Bjørn-Are Startet 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2018 Jeg skal lime sammen teakbord , for så å lage dør til inngang i båten. Hva slags lim anbefales ? Har bord på ca 30 mm bredde så det blir jo noen stykker som må limes sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Teak pleier noen av oss å lime med Polyuretan lim. Casco har en slik flaske. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Teak er en fet tresort og limes best med PU-lim som nevnt over her. PU-lim reagerer med fuktigheten i treverket/luften og ekspanderer inn i trefibrene og gir en bedre binding enn tradisjonelt hvitt-lim. På grunn av ekspansjonen er det viktig med press på limingen under herding. Det vil også tyte litt ut på overflatene som ekspanderer og blir seende ut som byggskum, det sliper du vekk etter herding. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Knude Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Valget kan også være epoxy lim . Uansett er det viktig at limflaten er ny høvlet eller av fettet rett før liming. Jeg vasker med aceton Dette for å fjerne en type oksydering på overflaten og fjerne mest mulig av fettstoffer som er naturlig i teaken. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) Knude skrev 24 minutter siden: Valget kan også være epoxy lim . Uansett er det viktig at limflaten er ny høvlet eller av fettet rett før liming. Jeg vasker med aceton Dette for å fjerne en type oksydering på overflaten og fjerne mest mulig av fettstoffer som er naturlig i teaken. Epoxy fungerer utmerket Jeg er litt opphengt i PU grunnet ekspansjon. Liker det Det produktet jeg liker minst å lime med er hvitt-lim, da det er vannbasert og naturlig nok vil krympe relativt mye under herding. På samme måte som en akryl er et dritt-produkt å fuge med da det også krymper og sprekker.... Redigert 14.Juni.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Jeg har litt dårlig erfaring med epoxy og teak. Mulig jeg har brukt feil type eller gjort andre feil . . .(?). Jeg limer ellers mye teak med både hvitt trelim og PU-lim fra Casco. Ingen problemer med det (bortsett fra Caskos håpløse system med en hette på tuten som alltid enten er i veien, faller av og mistes og ikke passer fordi den er full av lim). Spørsmål til ekspertene: Hvilket lim er best på teak når en trenger en skikkelig vannfast limfuge? Hvilket lim er best når en har en stor limflate? Forestiller meg at ekpanderende PU-lim da kan by på problemer(?). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Cheyenne Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Jeg har limt mye teak til innredning i båten. Borti 30 skuffefronter og 12-15 skapdører. Noen av skapdørene er skyvedører der speilet er kun 10 mm tykt, disse er frest ned til 3-4 mm langs kantene. Prøvde med forskjellig lim men endte opp med å bruke PU lim. Det var det som jeg følte ble sterkest. Tok en test på et avkapp på 10 mm tykkelse og satte en stor avbitertang i limskjøten og klemte til. Det ble en "knusingsskade" akkurat der kjeftene var, deretter sprakk det ved siden av limskjøten. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 NilsPils skrev 7 minutter siden: Hvilket lim er best når en har en stor limflate? Forestiller meg at ekpanderende PU-lim da kan by på problemer(?). Har limt ganske store flater med PU lim (1/2 kvadrat tenker jeg) men brukte da en stor finerpresse. Gikk helt fint det. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Alle PU-lim har D4 vannfasthet(tåler kokende vann opptil 4 timer). Dette er høyeste norm for vannfasthet i henhold til ISO. Ved lamineringer vil også PU fungere, men da er du avhengig av presse. Bjølseth Caravan limte f.eks. den ytre alu-plata på vognsidene(hele siden) mot finer i varmepresse med 70 grader. Da satt det på 15 minutter. Har du ikke presse så kan hvitt-lim benyttes, men det må også stå under press(ikke så utsatt for ujevnheter da det ikke ekspanderer, men krymper). Jeg vet det har kommet noen varianter med D4 kvalitet også der, men er usikker på om de er å få på privatmarkedet. Ellers finner du D3 kvalitet og det er også å betegne som vannfast, men ikke for bruk ved konstant vannpåvirkning. Epoksy får Knude si litt om, jeg har mindre erfaring, men det er jo også kjent som et godt lamineringsprodukt så fremt du benytter rett kvalitet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Knude Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Epoxy blir ofte brukt i forbindelse med laminering av bordplater og trappetrinn i teak til båtinnredning. Var med på noen produkt tester for noen år siden. Epoxy kom godt ut der limfugen ble synlig og lakket. ( minst lakk sprekk utsatt for sol og fukt) viktigst er overflaten på teaken og forberedelse av den. Har også brukt Pu lim med godt resultat men da til laminering i press jig for buede lister eller spant. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Bitteliten Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) Jeg bruker Casco vannfast trelim for å lime plugger i teakdekket og andre ting jeg lager av teak. Funker bra det. Lagde nettopp et "drømmesete" som festes på pulpit mellom forstagene. Fantastisk sted å sitte når vi seiler medvinds. Teakplank fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bat/Teak/List-og-Spiler/Teakplanke-2000020283/ Bildet er før liming av de to plankene. Redigert 14.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) Skjønner godt at epoxy ga minste lakk-sprekk. PU gir gjerne en mykere limfuge enn epoxy og da liker ikke lakken seg da den gjerne ikke er så fleksibel. Tidligere ble det jo benyttet en del Urea-lim(lim i fat + pulver + vann), men det ble ofte for stivt. Grunnen til bruken var vel lav pris, mens ulempen var innhold av formaldehyd Redigert 14.Juni.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.