Jump to content

Nye Tohatsu 9,8 og 9,9-15-20 - Forvirret av design og vekt!

ko-stens

Recommended Posts

Driver og skal kjøpe meg en ny Tohatsu 9,8 eller 9,9 Sport, om jeg ikke skulle ramle over noe annet nesten nytt av noe slag.

Jeg tenker vekt, og da er 9,8 bare 37 kg og lettest av alle i samme klasse. 9,9 Sport, som kan gjøres om til 15 og 20 hk veier 52 kg. Har sett på spesifikasjoner på West System sin hjemmeside. Men så titter jeg på Lox Xel (importør) sin hjemmeside, og der er jammen 9,8'en lik storebror når det gjelder utseendet, og jammen er vekten på 9,9 sport nede på 43. Nyhet, står det. Nøyaktig samme utseendet som hos West System...

Så nå er jeg forvirret...

9,8: Har den fått nytt utseende?

9,9 Sport: Veier den 43 eller 52 kg? 

Noen som vet?

For ikke å starte ny tråd:

Vil jeg merke noen forskjell i prestasjoner mellom 9,8 og 9,9 Sport? Jolla den skal på er en Viking 370 aluminiumsbåt som veier "hele" 55 kg. Maks godkjent er 15 hk. På grunn av at 9,9 Sport veier 52 kg har ikke denne vært aktuell da det føles litt tungt på den vesle båten, men om den bare veier 43... Da kan det hende jeg graver litt lenger ned i lommeboka.

Ok, takker for svar. Da kan det hende jeg tar en telefon til West System og hører hva slags varianter de har. De opererer med noe rimeligere priser enn importøren, så mulig det er eldre utgaver/overliggere de selger?

West System:

MFS 9,8 S: 13 990,- (gammelt utseende på bilde)

MFS 9,9 Sport: 15 990,- (52 kg ifølge data der, men nytt utseende på bilde)

Loxkel (importør):

MFS 9,8 S: 15 900,- (nytt utseende)

MFS 9,9 Sport S: 18 742,- (43 kg ifølge data der. Mulig den ekstra S'en til slutt beskriver ny versjon?)

Redigert av ko-stens (see edit history)

Husk at importøren jobber med anbefalte priser og du får ikke handlet av importør. Forhandlerne står fritt til å selge for den prisen de vil.

Når det gjelder valget mellom 9.8 og 9.9 hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg har hatt 9.8 og den er vel klassens "slappeste".

Vel er den lett, men 6 kg veier ikke opp mot over 30% mere kubikk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

9,8'en var testvinner i 2008, men det har vel ikke vært noen endringer på den siden da, kanskje. Andre 9,9'er har vel fått noen endringer siden da, så den er kanskje noe gammelmodig. Hadde en 2013-modell for et par år siden, men solgte den akkurat litt for tidlig, ellers hadde jeg hatt den i dag. Rotet litt med en båt med 100 hk totakter på og solgte 9,8'en til fordel for en 6'er for å ha som dorgemotor. Så kjøpte jeg en 50 hk Honda og en alujolle. Da trengte jeg ikke 6'ern som dorgemotor lenger, men kunne hatt 9,8'en! 

Har sendt epost til West System med spørsmål om hva de har og kan tilby. :-) 

Så får en se hva som skjer. Snuser innom Finn.no hver dag og ser om det dukker opp noe lettere brukt noe først, da "ekte" 9,9, siden Sportutgavene da blir litt vel tungt, synes jeg. Er kun Suzuki og Tohatsu som har lette av dem foreløpig, så vidt jeg har funnet ut i farta.

For øvrig er det ikke 15 som er maks på jolla, som jeg skrev i første innlegg. Det er 9,9.  

Jeg har vel egentlig bestemt meg for ny 9,8, spesielt om det er 13 990,- for den med nytt design. Venter til etter St. Hans, ser det ut til. Må nok snu og vende på et par steiner og lete under bilsetet etter de siste kronestykkene, siden det blir nok en he....vets påkost på fruen sin bil. Må vel bidra litt der... Min egen skal også på storservice og EU, så det kan være greit å se hvor dyrt alt blir først.

olla skrev On 14.6.2018 at 7.52:

En enda bedre ide er muligens å importere en 9,8hp 2-takt selv - den veier kun 26kg ? Gjorde det selv i våres og den er identisk til Yamaha (og tohatsu?) sin 9,8hk fra tidlig 2000-tall eller så. Fantastisk motor, levert på døra hjemme ink frakt og mva til totalt 12000. Hidea 9,8hp - selges bla på AliExpress.

