Jump to content

Redningsselskapet vil redda havet, men produserar søppel.

Ask

Recommended Posts

Hei

I dag fekk eg eit nytt eksemplar av "RSMAGASINET". Nok ein gong irriterar eg meg over plasten som er rundt bladet.

I det eg riv av plasten ser eg, med raude bokstavar, "NÅ SKAL HAVET REDDES".

Samstundes dett det ut tre vedlegg.

Vedlegga kastar eg i papirbosset. Ulest.

Plastomslaget går i plastbosset.

Det står i bladet at bladet har eit "Godkjent opplag. 153 591" Det blir nokre kilo per nr., og per år.

No trur ikkje eg at mange medlemmar kastar plastomslaga til Redningsselskapet sitt blad på sjøen, men Redningsselskapet bør kutta ut denne unaudsynte plastemballasjen.

Kva synest folket?

Link til denne tråden er sendt Redningsselskapet, post@rs.no

Ask

Redigert av Ask
Retta skrivefeil. (see edit history)

Når ein so set det eine opp mot det andre, hvis RS går ifrå dette med (plast)emballasje, so får dei ikkje med desse vedlegga. Og vedlegga betaler for å få vera med. So får vi ta den diskusjonen om det er boss eller søppel, og det botnar i spørsmålet om dialekt. Uansett so treng ein organisasjon som RS alltid nokre kroner til.

Det er godt at det endelig er blitt satt fokus på forsøplingen i naturen, og spesielt havet som altfor lenge har fungert som verdens største søppelplass. Men så må vi også kunne klare å ha to tanker i hodet samtidig. Plast trenger ikke være det samme som forsøpling, og å redusere bruken av plast er ikke synonymt med å redde verken havet eller kloden forøvrig. Det er først når plasten (eller søpla generelt) kommer på avveie at den blir et miljøproblem. Her i Norge har vi svært gode ordninger for å bli kvitt plasten på en god måte for å gjenvinne den. Dermed tror jeg ikke det spiller noen som helst rolle for havet om vi får RS-magasinet og andre tilsvarende blader i postkassa uten plastemballasje. Når dette kommer hjem til oss ligger alt godt til rette for å kvitte seg med plasten på riktig måte. Det samme med å la være å bruke annen type plast, f.eks engangsflasker, plastbestikk osv. Men kaster vi det fra oss i naturen er det selvsagt en helt annen sak.

Når dette er sagt, bør vi jo selvsagt også forsøke å redusere det totale (over)forbruket vårt, spesielt av naturressurser som vi nå vet ikke kommer fra en uutømmelig kilde. Så jeg mener vi må kunne skille bruk og forsøpling fra hverandre, det er ikke helt samme sak. Men så er det vel også slik at jo mer plast som brukes, jo større er risikoen for at noe av det havner steder det ikke skal.

Enig! Akkurat det samme når jeg leste den ironiske overskriften på bladet.

For min del trenger jeg ikke noe blad overhodet, men mener å ha lest at de skal begynne med digital publisering etter hvert. Det er bra og på tide, rimelig gammeldags og sende ut blad produsert av en hel skog til alle medlemmer.

Jeg har ingen problemer med å resirkulere plast. Men jeg får transportert et blad fra motsatt side av landet bare for å pakke det opp, kaste alle vedlegg og innpakning i søpla. Leser kanskje et par artikler dersom strømmen går og jeg ikke har nett. Til slutt blir kona lei av bladet som ligger på bordet og det blir kastet det også, stort sett ulest.

Jeg kunne fint klart meg uten bladet i handa, og heller lest det digitalt. Da ville jeg lest mer, stort sett drar jeg opp mobilen og leser når jeg venter på noe, tannlegen f.eks. Men da har jeg ikke RSMagasinet tilgjengelig, så da blir det stort sett NRK eller båtplassen.

Kanskje jeg bør legge det på toalettet, da har det muligens en sjanse.

Guest Avmønstret#

Det som irriterer meg er at jeg må rive av plasten før jeg kan hive bladet i papirsøppla, og plasten i den andre søppla. Like dumt som brødposer med plastvindu hvor en da skal rive ut vinduet før resten går i papirsøppla. Har et par blader til med plasomslag som går ulest i søppla. 

Jeg burde vel sende en e-post og be de om å slutte å sende bladet til meg, det må vel gå an?

Det er vel grunn til å anta at det er mest praktisk å pakke det inn i plast. Det beskytter mot fukt, slitasje i alle distribusjonsledd og postbudet blir avskåret fra å lese det i matpausen før man kjører ut på runden. 

I hine hårde dager, var jeg helge- og ferie postbud. Den gang ble all post sortert for hånd, både i den lokale sentralen for hver by, og ved postbudets reol hvor hver hylle hørte til en bråte postkassestativ. 

I dag blir, såvidt jeg vet, det aller meste av posten sortert med maskin. I hver sin bunke til hvert stativ og postkasse. 

Jeg ser ikke bort ifra at plasten kommer som følge av at bladet skal beholde kvalitet, ikke rives opp, krølles mm. Maskinene har muligens lettere for å lese/ scanne en adresse lettere når det et trykket midt på, istedet for oppe i et hjørne, på baksiden. 

Blir liksom med plasten på agurken, det bevarer kvaliteten på produktet, mindre svinn, mindre klager. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...