Jump to content

Hvor "stor" er faktisk båten?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Vi henviser som regel til lengde i fot når vi skal angi hvor stor båten er. Og det er på en måte lett å tenke at en båt på 40 fot er dobbelt så stor som en på 20, men vi kjenner at det skurrer :-)

Jeg har alltid lurt litt på en løsning på å sammenligne faktisk størrelse, dvs volumet, på båter, har googlet litt og folk som kan sin geometri hevder at en får et greit sammenligningsgrunnlag om en beregner et skrog som en kon, delt på 2,5 eller 2. Dette selvsagt for å få et sånn ca estimat, ikke en nøyaktig beregning. Og noen skrog vil passe bedre inn i modellen enn andre, men uansett. 

Så, er det noen med gode skills i regneark som kan sette opp en tabell basert på formelen: (lengde x høyde x bredde)/2,5

Resultatet blir jo bare et forholdstall så en må jo gå via prosent her for å kunne angi at en båt er x ganger større enn... Men hva om en setter opp en tabell med hhv 10, 20, 30, 40 og 50 fot? 

Så er spørsmålet, hva mener folk er sånn ca g. snittlig bredde og høyde på båter i de intervallene (10, 20, osv)? Og vi må vel også regne om fra fot til meter her.. 

---

Helt fra løse lufta så tipper jeg at en 40 foter er mer enn dobbelt så stor som en 30 foter, kanskje tre ganger større. 

Ok, noen regnearkguruer på forumet? :-) 

Guest Avmønstret#
ivar skrev 13 minutter siden:

... kanskje like greit da å bare ta steget opp til "de store gutta" og måle båtstørrelsen i tonn..?   :lol:

:-)

Prøvde meg på Bav cruiser 30 vs en på 40 og anslo skroghøyden, som jeg ikke fant noe sted, til hhv 2 og 2,5 meter. Da endte jeg med ett tall på 25 for 30 foteren og 49 for 40 foteren. Mao så er 40 foteren ca dobbelt så stor som 30 foteren. Trodde 40 foteren var enda større jeg, men uansett.

Så 25% opp i fot er dobbel så stor da? Vil det gjelde hele veien? Noen mattehoder som er enige/uenige? 

En rask eksersis: hentet ut LOA, bredde og høyde i salongen for noen Bavaria-seilbåter. For å gjøre livet enkelt har jeg antatt at skroget består av et rektangel med lengde 2/3 av LOA pluss en trekant med høyde 1/3 av LOA. Høyden innvendig har jeg latt være fast.

Jeg indekserer så tallene så Bavaria 34 er 1 på alle fronter. I grafen under kan en f.eks. se at Bavaria 51 har 1,5x 34-foterens lengde, men dobbelt så stort «gulvareal», 2,3 ganger mer volum og er 2,7 ganger så tung.

485696385_btstrrelse.jpg.56cd4916c5e0cfda9d4ad9d95d73da50.jpg

Guest Avmønstret#

Den var ikke dum. Og om jeg forstår deg riktig så ville forskjellene vært større om høyden på skroget økte med størrelsen. 

Tror ikke en veldig grov tommelfingerregel om at 25% opp i fot ligger nær dobbling av "størrelsen" blir så gærnt egentlig. 

Guest Avmønstret#
Kjetil1 skrev Just now:

Uff ja. Det var så vanskelig å forholde seg til at en 40foter er større enn en 30foter. Nå med grafer og regnestykker blir det lettere. Da kan man bare si at «min båt er 1,1 stor» :lol:

Nei det er ikke vanskelig å forholde seg til, men kjekt å se de faktiske tallene bak det man opplever. Var nedi en Bav 47 var det vel, altså sånn ca 10 fot større enn vår båt. Opplevde den som gigantisk i forhold til vår. Nå var det også en langt mer moderne båt, men uansett. 

Jeg syns nå det er kjekt å vite at en førtifoter faktisk er noe nær dobbel så stor som en 30 foter. 

3 minutes ago, Pinkvin said:

Den var ikke dum. Og om jeg forstår deg riktig så ville forskjellene vært større om høyden på skroget økte med størrelsen.

