Vosso63
VannTro skrev for 2 timer siden:...Et lite apropos til Tec7-klanen, Tec7 har følgende CE: EN 15651-1:2012 Type F-EXT-INT-CC 12,5E
Altså halvparten av den elastikken en god fugemasse bør ha ! E står for at den er elastisk, men elastikken er så dårlig at den ikke faller inn under klassifisering som LM...
Jeg beklager, trådstarter "Tresnekke11" at jeg fortsetter diskusjonen litt utenom temaet. Dette lille foredraget til "VannTro" var på sin plass! Det vrimler av produkter, det ene mer avansert enn det andre. Ettersom det er uvanlig med ekspertise både innafor organisk kjemi og båtpuss, har en lett for å bruke det samme stoffet - som en har fått foreslått av en annen dilettant - til alt. For noen år sida het dette mirakelstoffet "Sikaflex", eller bare "Sika" oss dilettanter mellom. I dag heter det "Tec7". For noen år sida plastra en trebåten med "glassfiber", nå gjør mange det med "epoksy". (Alle hermetegna er bevisst, fordi vi aldri veit hvilke stoffer vi egentlig bruker - og en ene glassfiberen er ikke lik den andre, og tokomponentgreier under headinga epoksy er en stor familie). Bestefaren min reparerte det meste med tjærebånd. Hadde han levd i dag hadde han vel brukt Tec7...
Jeg oppdaga altså det uovertrufne ved Simson DC gjennom bruk, og etter at jeg hadde lytta nøye til slikt som ble fortalt meg av truverdige, kunnige, folk.
VannTro kommer med forklaringa.
Hvorfor en skal kunne bruke Tec7 til alt, er jo en gåte! Jeg bruker ikke en gang samme maling på huset (furu) som på vinduene (furu), og sjølsagt ikke innvendig (furu) , eller på en krakk (furu), eller på golvet (furu). Og i hvert fall ikke på grunnmuren eller terrassen!
Og til Boble65! Jeg skriver av og til lange innlegg med fryktelig mye detaljer. Jeg ser at du syns det er bortkasta, og at det altså bare er å få vekk den gamle natemassen og få på Tec7 eller Simson natemasse: "Fiks ferdig tut og kjør".
Jeg driver, som du veit, bare med trebåt, og syns altså at en kan drive litt opplysningsarbeid, og også foreslå hvordan en kan få ordna et åpenbart tilbakevendende problem permanent. Som sagt i et tidligere innlegg, hadde jeg samme problem i dorrien. Hvor "min" båtbygger hadde henta den fikse løsningen på dekksstavfestinga på, aner jeg ikke, men den fungerte altså særdeles dårlig. Jeg antar båtbyggerne brukte metoden (spikre sammen stavene på tvers), samtidig som taktekkerne la eternitt-taket mitt. Tilsynelatende superløsning, men med store omkostninger og ekstraarbeid seinere.