Jump to content

VHF - liten rekkevidde

Trond C

Recommended Posts

Jeg skaffet meg VHF for litt siden, en ny Icom, ikke håndholdt. Jeg får bare kontakt med båter jeg kan se, inntil et par hundre meter borte. Landstasjonene bare hvis det ikke er fjell mellom og de ikke er for langt borte. F.eks., for de lokalkjente - med båt sør i Vatlestraumen rekker jeg Rogalang Radio på kanal 81 helt klart, et fjell på Sotra med nærmest fri sikt til, men ikke kanal 7 på Stord, eller kanal 60 på Rundemanen. Hvis jeg ligger på byfjorden når jeg kanal 60, men ikke de andre osv. Bergen havn på kanal 12 går greit når jeg er rett ute på byfjorden, men ikke "lesbart" utenfor Eidsvåg litt lenger nord. Dette er jo alt for dårlig og gir ikke mye sikkerhet, ikke er det gøy heller, det er ikke noe å høre på. Hører stort sett klart når jeg først hører noe. Squelchen demper sus etter ca. 10 - 20 graders rotasjon, skulle vel være normalt, og det er ingen sus/støy ellers.

Apparatet har vært til test hos leverandør, de koblet den opp til sin antenne på taket og nådde fint Stord, helt normale funn ellers.

Antennen er "normal" - ca. en meter, ledning støpt inn i den, kontakten til apparatet forskriftsmessig montert, klippet av og montert ny for sikkerhets skyld. Ingen praktisk sannsynlighet for kortslutning i den. At selve antennen skulle være feil på er vel lite sannsynlig, i alle fall en feil som bare begrenser rekkevidden. Antennen står rett opp, på toppen av toppbøylen, uten noe som skjermer. Har lest på emneoversikten her, om støy fra ekkolodd osv., men det høres ikke ut som jeg har støypåvirkning - da skulle jeg vel hørt mer, men utydeligere, leverandøren utelukker at gps'ens antenneledning som ligger parallellt skal kunne påvirke. VHF antenneledningen kappet jeg ikke, så den ligger dels i en kveil, men det burde vel gå bra. Ikke virker det som det går an å måle seg frem til noen feil med et vanlig multimeter heller.

Noen ideer? Skal på båtferie en uke til helgen, har klart meg i årevis med andre båter uten VHF, men det er jo greit å vite om den funker når den står i båten. Fikk for øvrig prøvd den på byfjorden i går - lå utenfor Nordnespynten noen timer og så på alle damp- og veteranbåtene som paraderte inn til årets NorSteam arrangement, deriblant losbåten Poseidon fra Haugesund - mange flotte syn. Da hørte jeg alle som jeg så....

Der har du vel et lite dilemma - for, ifg. forskriftene (Telenor sine...?) skal du vel EGENTLIG bruke et godkjent installasjonfirma til å installere både VHF-radio'en og tilhørende antenne.

Men, hvem er det som gjør det.....? Eller har råd til det - medmindre du kjøper splitter-ny båt med VHF som del av standard- / ekstrautstyr.

Det er jo mulig at du har oversett et eller annet under installasjon. Tipper at det ligger i antenne / -kobling.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jo, jeg ringte Telenor Maritim Radio da jeg skulle fylle ut søknadsskjema - der skulle jo installatør stemple og bekrefte, og jeg sto der med et apparat i pakken sin og noe verktøy. Mannen i andre telefonen sa at nå gikk det greit uten installatørs medvirkning, men ikke særlig lenge, de skulle visst skjerpe inn på praksisen. Det hadde jo klart vært bedre og så sikkert som det burde være med proff intstallasjon og funksjonstest, men ingen gjør noe gratis i dag. Da hadde vel apparatene vært noen tusen dyrere, mindre salg, mindre virksomhet og omsetning for telenor.....

ellers, med problemet mitt, det er vanskelig å se for seg løse koblinger, det er strøm på, og antennekontakten er skrudd så langt inn som mulig..........

Hei,

Sønnen min installerte helt ny VHF i fjor. Hadde bare problemer. Jeg hjalp ham med

antenne og kontrollerte at den var montert riktig og fungerte som den skulle. Likevel ingen kontakt med andre båter enn de som lå rett ved siden av. Tok da VHF'en (husker jeg ikke feil var det også en Icom) med på jobben hvor en tekniker raskt konstaterte at den lå ca. 10Khz feil i frekvens.

