Jump to content

Hjelp: Har dratt av gjengene i skruvehull på aluminiumtopp


myrisa

Recommended Posts

Jeg har vært så uheldig å dra av gjengene til et skruehull i aluminiumtoppen. I skruvehullet skal det stå innskrudd en skruvepinne som brukes for å feste eksosmanifolden med en mutter. Dette er en MD21B for dere som kjenner denne motoren. 

 

Har dere noen tips på hva jeg kan gjøre med det ødelagte skruvehullet? Må jeg ha av toppen og levere inn, eller er dette man kan gjøre selv med en gjengetapp?

 

 

 

 

Link to post

mine første forsøk med helicoil endte med litt vel mye knot , så skulle jeg tatt en topp og ikke hadde gjort det før så ville jeg nok fått med meg litt kyndig hjelp.   
Er vel oftest kit, som inneholder bor og gjengetapp i rett størrelse for innsatsen som skal brukes 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 17 minutter siden:

mine første forsøk med helicoil endte med litt vel mye knot , så skulle jeg tatt en topp og ikke hadde gjort det før så ville jeg nok fått med meg litt kyndig hjelp.   
Er vel oftest kit, som inneholder bor og gjengetapp i rett størrelse for innsatsen som skal brukes 

 

Har du noen tips på hvor jeg kan få tak i time-sert sett (ser ut som disse er anbefalt for alu gods)?

Link to post

Gjorde den samme tabben med denne motoren for noen år siden, men pga tidsnød lot jeg være å gjøre noe med dette. Litt frieksos de første timene,men så ble det tett. Eksosmanifoiler til disse er vanskelig å få tak i men hadde god erfaring med en kar i Lysebotn som sveiste opp 2 nye til meg i løpet av 8 år. Firmaet kalte seg visst Lyse Sveis og holder muligens på ennå. Lykke til,og motorene surrer og går bare man ikke kjører for hardt.....

 

Link to post
Martine29f skrev On 14.6.2018 at 11.59:

Gjorde den samme tabben med denne motoren for noen år siden, men pga tidsnød lot jeg være å gjøre noe med dette. Litt frieksos de første timene,men så ble det tett. Eksosmanifoiler til disse er vanskelig å få tak i men hadde god erfaring med en kar i Lysebotn som sveiste opp 2 nye til meg i løpet av 8 år. Firmaet kalte seg visst Lyse Sveis og holder muligens på ennå. Lykke til,og motorene surrer og går bare man ikke kjører for hardt.....

 

Takker for tipset. Vurderte å skippe å gjøre noe her også, men har nå gått til avskaffelse av V-coil som er tilsvarende heli-coil. Kostet litt, men tenker det er et nyttig vektøy å ha uansett. Skal teste ut idag evt imorgen. Avlegger rapport på hvordan erfaringen ble.  Har ikke noe erfaring med denne motoren fra før, kjøpte den med ødelagt topp.  Hva er det som er anbefalt turtall på disse?

Link to post

Motorene har dårlig rykte da de i begynnelsen ble anbefalt 4500 rpm på marsj, og toppene gikk til h.....Jeg gikk på 3000 på marsj. Kan oppstå trøbbel med sjøvannspumpen, o sørg for at dreneringshullet er åpent. Lett jobb å bytte de to simmeringene på akslingen. Ved forsiktig bruk så har du motor lenge. La den bli varm før belastning og la den kjøle seg ned før du slår av motor. Mange som bytta ut den originale eksoskjøleren med Bowman. Lykke til.

Link to post

om du søker på indenor / sabb status eller volvo md21 så bør du finne endel info om emnet.   Såvidt jeg husker så fantes denne som 42hk , rundt 50 , samt i 61 hk.   Men for mye turtall og belastning, da blir det visst i heteste laget.   Så kjører man med moderat turtall og belastning så skal det gå fint 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

om du søker på indenor / sabb status eller volvo md21 så bør du finne endel info om emnet.   Såvidt jeg husker så fantes denne som 42hk , rundt 50 , samt i 61 hk.   Men for mye turtall og belastning, da blir det visst i heteste laget.   Så kjører man med moderat turtall og belastning så skal det gå fint 

 

Martine29f skrev for 1 time siden:

Motorene har dårlig rykte da de i begynnelsen ble anbefalt 4500 rpm på marsj, og toppene gikk til h.....Jeg gikk på 3000 på marsj. Kan oppstå trøbbel med sjøvannspumpen, o sørg for at dreneringshullet er åpent. Lett jobb å bytte de to simmeringene på akslingen. Ved forsiktig bruk så har du motor lenge. La den bli varm før belastning og la den kjøle seg ned før du slår av motor. Mange som bytta ut den originale eksoskjøleren med Bowman. Lykke til.

Takker så mye for gode tips her. Det er såfall en 61 HK utgave. Vi har nettopp montert temperaturindikator med føler som står i bakkant på babord side av topp. Termostat er på 71C på fullt åpen.  Regner med at temperatur kan stige en del over dette under kjøring? Jeg har ikke gått  over sjøvannspumpa enda men har anskaffet simringer.

 

Litt usikker på hva du mener med dreneringshullet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...