BØstrøm Startet 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2018 Hei alle gode og barmhjertige samaritaner der ute. Jeg er på tur med 2 venner i den enes seilbåt. Vi befinner oss i Bar, Montenegro. Dro fra havn i går og etter en stund måtte vi starte motor. Da motor hadde gått seg driftsvarm observerte vi hvit røyk i eksosen. Vi stoppet motoren og den virket noe varm. Lot motor få kjøle seg ned før vi gjorde et nytt forsøk. Etter en viss tid kommer det på ny hvit røyk i eksosen, samt at det er tydelig at det er kjølevann/glykol i eksosen. Vi har gått til havn og er på verksted med båten. Tatt ut innsatsen i varmevekslerhuset og forsøkt å finne problemet. Det kan virke som at problemet oppstår når termostaten åpner og det da lekker kjølevann/glykol. Verkstedet vil trykkteste innsatsen i varmeveksler og i første omgang bytte 4 O-ringer, som de finner det opportunt å forlange 7-800 kroner for. Rene sjørøveriet, og det kan jo hende eventyret stopper med det, men vi mistenker at det kan være toppakningen som er problemet. I følge verkstedet vil det ta 15 dager å skaffe en ny toppakning. Dette høres helt merkelig ut i 2018, men hva gjør vi? Finnes det noen der ute med kjennskap til hvor i området Kroatia - Montenegro - Hellas man enklest kan skaffe til veie en toppakning, om det er det som er problemet? Det er mange motorkyndige der ute som kanskje skjønner hva som er problemet her, og all kvalifisert hjelp vil mottas med takk. Motoren er for øvrig 11 år gammel med 2000 timer på baken. Toppen aldri vært ettertrukket. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Glykol i eksosen kan komme av termostat som ikke åpner. Motor koker og ferskvannet presser seg forbi gummimsnsjetter inn i saltvannsdelen. Kokte det over i ekspansjonskaret også? Kan også være trangt der saltvannet kommer inn til eksosen. Motor koker når den ikke får nok kjøling. Sjøvannsfilteret, impeller, varmeveksler og flowen av sjøvann må sjekkes. Vanlig at noe stopper sjøvannet, og da koker motoren. Dersom topp pakningen slipper eller toppen sprekker så får du vann i oljen som oftest, og da kan oljen bli grå. Sjekk pinne og påfyllingslokk om oljen er grå. Uten grå olje hadde jeg renset/ flushet saltvannskretsen og ferskvannskretsen, byttet termostat, og fylt på ny glykolblanding. Kjørt motoren hardt 1 time for å se om den «holder vann» og spruter saltvann som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Ferskvannskretsen er på en måte tett uansett om termostat åpner eller ikke. Den regulerer kun sirkulasjonen av kjølevannet til varmeveksler. Lukket termostat så sirkulerer det kun i blokka og til varmtvannstankens kolbe. Åpner termostaten så sirkuleres det via varmeveksler i tillegg. Det er altså ikke 2 adskilte kretser, ergo så tror jeg teorien om at når termostaten åpner så spytter den ferskvannet ut i eksosen i prinsipp er enten en følgefeil av at han er nesten tom for vann. Kokingen kan også komme av mye rust og skitt i kretsen. 2000 timer, og 10-15 år gammel båt? med dårlig glykol og aldri renset/flushet kan gi slik e ffekter. Husk nå at mitt innspill er kun innspill. Jeg ser ikke motoren, så drøft det gjerne med en svensk eller norsk volvo penta kompetent på tlf. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 om det er en kurant motor vil vel trolig Athen være nærmeste sted med skikkelig tilgang på div deler (rett på andre siden av Corinth kanalen) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
BØstrøm Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Toppakning er gåen.Vi må ut av røverstater. Eller hente ny tilsvarende motor fra Norge/ Sverige. Italia er også bare en døgnseilas unna. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.