Gråpys Startet 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2018 Lurte på om noen visste hva dette kan være. Har en Mercruiser 5.7L LX V8 bensin fra 1998 i min Marex. Plutselig begynte den bare å lade ca 13v på tomgang og når jeg gir på så gikk den ned til rundt 9v. Snakket med et firma i Kr.sand som driver med Mercruiser og de sa dynamoen var gåen. Har kjøpt helt ny i dag og byttet, men den samme feilen kommer opp igjen. Kan det være instrumentet som viser feil,eller noe annet??? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Lading". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 (redigert) Instrumentet sjekker du ved å benytte et multimeter og måle DC spenningen over både batterienes poler og instrumentets tilkoblingspunkter. Det skal være veldig lik spenning på begge målte steder. Dersom du måler 13+ med multimeter begge steder og instrumentet viser 9 så er det instrumentet som tøyser med deg. Hvis du måler den samme spenningen som instrumentet viser, så er instrumentet antagelig i orden. Han som driver med Mercruiser kostet deg jo noen kroner, men ny dynamo kan være greit på en 20 år gammel båt uansett. Alternative feilkilder kan være: -Dårlig kontakt pga. vibrasjon eller korrosjon. -God kontakt mellom feil ledere pga. vibrasjon eller korrosjon som gir kortslutning/jordslutning. -Defekt batteri -Defekt skillediode -Defekt ekstern laderegulator Litt mer langsøkte feilkilder: -Defekt solcelleregulator -Defekt landstrømlader -Defekt 230 VAC inverter Redigert 13.Juni.2018 av Miranda2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Virker ladelyset? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Tror index er inne på noe her. Om du har et sånt bilelektrisk verksted/vikleverksted i nærheten kan de sjekke den gamle dynamoen din i benk (gjort på 5 min hos Nylund Bilelektriske i Stavanger i alle fall). Kan sikkert være mange ting - utenom dynamo: - Defekt ladelampe/kopling i denne kretsen slik at D+ ikke får tilstrekkelig spenning og dermed så lader ikke dynamo - Dårlig jording av marinedynamo (som ikke har minus via gods) - Dårlig kobling i positiv krets som gir økende spenningsfall når dynamo lader mer - Gåen hovedbryter mellom dynamo/batterier (om dette finnes) Ville latt motor gå og målt spenning på dynamo og batterier med multimeter. Differansen i spenning mellom disse målingene finner du en eller annen plass på veien fra dynamo til batteriene, enten på pluss eller minussida. Er spenning tilnærmet lik på dynamo og batterier må du sjekke ladelampekretsen som forer D+ evt få testkjørt gammel dynamo (siste punkt er trolig eliminert siden du har byttet til ny, men personlig ville jeg vært fristet til å returnere den nye siden den åpenbart ikke var problemkilden). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Med bare 9 volt så skulle det nesten ikke være mulig å starte. Så det må vel være noe med dette voltmeteret som ikke stemmer helt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Skal ikke påstå at det ikke er feil med lading, men selve dynamo er det nok ikke. For får du start er det mer enn 9 volt på batteri. Dynamo er koblet til batteri så der også burde det være rundt 12 volt selv om lading ikke fungerer. Derfor burde det ringt ei bjelle hos firmaet som påsto at dynamo ikke funker hvis de fikk opplyst at spenning falt helt ned til 9 volt. Så årsaken er nok noe annet som flere her har vært nevnt allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Gråpys Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Takk for alle svar. Batteriene er nye i fjor og topp ladet. Har aldri problemer med å starte siden de er fulladet. Har målt DC spenning på dynamo og batteri og ligger på rundt 14,3v når den sviver. Så har nok blitt lurt her av volt meteret ( og mercruiser forhandleren) jaja....en ny dynamo er sikkert greit alikevel. Så da ble det et nytt volt meter også og nå viser den riktig. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 gull når det er noe enkelt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.