Hvordan er du fornøyd med effekten i denne? i forhold til vanlige 9,9? ser at sylindervolum er noe mindre enn i andre 9,9 ere?

som Ko-stens har jeg også kjøpt meg en viking 370 (igår)  og spekulerer i hva slags motor som skal på. Ko-stens har du prøvd 9,9 på båten? Skal prøve en 15 hk lang stamme som jeg har liggende på båten for å se hvordan det blir med vekt. Har lyst å prøve kjøre litt tube med dattra som er 8 så greit å ikke starte med skjærgårdsjeep som går 40 knop. er litt spent på om båten evt bare graver seg ned.. 

Båten har ligget i fjæra noen år så den er blitt litt skjoldete. noen som har tips til å få bort dette? har lest litt på det men noen mener det ikke lar seg gjøre fjerne dette.. ønsker gjerne innspill..

IMG_3841.JPG

9.8 hk kan ikke skrues videre opp men er unik på vekt om den skal av/på som typisk må gjøres på lett båt til moderskipet...

her ser det ut som om den blir stående på båten hele sesongen og du ønsker å dra tube..

da ville jeg gått for 9.9 som kan skrues opp til 15-20 hk. Selv med 20 hk kan du få problem å dra opp en voksen person på tube..

9,8hk som denne og andre som produsert før betegnes som 9,8hk og ikke 9,9hk fordi de har max effekt ut av esken. 9,9 er nedjustert fra ca. 15 og har større motorvolum - dette gir fordelen av mer dreiemoment, men ulempen av 10-20kg mer vekt avhengig av modell.

Jeg gikk fra en ny 4-takt 6hk til en ny 2-takt 9,8hk og de veier det samme, mulig 9,8 var ørlite lettere. Effekten er formidabel, den er så kjapp og hissig at det bare er fantastisk, sammenliknet med den dasstreige 6hk 4-takt jeg hadde før. Men har du tung båt, så er det bra med dreiemoment og da ville jeg valgt 9,9 som du også fjerner sperra på ?

Redigert av olla (see edit history)
eriksu2 skrev for 2 timer siden:

Ko-stens har du prøvd 9,9 på båten? Skal prøve en 15 hk lang stamme som jeg har liggende på båten for å se hvordan det blir med vekt.

Nei, jeg har ikke prøvd det, og det er heller ingen videoer som jeg har funnet, på Youtube om det. Har hatt Tohatsu 9,8 firetakter før, på en tifots Norva-jolle. Den gikk drøyt 18 knop. Den jeg har på Vikingen i dag, er en Tohatsu 6-hester firetakter som jeg kjøpte ny i 2016. Den gir 15 knop, men blir litt veik med to ombord. Da gjør den maks 10 - 11 knop og bare halvplaner. Jeg vil ha mer futt med passasjer, ellers hadde jeg beholdt 6-hesteren, da det er en utrolig fin motor. Prøvekjørte den etter oljeskift på motor og gir, samt renset forgasser tidligere i uka. Fikk 15,3 knop, faktisk. Ikke ille med så liten motor!

Ellers vet jeg ikke hvordan en 15-hester med lang stamme vil fungere. Den er jo laget for motor med kort. Maks på båten er 9,9, men den går sikkert fælt med 15, evt 20. Om det er trygt, kan vel diskuteres! Dette er tross alt utrolig lette båter som fort kan vingle ganske godt i sjøen, spesielt når man skal ha den i plan. Den er jo rimelig flat under. Jeg tør nok ikke ha på mer enn en 9,8 selv! Du må gjerne legge ut videosnutt eller rapport om hvordan det går med 15. :-)

Liten videosnutt av båten med 6-hester:

https://www.youtube.com/watch?v=BEBrBBUW15U

Da fikk jeg prøvd 15 hk Honda 4 takter lang stamme. Dette gikk ikke så veldig bra den sprutet vann oppi båten før halvt pådrag. Så må nokk til med en kort stamme. Har avtalt å prøve ein gammel 10hk Mercury 2 takter for å se hvordan båten oppfører seg med denne. Hondaen veier ca 46-49 trur jeg. Den var tung nok å handtere selv. Planen er egentlig å ha båten på land å sette ut hver gang den skal brukes. Så ble litt usikker på om evt en Yamaha 9,9 oppskrudd te 20 blir for tung å håndtere. denne veier vell fort over 50 kg. Hadde sikkert klart seg med en 9,8 eller vanlig 9,9hk til vanlig bruk, men hadde håpet å få brukt den litt til morro med tube. Hvilken nettside bestilte du ifra Olla?

eriksu2 skrev for 12 timer siden:

26 kg? lettstartet og grei motor? kjører du 2% olje? Brukt den mye?  Var det med bensintank å slange? sto litt dåli forklart på nettsiden.

har prøvd å sjekke litt på alibaba å kommer fram til nesten 15000,- dette med toll på prisen av motoren 960$. Eller slapp du toll på denne?

