Timmeeh Startet 14.Juni.2018 Del på Facebook Startet 14.Juni.2018 Har montert en raymarine e80 i båten. Radar funker utmerket, men har ikke gps signal. Må jeg kjøpe egen antenne? Kan jeg kjøpe en vhf med antenne som kan kobles til nmea eller noe? Hilsen ny mann i plotterverden! Vil jo ha kart og fart når en først har så flott en skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 På en E80 Classic må du ha ekstern GPS ja. Du kan bruke en VHF med innebygget intern GPS og forsyne E80 med GPS signaler over NMEA 0183. E80 må da konfigureres i menyen for å motta GPS signaler over NMEA istedet for over Seatalk som er default oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Okei, takk for svar. vipper litt mellom bærbar vhf og fastmontert, så får se hvilken løsning jeg ender opp med. Ser man får gps på bærbar vhf også. Da slår man jo 2 fluer i en smekk. Men er det like stabilt? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Tenker da på 1: fast vhf med gps sender 2: bærbar vhf med gps sender 3: en egen gps antenne med en enkel bærbar vhf. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 -bærbar VHF må vel stå i ladeenheten sin for å dele GPS pos, må den ikke det da? Litt knotete å isåfall miste GPS-pos på plotteren om man må snakke på VHF, -eller bare for å legge den til øret for å høre bedre. Så begynner plotteren å pipe og jamre seg for den har mistet pos... ? monter fast antenne du. Da har du flere system om ett faller ut. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Ja, spørs om det hørtes ut som beste løsning. Hadde en bærbar vhf med gps her i huset så var derfor tanken var der. Men fast antenne, og en bærbar flytende vhf på siden av. I tilfelle... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Jeg vil anbefale egen GPS for plotteren. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Støtter arkmarin. Egen gps til plotter. Gjerne vhf med gps i tilleg. Bare bra med backup posisjon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Timmeeh Svart 9.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 Det ble en garmin antenne. Veldig bra posisjon på turen og ellers når jeg har brukt den. Ikke kjøpt VHF enda, tviler på jeg får bruk for det... har en bærbar en jeg bruker foreløpig... men hadde vært kjekt med en fastmontert med distressfunksjon, man klarer liksom å trykke inn en rød knapp om man skulle ta inn vann... ser på andre alternativer, for å sende nødsignal.. men de er like dyre som en VHF virker det som. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.