Fikk selvsagt byttet VHF'en og da var alt i skjønneste orden.

Ved klage på ikkefungerende nyinnkjøpt VHF synes jeg nok selger kunne kontrollere minst: Utgangseffekt, frekvens, modulasjon - samt mottakerfølsomhet før han friskmelder apparatet.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Utgangseffekten har ikke noe med mottakeren å gjøre

snakk med levrandøren om å låne med et swr-meter(tror jeg det heter) for å teste om det er feil mellom kabel og antenne og få forklart hva den skal vise så er du sikker på den forbindelsen

kjenner ikke de lokale forholdene der du er / holder til men høye fjell i fjorder kan være et problem da de stenger ute signalene

Lykke til med feilsøkingen

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hei,

Jeg kjøpte ny VHF og antenne for ett år siden. Etter installasjonen forsøkte jeg å få inn signaler, men det var kun sus som kom inn. Målte med ohm-meter mellom antennepisken og senterpluggen på PL-259 kontakten. Det var god kontakt (0 ohm). Målte så mellom senterpluggen og skjerm. Der var det også 0 ohm. Dette "kunne" være riktig, avhenging av antennetype. Men vanligvis skal det være åpent mellom senterleder og skjerm på de fleste antenner som brukes til VHF. Kontaktene hadde jeg selv koblet, og disse ble sjekket igjen (antennen hadde en SO-239 kontakt som kabelen skulle kobles til, slik at jeg måtte sette på kontakter (PL-259) både ved antennen og radioen). Koblingene var i orden. Jeg har et godt utstyrt hobbyrom med måleinstrumenter, så jeg tok antennen inn og koblet den til en spektrumanalysator. Da skulle jeg i alle fall kunne se signaler fra mange FM-sendere på skjermen. Men ingen signaler kom inn.

Tok da antennen tilbake til butikken og fikk byttet den i en ny av samme type (den første antennen var også ny og i originalpakning). Denne antennen målte åpent mellom senterleder og skjerm! Den nye antennen virket nå som den skulle i båten.

Så det kan være mulig at du også har fått en antenne som det er feil på, men jeg tror at dette skjer heller sjeldent. Tror heller at det kan være noe med koblingen i PL-259 kontakten.

-battello

-battello

Det går ikke helt klart frem av innlegget ditt om problemet er sender eller mottaker relatert evt. begge deler. Jeg er derfor tilbøylig til å være enig med "Boolle". Det høres unektelig ut som du kjører på "laveffekt" (1W). Hvis ikke, har du definitivt et antenneproblem.

VHF er forøvrig begrenset av "line of sight". På sjøen er det ca 18 nm (horisonten) dersom det ikke er landmasse som skjermer. Dette er likevel en teoretisk grense. Man kan oppleve at man når lenger enn dette under spesielle forhold, men man kan også miste kontakt på kortere avstand. 10 - 12 nm bør du under alle omstendigheter kunne nå.

Sealord

Takk for svar så langt. Skal sjekke om det er forbindelse eller ikke mellom senter og skjerm, om det fører meg noe videre. Display på apparatet viser sendeeffekt 25W på de kanaler dette tillates, det betyr vel at det er faktisk effekt og ikke bare tillatt effekt, antar jeg, og apparatet er innstilt på "hi". Skulle vel testet med en annen antenne, i båten, får prøve videre - det meste ordner seg for en glad amatør, etter en tid og noen feil, som vanlig med håp om ikke å tape gevinsten ved å "mekke" selv gjennom å ødelegge for mye underveis......

Hvis radio er testet, så kan vi vel konkludere med at det er antennen/koaks. Hvis man kan skru ut kontakten til antenna (som går inn til selve antenne) og den som går til radioen, sånn at man sitter med kun ledningen. Så er det bare å måle den. Her skal det ikke være kortsluttning i mellom senter og jord.

Kan virke som om det er kortsluttning i koaks/plugg, eller feil på antenne.

er du på tur til Risør, så kan jeg dra frem SWR-meteret..

Hilsen en radioamatør

ps: men du hadde vel ikke reist fra bergen til risør uten vhf? ;) ;)

I alle fall bedre enn antagelsen om 18 nm rekkevide.  Da skal både sender og mottaker være høit oppe.  For en vanlig motorbåt blir det maks 10 nm til vanlig.