26kg ja, samme vekt som i "gamle dager" når denne ble produsert av det jeg tror var Tohatsu el Yamaha (el begge?). Brukt den en del, var med bensintank u/slange. Bruker 2% oljeblanding. Jeg fikk mva på ca USD 250.-. Spurte rett og slett selger om de kunne redusere verdien litt pga. veldig dyr fraktpris. Kontakt selger på aliexpress og spør om du kan få litt billigere frakt eller bedre pris, de er veldig serviceminded og svarer stort sett fort. 

Redigert: Lettstartet som fy.. tok meg 2-3 drag på første start ut av esken, bare morsomt. 

Redigert av olla (see edit history)

Bilde av motor og tank her forøvrig. Alt ser ryddig ut både på utsiden og innsiden. Syrefaste bolter rundt om, 6-7 lag med lakk, fit & finish bra. Tennpluggledningen var ikke satt på tennpluggen bare, så sjekk det før du prøver start. Ikke minst digg med totakts-lukt igjen! Spesielt glad for å slippe 10-15-20 år gamle totaktere som selges til blodpris når jeg kunne få ny motor for under bruktpris. Svært fornøyd.

IMG_5010.JPG.408a778fd1b8f7cd0e2cab4fe4e5ff03.JPG

Ja, her skjer det ting... Var en snartur innom den nærmeste forhandleren, som har Yamaha. Synes nok den ble litt dyr, med 17 700,- eller noe slik for 9,9 (ikke sport). 16 600,- for 8-hester. Vet ikke hva som skal til for å få denne på 9,9, men jeg tenkte at det blir kanskje litt lite for penga sammenlignet med Tohatsuen, som jeg får for 14 000,- i Oslo. 

Men, så tenkte jeg plutselig på en som drev et verksted rett utenfor Hamar. Han solgte Mercury og Mariner før, og jeg mente han også hadde Honda. Da bar turen dit for å se om han fremdeles driver på, og joda, det gjør han. Og jammen selger han Tohatsu også! Og jammen hadde han en 9,8 stående der i tillegg. Dette er en overligger, men jeg får den for samme pris som for en 2018 i Oslo. Det koster en tusenlapp i frakt fra Oslo, men siden det kun er dekselet som er forskjellig, tenkte jeg at da går jeg heller for denne og sparer en tusenlapp. 

Men, så ser jeg det står en Mercury litt gjemt blant andre saker og ting. Så at dette ikke var siste årsmodell, så regnet med at den var godt brukt. 9,9 med kort stamme. 2005-modell solgt ny i 2008 av han selv til en lokal kar som bare har hatt den på ei jolle på Mjøsa noen få ganger. Et par merker på dekselet var det, men ellers så den fabrikkny ut, både utvendig og innvendig. 8 000,- skulle han ha, og da blir det jammen til at jeg kjøper den i stedet. Dette er samme motor som Tohatsu, så den er også like lett og snerten, med 37 kg. Forskjeller mellom disse to er litt ulik form på dekselet, annet navn og farge og at her sitter giringen på gasshåndtaket, og stoppknappen er foran på håndtaket. 

Så da er jo letingen over. Han skulle sørge for at alt er tipp topp før jeg henter den. Og om den ikke skulle være som forventet, tar han den tilbake. Jeg som aldri skulle ha gammel motor... På den annen side, det er jo en Tohatsu skrevet på en annen måte! :-) En liten bonus er at fruen blir fornøyd med prisen og... 

Olla da skal jeg prøve å høre med dem, takk for tips. Motoren ser veldig bra ut. Blir å prøve mercuryen  før jeg bestemmer meg helt. alternativet blir nok en 9,9 vanlig 4 takter yamaha eller tohatsu.. Yamaha sport tror jeg blir utelukket grunnet vekt.. 

ko-stens gjerne gi tilbakemelding på hvordan båten blir med ny motor når du kommer så langt:smiley:

Det får man gjøre. :-) 

Ble litt impuls, men begynte å tenke litt båthenger mens jeg stod i butikken og tittet på den rimelige. Kom hjem, og da stod det jammen en liten Tredal til salgs på Finn.no her i nærheten. Da ble det motor og henger på samme dag, til prisen av en ny motor. Motoren henter jeg neste uke. Ikke tid før.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...