Jump to content

Edit History

Båtadvokaten

Båtadvokaten

Mange "rare" innlegg her viser at spørsmål omkring ansvar og forsikring både engasjerer OG er kilde til mye vankunne.

 

Les gjerne vår publiserte artikkel om ansvar på sjøen (også referert til av Mouché tidlig i tråden). :flag_bp:

 

For trådstarters tilfelle er det i grunnen ganske enkelt. Spørsmålet er om skaden ble påført ved aktløyse (uaktsomhet, uforsiktighet) eller ved et hendelig uhell (de som kaller det "hendig", som betyr nyttig, må skjerpe seg litt :wink:).

 

Når det foreligger en skade som er forårsaket av antatt skadevolders manøvrering ved kai, vil det i alminnelighet være opp til skadevolder å påvise at skaden skyldtes noe annet enn aktløyse fra hans side. Forsvarlig manøvrering har jo den alminnelige egenskap at den ikke leder til skade. Til "finmanøvrering" i havn vil det også stilles forventninger om forsiktighet og hensyn til vind, strøm og egen båts manøvreringsegenskaper. Det skal en god del til før en skade som dette blir ansett som et hendelig uhell. Det ligger jo i sakens natur at sammenstøtet i seg selv viser at manøvreringen ikke var forsvarlig.

 

Når det gjelder hva et hendelig uhell nærmere er, blir det lettest å beskrive det som et uhell som er forårsaket av en plutselig og uventet uavhengig og ytre årsak som skadevolder ikke med rimelighet kunne ventes å "ta høyde for". Hovedkarakteristikken ved det hendelige uhell er at det er selvstendig og selv-virkende, uavhengig av skadevolders (eller skadelidtes) handlinger, OG at det er en uforutsett del av hendelsesforløpet. Alle forhold som er "forutsigbare" som en mulig risiko ved manøvreringen, faller utenfor, og er heller en del av vurderingsgrunnlaget for hvorvidt aktløyse foreligger (ja, jeg liker nynorsk :yesnod: ).

 

Ha en god båthelg!!

 

... og vær nå forsiktig ved finmanøvrering ... :cool:

 

 

Båtadvokaten

Båtadvokaten

Mange "rare" innlegg her viser at spørsmål omkring ansvar og forsikring både engasjerer OG er kilde til mye vankunne.

 

Les gjerne vår publiserte artikkel om ansvar på sjøen (også referert til av Mouché tidlig i tråden). :flag_bp:

 

For trådstarters tilfelle er det i grunnen ganske enkelt. Spørsmålet er om skaden ble påført ved aktløyse (uaktsomhet, uforsiktighet) eller ved et hendelig uhell (de som kaller det "hendig", som betyr nyttig, må skjerpe seg litt :wink:).

 

Når det foreligger en skade som er forårsaket av antatt skadevolders manøvrering ved kai, vil det i alminnelighet være opp til skadevolder å påvise at skaden skyldtes noe annet enn aktløyse fra hans side. Forsvarlig manøvrering har jo den alminnelige egenskap at den ikke leder til skade. Til "finmanøvrering" i havn vil det også stilles forventninger om forsiktighet og hensyn til vind, strøm og egen båts manøvreringsegenskaper. Det skal en god del til før en skade som dette blir ansett som et hendelig uhell. Det ligger jo i sakens natur at sammenstøtet i seg selv viser at manøvreringen ikke var forsvarlig.

 

Når det gjelder hva et hendelig uhell nærmere er, blir det lettes å beskrive det som et uhell som er forårsaket av en plutselig og uventet ytre årsak som skadevolder ikke med rimelighet kunne ventes å "ta høyde for". Hovedkarakteristikken ved det hendelige uhell er at det er selvstendig og selv-virkende, uavhengig av skadevolders (eller skadelidtes) handlinger, OG at det er en uforutsett del av hendelsesforløpet. Alle forhold som er "forutsigbare" som en mulig risiko ved manøvreringen, faller utenfor, og er heller en del av vurderingsgrunnlaget for hvorvidt aktløyse foreligger (ja, jeg liker nynorsk :yesnod: ).

 

Ha en god båthelg!!

 

... og vær nå forsiktig ved finmanøvrering ... :cool:

 

 



×
×
  • Create New...