
Miranda2
Instrumentet sjekker du ved å benytte et multimeter og måle DC spenningen over både batterienes poler og instrumentets tilkoblingspunkter. Det skal være veldig lik spenning på begge målte steder. Dersom du måler 13+ med multimeter begge steder og instrumentet viser 9 så er det instrumentet som tøyser med deg. Hvis du måler den samme spenningen som instrumentet viser, så er instrumentet antagelig i orden.
Han som driver med Mercruiser kostet deg jo noen kroner, men ny dynamo kan være greit på en 20 år gammel båt uansett.
Alternative feilkilder kan være:
-Dårlig kontakt pga. vibrasjon eller korrosjon.
-God kontakt mellom feil ledere pga. vibrasjon eller korrosjon som gir kortslutning/jordslutning.
-Defekt batteri
-Defekt skillediode
-Defekt ekstern laderegulator
Litt mer langsøkte feilkilder:
-Defekt solcelleregulator
-Defekt landstrømlader
-Defekt 230 VAC inverter