Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

Midtpinne skrev for 16 timer siden:

Både Spade og Rocna sier at tau er bedre enn kjetting. Googler man litt finner man fort ut at de med fagkunnskap sier tau og de med erfaring stort sett går for full lengde med kjetting.
http://kb.rocna.com/kb/Rope

[…]

Jeg liker folk som i tillegg til å si at en ting er bedre enn en annen, også forklarer hvorfor.  Her er en som virkelig kan forklare: http://alain.fraysse.free.fr/sail/rode/forces/forces.htm

Lenken over er verdt å følge, han forklarer godt, regner ut og viser med eksempler.

 

Pussig da at linken din har motsatte konklusjoner enn deg selv. LANG Kjetting med en skikkelig snubber er klart best. 

 

Har du liten båt med dårlig plass, og kanskje heller ikke vinsj: gå for tau med en kjettingstump nederst, men bruk en tung daumann. Har du større båt med ankervinsj: kjetting hele veien men sett på en snubber med rykkdemper. Hvorfor er flere grunner: kjetting er i seg selv en gedigen daumann som virker hele veien. Det blir (som linken din påpeker) best betingelser for ankeret med horisontalt trekk- men det krever - (som linken din også skriver):  lang scope. Er det plass legger jeg ut alt, dvs 60 m. + snubber er min metode. Muligens stort sett unødvendig, men det er jo ikke noe ektra bryderi med vinsj. En kjetting kan heller ikke slites av mot skarpe steiner eller kanter på båten. Ryker snubberen er kjettingen backup. Det finnes vel kabbelar som tar både tau og kjetting (?) Jeg vet ikke hvordan dere med tau/kjetting kombo lagrer riggen, men i vår båt vil jeg i alle fall ikke ha tau i bunnen av kjettingkassen blant vann og gjørme under en haug med kjetting som ligger og gnisser når du seiler. Til sist dreier det seg også om at det må være enkelt å legge ut, og ikke minst enkelt å ta inn. Hvis du blir overasket av dårlig vær i feil retning og må forlate ankerplassen må det være enkelt å ta opp, ikke for mye mekk. Derfor er jeg som sagt skeptisk til forkatting og andre kompliserte løsninger.

 

Du misforstår dessuten Rocna, det er ikke slik at de sier tau er bedre enn kjetting, men at i små båter kan det være nøvendig,  i linken din står det jo: 

Sitat

Rope is usually a necessary component in any rode to extend chain, unless long and heavy lengths of chain are able to be carried.

 

Slik jeg leser det anbefaler også Rocna kjetting og snubber hvis det er plass til det. 

Krimart

Krimart

Midtpinne skrev for 16 timer siden:

Både Spade og Rocna sier at tau er bedre enn kjetting. Googler man litt finner man fort ut at de med fagkunnskap sier tau og de med erfaring stort sett går for full lengde med kjetting.
http://kb.rocna.com/kb/Rope

[…]

Jeg liker folk som i tillegg til å si at en ting er bedre enn en annen, også forklarer hvorfor.  Her er en som virkelig kan forklare: http://alain.fraysse.free.fr/sail/rode/forces/forces.htm

Lenken over er verdt å følge, han forklarer godt, regner ut og viser med eksempler.

 

Pussig da at linken din har motsatte konklusjoner enn deg selv. LANG Kjetting med en skikkelig snubber er klart best. 

 

Har du liten båt med dårlig plass, og kanskje heller ikke vinsj: gå for tau med en kjettingstump nederst, men bruk en tung daumann. Har du større båt med ankervinsj: kjetting hele veien men sett på en snubber med rykkdemper. Hvorfor er flere grunner: kjetting er i seg selv en gedigen daumann som virker hele veien. Det blir (som linken din påpeker) best betingelser for ankeret med horisontalt trekk- men det krever - (som linken din også skriver):  lang scope. Er det plass legger jeg ut alt, dvs 60 m. + snubber er min metode. Muligens stort sett unødvendig, men det er jo ikke noe ektra bryderi med vinsj. En kjetting kan heller ikke slites av mot skarpe steiner eller kanter på båten. Ryker snubberen er kjettingen backup. Det finnes vel kabbelar som tar både tau og kjetting (?) Jeg vet ikke hvordan dere med tau/kjetting kombo lagrer riggen, men i vår båt vil jeg i alle fall ikke ha tau i bunnen av kjettingkassen blant vann og gjørme under en haug med kjetting som ligger og gnisser når du seiler. Til sist dreier det seg også om at det må være enkelt å legge ut, og ikke minst enkelt å ta inn. Hvis du blir overasket av dårlig vær i feil retning og må forlate ankerplassen må det være enkelt å ta opp, ikke for mye mekk. Derfor er jeg som sagt skeptisk til forkatting og andre kompliserte løsninger.



×
×
  • Create New...