Mulig jeg var litt uklar, men jeg har tatt høyde for faktisk takhøyde i salongen på hver av modellene. Men jeg har altså antatt at denne gjelder for hele skroget; vi snakker altså en relativt kasseformet båt.

ivar skrev for 2 timer siden:

Askeladden oppga jo båtene sine i et slags volummål tidligere , slik at de feks ble hetende 14-2210 og 16-3400 

Ja, og senere utgaver av 16-foteren het 16-4400. Den var litt bredere, vet ikke om fribordet var høyere også. Men i alle fall; to fot lengre båt ga omtrent dobbelt så stort innvendig volum.

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Tror ikke en veldig grov tommelfingerregel om at 25% opp i fot ligger nær dobbling av "størrelsen" blir så gærnt egentlig. 

Fra 30 til 40 fot er vel 33% opp. Sånn for å spikke litt fliser. Motsatt vei er 25% ned.

Jeg har gått omtrent 33% opp to ganger, og den subjektive følelsen det gir er at man minst dobler opplevd størrelse.

Nå tør jeg ikke å se på andre båter enn de som er mindre enn den jeg har.

Korsfjord skrev 1 time siden:

Ja, og senere utgaver av 16-foteren het 16-4400. Den var litt bredere, vet ikke om fribordet var høyere også.

ser det , og i følge boat.no også litt lenger enn den gamle modellen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Avmønstret#
kjibba skrev 44 minutter siden:

Fra 30 til 40 fot er vel 33% opp. Sånn for å spikke litt fliser. Motsatt vei er 25% ned.

Jeg har gått omtrent 33% opp to ganger, og den subjektive følelsen det gir er at man minst dobler opplevd størrelse.

Nå tør jeg ikke å se på andre båter enn de som er mindre enn den jeg har.

Bra presisering :-)

Såå, 1/3 lengre båt er dobbel så stor båt. 

Men dette blir jo bare ganske vagt så lenge båtprodusentene oppgir lengden ulikt. En kompis hadde en Bav 27" sport" og hadde opplag ved siden av min Windy 9800. Ifm stoffinga en vår tok jeg og målte vannlinjelengden på båtene. Min 9,8 meters Windy målte ca én meter mindre i vannlinjen enn hans såkalte 27 foter. Baven oppleves betydelig romsligere nede i kabinen også men har en stusselig uteplass. Disse tallene har egentlig ikke mye for seg. VI har gått over rakke noen ganger sammen i hverandres båter og vi er begge enige i hva som er brukbart når det er noe annet enn flatt vann.

4 hours ago, Pinkvin said:

Nei det er ikke vanskelig å forholde seg til, men kjekt å se de faktiske tallene bak det man opplever. Var nedi en Bav 47 var det vel, altså sånn ca 10 fot større enn vår båt. Opplevde den som gigantisk i forhold til vår. Nå var det også en langt mer moderne båt, men uansett. 

Jeg tror disse tallene har en del for seg, selv om det selvfølgelig vil være store variasjoner mellom forskjellige båtmodeller. Kostnadene er gjerne nært relatert til hvor store krefter som er involvert, og disse er igjen nært relatert til vekt. Så når vekta øker langt fortere enn lengden blir det veldig mye dyrere å drifte en 50 fots seilbåt enn en på 30 fot, selv om økningen i lengde ikke er så voldsom. Selv en nokså liten båt kan være lang nok til at en får stappet inn nok køyer og andre essensielle funksjoner, men romfølelsen er en helt annet når en går opp noen hakk i størrelse.

Euklid skrev 1 time siden:

Selv en nokså liten båt kan være lang nok til at en får stappet inn nok køyer og andre essensielle funksjoner, men romfølelsen er en helt annet når en går opp noen hakk i størrelse.

romfølelsen forsvinner også ganske fort om designeren prøver å få inn mer innredning og funksjoner i en mindre båt enn det egentlig er plass til. 

moderne fiskebåter har hatt en heftig utvikling når det gjelder å få maks volum for en gitt lengde :giggle:
https://www.kystmagasinet.no/nybygg/unikt-og-kompakt-fiskefartoy-levert-fra-stadyard/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Interessante ting dette. Tallene har nok best sammenligningsgrunnlag hos ulike størrelser av samme båtprodusent. F eks kan Windy være mye slankere og spissere i skroget enn f eks en Bavaria. Men Bavariaer på 30 og 40 fot kan sikkert sammenlignes i større grad, tilsvarende Windyer på 30 og 40 fot.

Princess og Fairline ser jo nokså like ut skrogmessig mellom sine 40, 50 og 60 fotere og antar denne størrelsesutregningsmodellen fungerer greit på disse. Og kanskje også seilbåter og «hyttebåter».

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...