Jump to content

Scand Baltic, hvor mange timer fra Langesund til Hvaler?

Merlis

Recommended Posts

Hei! 

Min kone og jeg har i dag kjøpt oss «ny» båt (Scand Baltic) som ligger i Langesund. Den skal kjøres til Hvaler hvor vi har båtplass. Er det noen som vet ca hvor lang tid denne strekningen tar? Marsjfart er ca 15-16 knop, men ser for meg at deler av strekningen blir gjort i 8-9 knop for å få litt glede ut av turen også ?

Alle svar er til hjelp da vi må planlegge litt med tanke på tidspunkt for å hente skuta ?

I luftlinjr ca 40 nautiske mil. Det er 4 timer mef 10 knops fart (en knop er en nautisk mil pr time). Du får tegne inn ruta du vil gå i kartet / kartplotteren, se hvor lang den blir, se hvilken fart du regner på de forskjellige delene av turen så ser du hvor lang tid hvert strekk tar. Ta hensyn til værmeldinga, i dag er ikke dagen... les denne tråden, han starter lenger nede på kysten 

Guest Avmønstret#

Hvis det er ren transport så er det ut og øst forbi Tvistein og så rett over. 

Med kona ombord og "turmodus" ville jeg gått Rakke, nær kysten, kanskje Vrengen og kanskje tatt en overnatting i Tjøme området og krysset over så jeg kom "inn" mellom Missingen og søstrene sånn ca. Det er vel omentrent samme ruta du må følge om været blir dårlig, men ulempen er at når du går fra Langesund så går du rett på det verste først, Rakke. Og ruta blir en del lengre enn å gå rett over. 

Med dårlig vær så er det bedre å gå mer på utsiden av Rakke enn nært pga strøm osv som gir ganske fæl sjø på det strekket. Og må du det så er det mer "omvei" å gå inn mot Vestfoldsia for å nyte skjærgården, da blir det like greit å gå rett over mot Hvaler. 

Kanskje beste ruta med kona ombord er å krysse rett over til Koster og evt ta en overnatting der? Eller bare stikke innom for å kikke litt.

--

Jeg hadde lagt opp noen rutealternativer og tatt det litt etter hvilket vær og vind jeg fikk og hva jeg likte best, å gå alene utpå havet eller "snoke" langs kysten, eller kanskje litt av begge deler.  

Hei! 

Tusen takk for svar! ? Alt dette er til stor hjelp da jeg aldri har kjørt båt på vestsiden av fjorden tidligere. Jeg ser for meg at det blir en ren transportetappe da vi har litt mange «baller i lufta» om dagen og nesten ikke vet hvordan vi skal rekke å hente båten med det første. Det roer seg heldigvis om et par uker og forhåpentligvis kan vi nyte noen fine turer med båten da ?? Men gode tips om hvor man kan krysse osv, og ikke minst og følge tråden til Bjørn Løvjomås på samme strekket. Glad jeg ikke er i båt i dag.. det ble mye vær brått! ??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...