817889-12v-125ah-bluetooth-lithium-battery-pack-long-cycle-life-318x165x215mm.html Smart Lithium battery pack 12V 125Ah Specification NO. Items Criteria 1.1 Rated Capacity 125Ah 1.2 Energy 1.6KWh 1.3 Nominal Voltage 12.8V 1.4 Outgoing Voltage ≥12.8V 1.5 Internal resistance ≤15mΩ 1.6 Limited charge voltage 14.6±0.2V 1.7 Floating charge voltage 13.8±0.2V 1.8 Standard charge current 60A 1.9 Maximum charge current 80A 1.10 Standard discharge current 80A 1.11 Maximum discharge current 100A/ Continuous for 30min 1.12 Pulse discharge current 400A/Continuous for 3 s 1.13 Discharge cut-off voltage 8.0V 1.14 Dimension Length: 318±3mm Width: 165±3mm Height: 215±3mm 1.15 Weight Approx: 1±0.5Kg 1.16 Operating Temperature Charging:0~45℃ Discharging:-20~60℃ Recommended operating temperature:15℃~35℃ 1.17 Self-discharge rate Residual capacity:≤3%/month;≤15%/years Reversible capacity:≤1.5%/month;≤8%/years 1.18 Storage Temperature & Humidity Range Less than 1 month:-20℃~35℃,45%RH~75%RH Less than 3 months:-10℃~35℃,45%RH~75%RH Recommended storage environment: 15℃~35℃,45%RH~75%RH Long time storage: If the battery need be stored for a long time, the voltage should be 13.2V(50%SOC), and stored in the condition as storage proposal. It need at least one charge & discharge cycle every six months Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) .. Redigert 12.Juni.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjellg Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Det der ville jeg ikke stolt på. Bare se på vekta på 125Ah batteriet : 1±0.5Kg Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 (redigert) Gylling sier jeg må få spec fra CT Marine, ikke fått noe fra dem ennå. Forøvrig sa Gylling i fjor: "For at kunden skal være trygg på at batteriet er det det gir seg ut for velger vi å benytte det originale navnet på batteriet. Lager man et eget navn vil aldri kunden vite hvor batteriet kommer fra og det vil også være umulig å vite om man får samme batteriet neste gang. Topband er et av de største firmaene i Kina på denne type batterier og produserer BMS (sikkerhetskortene) for en rekke av de andre store batteriprodusentene." https://www.facebook.com/gylling.no/posts/1257234297655628 Batteriet som CT selger: Jeg har derfor spurt om hvor batteriet kommer fra Redigert 13.Juni.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Svar fra Gylling: "Dersom du kjøper batterier hos Ct Marine får du datavedlegget du etterspurte tidligere, også UN 38.3 godkjenningen Det er som tidligere Topband som er produsenten" CT-Marine (som har dette på tilbud i dag til 7490,-) har ikke svart meg mer. Det kan jeg forsåvidt skjønne, de har sikkert nok å gjøre for tiden. Men det gjør at jeg ikke har tatt bilen til jobb for å kjøre til dem etterpå for å lese spesifikasjoner og se om dette batteriet er "godt nok". Jeg får satse på at de aldrene blybatteriene mine holder en sesong til og se an markedet igjen neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.