Jump to content

Er 10V cutoff lavt nok for LiFePo4?


Maika

Recommended Posts

2,8V minimum pr celle er trygt, men per datablad på antatt batteri, så er cutoff oppgitt til 9,2V, 10V er jo da med en hyggelig sikkerhetsmargin

 

1

Model

TB12100F-M110A_00

2

Battery Type

LiFePO4

3

Nominal Voltage

12.8V

4

Nominal Capacity

100Ah

5

Internal Impedance

15

6

Nominal Charge Voltage

14.6±0.05 V

7

Discharge cut off Voltage

9.2±0.05V

8

Max .Charge Current

80A

9

Max Continue .Discharge Current

100A

10

Max  .Discharge pulse Current

300A (3s)

11

Charge method

CC/CV(constant current/constant voltage)

12

Cycle life 

 80%  After 2000cycle,capacity more than 80% nominal capacity

13

Weight

approx.15.5kg

14

Size(L*W*H)

327*172*216mm

15

Operating Temperature

Charge:       0°C--45°C

Discharge:   -10°C--60°C

16

Storage Temperature

5°C-35°C

17

Relative Humidity

65±20% 

Link to post

Tåler ikke dette batteriet lagring i kuldegrader ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

BMS på sånne "ferdig-batterier" er bare siste skanse av beskyttelse mot at batteriet tar direkte skade.  Sånn sett er 10V en helt ok cutoff, så fremt det er i tråd med spec. på cellene.  Er det brukt sylindriske celler i batteriet, så er det vanlig at de har i området rundt 2.5V pr. celle (10V) som nedre gulv.

 

Men bortsett fra det så er det ingen grunn til å gå så lavt.  Ikke er det særlig bra for batteriene over tid, og ikke får du nevneverdig med ekstra strøm ut av å gå så lavt heller. 

 

En ekstra cutoff eller alarm ved 11-12V kan være et godt alternativ, men bare husk at spenningen kortvarig kan falle lavere hvis du har store forbrukere som vinsj/thruster(/kaffetrakter) osv, når batteriene begynner å bli tomme.  Så en evt. alarm/cutoff bør ikke være stilt så høyt at den blir til bry.  Her må man sannsynligvis bare prøve seg litt frem i egen båt.

Link to post
VannTro skrev 54 minutter siden:

Tåler ikke dette batteriet lagring i kuldegrader ?

 

Det nedenfor er har jeg funnet ett annet sted. Tror temperaturanbefalingene er standard anbefalt håndtering av lithium (men jeg finner ingenting på Topband sine egne sider, så lurer litt på hvor forhandlerne har dataene sine fra). Her står det cutoff ved 8V(!), så kanskje dette er et helt annet batteri eller bare en skrivefeil. Det jeg har vurdert er i hevrt fall på 125Ah, men Gylling (importøren) burde kunne opplyse om disse dataene, så jeg har sendt dem en forespørsel.

 

http://www.rechargeablelifepo4battery.com/sale-8817889-12v-125ah-bluetooth-lithium-battery-pack-long-cycle-life-318x165x215mm.html

 

Smart Lithium battery pack 12V 125Ah Specification

NO. Items Criteria
1.1 Rated Capacity 125Ah
1.2 Energy 1.6KWh
1.3 Nominal Voltage 12.8V
1.4 Outgoing Voltage ≥12.8V
1.5 Internal resistance ≤15mΩ
1.6 Limited charge voltage 14.6±0.2V
1.7 Floating charge voltage 13.8±0.2V
1.8 Standard charge current 60A
1.9 Maximum charge current 80A
1.10 Standard discharge current 80A
1.11 Maximum discharge current 100A/ Continuous for 30min
1.12 Pulse discharge current 400A/Continuous for 3 s
1.13 Discharge cut-off voltage 8.0V

 

1.14

Dimension Length: 318±3mm
Width: 165±3mm
Height: 215±3mm
1.15 Weight Approx: 1±0.5Kg

 

1.16

Operating Temperature Charging:0~45℃
Discharging:-20~60℃
Recommended operating temperature:15℃~35℃
1.17 Self-discharge rate Residual capacity:≤3%/month;≤15%/years
Reversible capacity:≤1.5%/month;≤8%/years
1.18 Storage Temperature & Humidity Range Less than 1 month:-20℃~35℃,45%RH~75%RH
Less than 3 months:-10℃~35℃,45%RH~75%RH

Recommended storage environment:

15℃~35℃,45%RH~75%RH

Long time storage:

If the battery need be stored for a long time, the voltage should be 13.2V(50%SOC), and stored in the condition as storage proposal. It need at least one charge & discharge cycle every six months

Link to post

Gylling sier jeg må få spec fra CT Marine, ikke fått noe fra dem ennå.

 

Forøvrig sa Gylling i fjor: "For at kunden skal være trygg på at batteriet er det det gir seg ut for velger vi å benytte det originale navnet på batteriet. Lager man et eget navn vil aldri kunden vite hvor batteriet kommer fra og det vil også være umulig å vite om man får samme batteriet neste gang. Topband er et av de største firmaene i Kina på denne type batterier og produserer BMS (sikkerhetskortene) for en rekke av de andre store batteriprodusentene."

https://www.facebook.com/gylling.no/posts/1257234297655628

 

Batteriet som CT selger:

 

b0b48106-20aa-469b-b208-4b7aa03f4c65 (2).png

 

Jeg har derfor spurt om hvor batteriet kommer fra:wink:

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Svar fra Gylling:

"Dersom du kjøper batterier hos Ct Marine får du datavedlegget du etterspurte tidligere, også UN 38.3 godkjenningen

Det er som tidligere  Topband som er produsenten"

 

CT-Marine (som har dette på tilbud i dag til 7490,-) har ikke svart meg mer. Det kan jeg forsåvidt skjønne, de har sikkert nok å gjøre for tiden.

Men det gjør at jeg ikke har tatt bilen til jobb for å kjøre til dem etterpå for å lese spesifikasjoner og se om dette batteriet er "godt nok". Jeg får satse på at de aldrene blybatteriene mine holder en sesong til og se an markedet igjen neste år.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...