myrisa Startet 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2018 Jeg har vært så uheldig å dra av gjengene til et skruehull i aluminiumtoppen. I skruvehullet skal det stå innskrudd en skruvepinne som brukes for å feste eksosmanifolden med en mutter. Dette er en MD21B for dere som kjenner denne motoren. Har dere noen tips på hva jeg kan gjøre med det ødelagte skruvehullet? Må jeg ha av toppen og levere inn, eller er dette man kan gjøre selv med en gjengetapp? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 dette kan oftest fikses med en gjengeinnsats av feks type helicoil eller helst time-sert Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
myrisa Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 ivar skrev Just now: dette kan oftest fikses med en gjengeinnsats av feks type helicoil eller helst time-sert Takk for svar. Er dette noe som en enkelt kan fikse selv? Hvor mye ekstra må man ta av hullet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 mine første forsøk med helicoil endte med litt vel mye knot , så skulle jeg tatt en topp og ikke hadde gjort det før så ville jeg nok fått med meg litt kyndig hjelp. Er vel oftest kit, som inneholder bor og gjengetapp i rett størrelse for innsatsen som skal brukes Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
myrisa Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 ivar skrev 17 minutter siden: mine første forsøk med helicoil endte med litt vel mye knot , så skulle jeg tatt en topp og ikke hadde gjort det før så ville jeg nok fått med meg litt kyndig hjelp. Er vel oftest kit, som inneholder bor og gjengetapp i rett størrelse for innsatsen som skal brukes Har du noen tips på hvor jeg kan få tak i time-sert sett (ser ut som disse er anbefalt for alu gods)? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Amazon.com: Time-Sert M8x1.25 thread repair kit #1812 by TIME-SERT ... https://www.amazon.com/Time-Sert...TIME-SERT/.../B01MSPN7... Oversett denne siden Vurdering: 4,7 - 73 anmeldelser 28. mai 2017 - Buy Time-Sert M8x1.25 thread repair kit #1812 by TIME-SERT: Metric Inserts & Kits - Amazon.com ✓ FREE DELIVERY possible on eligible purchases. TIME-SERT 3/8-24 UNF Thread Repair Kit # 0382: Automotive 9. jun. 2016 TIME-SERT M6 X 1.00 Metric Thread Repair Kit 1610 ... 1. jun. 2016 TIME-SERT M5 X .80 Metric Thread Repair Kit 1508 ... 1. jun. 2016 TIME-SERT M14 X 1.50 Metric Thread Repair Kit 1415 ... 1. jun. 2016 Flere resultater fra www.amazon.com Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
ivar Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 wurth har timesert (og visstnok heftige priser om man ikke har rabattavtale) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
myrisa Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 ivar skrev for 8 timer siden: wurth har timesert (og visstnok heftige priser om man ikke har rabattavtale) Takker, sjekker opp idag. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Gjorde den samme tabben med denne motoren for noen år siden, men pga tidsnød lot jeg være å gjøre noe med dette. Litt frieksos de første timene,men så ble det tett. Eksosmanifoiler til disse er vanskelig å få tak i men hadde god erfaring med en kar i Lysebotn som sveiste opp 2 nye til meg i løpet av 8 år. Firmaet kalte seg visst Lyse Sveis og holder muligens på ennå. Lykke til,og motorene surrer og går bare man ikke kjører for hardt..... Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Martine29f skrev On 14.6.2018 at 11.59: Gjorde den samme tabben med denne motoren for noen år siden, men pga tidsnød lot jeg være å gjøre noe med dette. Litt frieksos de første timene,men så ble det tett. Eksosmanifoiler til disse er vanskelig å få tak i men hadde god erfaring med en kar i Lysebotn som sveiste opp 2 nye til meg i løpet av 8 år. Firmaet kalte seg visst Lyse Sveis og holder muligens på ennå. Lykke til,og motorene surrer og går bare man ikke kjører for hardt..... Takker for tipset. Vurderte å skippe å gjøre noe her også, men har nå gått til avskaffelse av V-coil som er tilsvarende heli-coil. Kostet litt, men tenker det er et nyttig vektøy å ha uansett. Skal teste ut idag evt imorgen. Avlegger rapport på hvordan erfaringen ble. Har ikke noe erfaring med denne motoren fra før, kjøpte den med ødelagt topp. Hva er det som er anbefalt turtall på disse? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Motorene har dårlig rykte da de i begynnelsen ble anbefalt 4500 rpm på marsj, og toppene gikk til h.....Jeg gikk på 3000 på marsj. Kan oppstå trøbbel med sjøvannspumpen, o sørg for at dreneringshullet er åpent. Lett jobb å bytte de to simmeringene på akslingen. Ved forsiktig bruk så har du motor lenge. La den bli varm før belastning og la den kjøle seg ned før du slår av motor. Mange som bytta ut den originale eksoskjøleren med Bowman. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 om du søker på indenor / sabb status eller volvo md21 så bør du finne endel info om emnet. Såvidt jeg husker så fantes denne som 42hk , rundt 50 , samt i 61 hk. Men for mye turtall og belastning, da blir det visst i heteste laget. Så kjører man med moderat turtall og belastning så skal det gå fint Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
myrisa Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 ivar skrev 1 time siden: om du søker på indenor / sabb status eller volvo md21 så bør du finne endel info om emnet. Såvidt jeg husker så fantes denne som 42hk , rundt 50 , samt i 61 hk. Men for mye turtall og belastning, da blir det visst i heteste laget. Så kjører man med moderat turtall og belastning så skal det gå fint Martine29f skrev for 1 time siden: Motorene har dårlig rykte da de i begynnelsen ble anbefalt 4500 rpm på marsj, og toppene gikk til h.....Jeg gikk på 3000 på marsj. Kan oppstå trøbbel med sjøvannspumpen, o sørg for at dreneringshullet er åpent. Lett jobb å bytte de to simmeringene på akslingen. Ved forsiktig bruk så har du motor lenge. La den bli varm før belastning og la den kjøle seg ned før du slår av motor. Mange som bytta ut den originale eksoskjøleren med Bowman. Lykke til. Takker så mye for gode tips her. Det er såfall en 61 HK utgave. Vi har nettopp montert temperaturindikator med føler som står i bakkant på babord side av topp. Termostat er på 71C på fullt åpen. Regner med at temperatur kan stige en del over dette under kjøring? Jeg har ikke gått over sjøvannspumpa enda men har anskaffet simringer. Litt usikker på hva du mener med dreneringshullet? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Et lite hull på undersiden av godset bak impellerhuset. Noen har malt over dette i vanvare, med den følge at sjøvatn har trukket inn på toppen.Dette er for å oppdage ev lekkasjer. Forøvrig er det en tråd eller flere på forumet som er god lesing.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.