Jump to content

Edit History

quantumduck

quantumduck

37 minutes ago, Kjellg said:

 

Opplevde nettopp dette, men det skjedde pga manglende vedlikehold. Er det fortsatt uhell eller er det uaktsomhet fra båteiers side?

 

Godt spørsmål. I forfjord mista jeg propellen som følge av at han som fiksa drevet ikke evnet å feste låseblekket (antar jeg, får nok aldri fasit). Det kunne jo like godt skjedd idét jeg slo bakk v. tillegging, og ikke i rom sjø. Da kunne jeg sikkert forårsaket litt skade på andres båter. Tror det kan kalles uaktsomt å føre en båt som ikke er vedlikeholdt, men her skyldtes jo problemet at jeg hadde forsøkt å vedlikeholde ... Men jeg er usikker på om noe som er "oppi egen båt" kan kalles ytre påvirkning?

 

Annet eksempel: Skutesiden min bøyde relingslisten på naboens seilbåt på flere steder (der fenderne lå imellom). Årsaken var at båten min nærmest ble kastet opp på dekket til naboen av sjøen fra en gravemaskinfører fra Kløfta som skulle raskt i havn i Grebbestad. Det må vel kalles ytre årsak; uaktsomhet fra 3.part. 

 

Utrykningsfartøy må noen ganger manøvrere "uforsvarlig" for å løse oppdrag, og kan f.eks. rote opp sjø som kan påføre andre skade. Da antar jeg det er egen forsikring som må dekke det likevel (Edit: Selv om jeg synes den fjordplogen av en katamaran Oslo Brannvesen disponerer er totalt uegna til formålet, utrykningsmanøvrering i havn ... det er jo å be om maksimale følgeskader...)

quantumduck

quantumduck

18 minutes ago, Kjellg said:

 

Opplevde nettopp dette, men det skjedde pga manglende vedlikehold. Er det fortsatt uhell eller er det uaktsomhet fra båteiers side?

 

Godt spørsmål. I forfjord mista jeg propellen som følge av at han som fiksa drevet ikke evnet å feste låseblekket (antar jeg, får nok aldri fasit). Det kunne jo like godt skjedd idét jeg slo bakk v. tillegging, og ikke i rom sjø. Da kunne jeg sikkert forårsaket litt skade på andres båter. Tror det kan kalles uaktsomt å føre en båt som ikke er vedlikeholdt, men her skyldtes jo problemet at jeg hadde forsøkt å vedlikeholde ... Men jeg er usikker på om noe som er "oppi egen båt" kan kalles ytre påvirkning?

 

Annet eksempel: Skutesiden min bøyde relingslisten på naboens seilbåt på flere steder (der fenderne lå imellom). Årsaken var at båten min nærmest ble kastet opp på dekket til naboen av sjøen fra en gravemaskinfører fra Kløfta som skulle raskt i havn i Grebbestad. Det må vel kalles ytre årsak; uaktsomhet fra 3.part. 

 

Utrykningsfartøy må noen ganger manøvrere "uforsvarlig" for å løse oppdrag, og kan f.eks. rote opp sjø som kan påføre andre skade. Da antar jeg det er egen forsikring som må dekke det likevel.



×
×
  • Create New...