Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Tja. Sprekker over vannlinja kan være så mangt. Om det er en sprekk mellom to bord som ligger attåt hverandre, eller en ikke gjennomgående sprekk i et bord, ville jeg latt det være, og sett hvordan borda - og skroget legger seg etter trutning. Det kommer egentlig an på om det er over eller under vannskorpa når båten er i fart. Akterut kan ei snekke, sjark eller annen trebåt legge seg såpass nedi sjøen at det flommer inn. Du må egentlig vurdere det etter hvor du vil ha inn vann ved trutninga, eller om du kan tåle det i det hele tatt. Om bordet trutner tilstrekkelig i sjøen har du spart båten for en betydelig estetisk og praktisk nødløsning. Alle disse limene er jo egentlig det. 

Om du skal tette - sjøl om det ikke nødvendigvis er for å styrke konstruksjonen, ville jeg brukt et natestoff med stor fleksibilitet, slik at det kan skvises helt sammen ved trutning, og være der uten å slippe kantene når båten tørker igjen. Disse natestoffene (som Bostik Simson Deck Caulk, som jeg bruker) er veldig mjuke, klebrige og ufyselige. Når det fuges i sprekken, og godt rundt, kan du slipe det pent til etterpå. 

Er sprekken nær vannlinja, og gjennomgående, altså ut til enden av bordet, ville jeg ha brukt et limestoff som til dømes Tec7. En kan også bøte, sjøl om det ikke er så vakkert. Mange pene båter har gått ned de siste åra - og mange stygge flyter) Jeg bruker ofte ei bot av et metall som står til de naglene (oksydasjons-, korrosjonstall) som er brukt i skroget. På innsida (om det er bra skjerma, under benker, midt på sida, eller på utsida om det ikke er godt å komme til på innsida. Da kan du gjerne fylle "Farm80" eller anna asfaltstoff (Roof7 er egentlig det samme) inni hele bøten.  

 

Estetikk: Jeg syns, personlig, at det er penere med svarte tettestoffer enn gjennomsiktige. At en sprekk er reparert behøver ikke framstå som en plett eller et lyte. De gjennomsiktige eller de hvite, eller formtre og akryl som kanskje er brune, virker mer "plæstic" og ser mer ut som silikon. De svarte stripene som er der det er vøla og reparert minner mer om den tjæra som ble brukt i gamle dager.

Vosso63

Vosso63

Tja. Sprekker over vannlinja kan være så mangt. Om det er en sprekk mellom to bord som ligger attåt hverandre, eller en ikke gjennomgående sprekk i et bord, ville jeg latt det være, og sett hvordan borda - og skroget legger seg etter trutning. Det kommer egentlig an på om det er over eller under vannskorpa når båten er i fart. Akterut kan ei snekke, sjark eller annen trebåt legge seg såpass nedi sjøen at det flommer inn. Du må egentlig vurdere det etter hvor du vil ha inn vann ved trutninga, eller om du kan tåle det i det hele tatt. Om bordet trutner tilstrekkelig i sjøen har du spart båten for en betydelig estetisk og praktisk nødløsning. Alle disse limene er jo egentlig det. 

Om du skal tette - sjøl om det ikke nødvendigvis er for å styrke konstruksjonen, ville jeg brukt et natestoff med stor fleksibilitet, slik at det kan skvises helt sammen ved trutning, og være der uten å slippe kantene når båten tørker igjen. Disse natestoffene (som Bostik Simson Deck Caulk, som jeg bruker) er veldig mjuke, klebrige og ufyselige. Når det fuges i sprekken, og godt rundt, kan du slipe det pent til etterpå. 

Er sprekken nær vannlinja, og gjennomgående, altså ut til enden av bordet, ville jeg ha brukt et limestoff som til dømes Tec7. En kan også bøte, sjøl om det ikke er så vakkert. Mange pene båter har gått ned de siste åra - og mange stygge flyter) Jeg bruker ofte ei bot av et metall som står til de naglene (elektronaffinitet, korrosjonstall) som er brukt i skroget. På innsida (om det er bra skjerma, under benker, midt på sida, eller på utsida om det ikke er godt å komme til på innsida. Da kan du gjerne fylle "Farm80" eller anna asfaltstoff (Roof7 er egentlig det samme) inni hele bøten.  

 

Estetikk: Jeg syns, personlig, at det er penere med svarte tettestoffer enn gjennomsiktige. At en sprekk er reparert behøver ikke framstå som en plett eller et lyte. De gjennomsiktige eller de hvite, eller formtre og akryl som kanskje er brune, virker mer "plæstic" og ser mer ut som silikon. De svarte stripene som er der det er vøla og reparert minner mer om den tjæra som ble brukt i gamle dager.

Vosso63

Vosso63

Tja. Sprekker over vannlinja kan være så mangt. Om det er en sprekk mellom to bord som ligger attåt hverandre, eller en ikke gjennomgående sprekk i et bord, ville jeg latt det være, og sett hvordan borda - og skroget legger seg etter trutning. Det kommer egentlig an på om det er over eller under vannskorpa når båten er i fart. Akterut kan ei snekke, sjark eller annen trebåt legge seg såpass nedi sjøen at det flommer inn. Du må egentlig vurdere det etter hvor du vil ha inn vann ved trutninga, eller om du kan tåle det i det hele tatt. Om bordet trutner tilstrekkelig i sjøen har du spart båten for en betydelig estetisk og praktisk nødløsning. Alle disse limene er jo egentlig det. 

Om du skal tette - sjøl om det ikke nødvendigvis er for å styrke konstruksjonen, ville jeg brukt et natestoff med stor fleksibilitet, slik at det kan skvises helt sammen ved trutning, og være der uten å slippe kantene når båten tørker igjen. Disse natestoffene (som Bostik Simson Deck Caulk, som jeg bruker) er veldig mjuke, klebrige og ufyselige. Når det fuges i sprekken, og godt rundt, kan du slipe det pent til etterpå. 

Er sprekken nær vannlinja, og gjennomgående, altså ut til enden av bordet, ville jeg ha brukt et limestoff som til dømes Tec7. En kan også bøte, sjøl om det ikke er så vakkert. Mange pene båter har gått ned de siste åra - og mange stygge flyter) Jeg bruker ofte ei bot av et metall som står til de naglene (elektronaffinitet, korrosjonstall) som er brukt i skroget. På innsida (om det er bra skjerma, under benker, midt på sida, eller på utsida om det ikke er godt å komme til på innsida. Da kan du gjerne fylle "Farm80" eller anna asfaltstoff (Roof7 er egentlig det samme) inni hele bøten.  



×
×
  • Create New...