<{POST_SNAPBACK}>

Nok ei stadfesting. Båt med naturleg entenneforlenging er tingen :wink:

Har elles prøvd dette i praksis. Har antenne både i mastetoppen og på rekka. At rekkevidda blir fordobla med antenna i toppen av masta er nok ganske nært sanninga.

Beklager avsporinga.

Lån ei ny antenne, prøv med denne.

MVH Pinnebaat

I den delen av hodet som er sydligst når jeg ligger på rygg har jeg en celle som Laphroaig`en ikke helt har klart å ta knekken på ennå. Den hvisker forsiktig til meg at tallet inni kvadratroten i formelen skal være høydeforskjellen mellom sender og mottaker - som Worse riktig påpeker jo høyere antennen står - dess lengre rekkevidde. I min ungdomstid på Bodø radio hadde vi flere fjellanlegg, vi kunne holde kontakt med skipene langt ute til havs via VHF.

Ida, sjekk antennekontakten din. Det holder at en enkelt tråd av skjermen ligger an mot senter for at du mister tilført effekt til antennen - har erfaring så det holder med det.

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

VHF antenneledningen kappet jeg ikke, så den ligger dels i en kveil, men det burde vel gå bra.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hei,

Hvor lang er antenneledningen ? Hvor stor er den kveilen du har rullet opp ? Vet ikke om dette har betydning i dette tilfellet, men jeg ville fjernet kveilen og latt ledningen gå direkte til VHF'en.

Svein

Svein H

Ok. Faktisk rekkevidde er nok klart for liten selv om man legger til grunn 10 nm som mål. Skal prøve å forlenge antennefestet mv. slik at den kommer en liten meter høyere, nå er den vel festet i overkant av to meter over havet. Anskaffe noen antennekontakter, selv om jeg ikke orker låne krympetangen til leverandøren flere ganger - (noen som vet hvor man kan kjøpe en noenlunde skikkelig krympetang for kabelsko og antennekontakter?), kappe kabelkveil på fire/fem meter, og til slutt om nødvendig prøve en ny antenne.

Hadde samme problemet, kom ikke ut med nok effekt, sjekket kabel strøm osv. men det ble ikke bedre fikk tips fra levrandør at hvis antennen er av glassfiber og ikke helt ny kan "tråen" som ligger som en spiral inni antenna være tært av, det kan komme av at kondens samler seg i bunnen av antenna og tærer over en tid tråen av, i mitt tilfelle var det riktig "slaktet" antenna og så feilen. kjøpte ny antenne og problemet var løst.. bare et av mange tips.

andlin

• 8 år senere...

Kor høgt antennen er plassert, har stor innvirkning på rekkevidden til ein slik radio, Radiobølgene på so korte bølgelengder oppfører seg omtrent som lys, det du ikkje ser, ser heller ikkje radioen. Og so var det dette med kabelen som ligg i kveil. Dermed so har du ein spole, som so svekker signalet til radioen. Legg ein jernklump inni kveilen so blir det nokso stilt - og so kan det ogso seiast at luft er ørlite magnetisk. Det er her ikkje sagt noko om korleis kabelen er lagt, men ein god regel for antennekabel er at den skal ikkje bøyast krappare enn ein svingradius lik 10 ganger kabeldiameteren. Neste punkt på mi liste er kabelens tilkobling til antennen, og stikkordet er vanntett. Eg anser to gode måter, den første er krympestrømpe med lim utenpå koblingen, so tetter den skikkelig. Mitt andre forslag er ein tape som heiter selvvulkaniserende gummi, som ogso tetter godt.

Men å sjå etter at kabelen ligg greit, uten krappe svinger, og er passe lang - då trur eg mykje er gjort.

Magne

Utan att veta så mycket om WHF har vi kommit fram till att regulator till solceller kan störa likaså med andra omvandlare ledlampor och datorer.

Detta skall inte kunna ske enligt experter men sker ändå.

En kamrat bytte WHF, kabel och antenn. Inget hjälpte och till slut kom en klok man och föreslog att regulatorn till solcellerna skulle kopplas loss i ett sista försök. Allt fungerade perfekt och även efter att han bytte till ny regulator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...