Ask Startet 14.Juni.2018 Del på Facebook Startet 14.Juni.2018 (redigert) Hei I dag fekk eg eit nytt eksemplar av "RSMAGASINET". Nok ein gong irriterar eg meg over plasten som er rundt bladet. I det eg riv av plasten ser eg, med raude bokstavar, "NÅ SKAL HAVET REDDES". Samstundes dett det ut tre vedlegg. Vedlegga kastar eg i papirbosset. Ulest. Plastomslaget går i plastbosset. Det står i bladet at bladet har eit "Godkjent opplag. 153 591" Det blir nokre kilo per nr., og per år. No trur ikkje eg at mange medlemmar kastar plastomslaga til Redningsselskapet sitt blad på sjøen, men Redningsselskapet bør kutta ut denne unaudsynte plastemballasjen. Kva synest folket? Link til denne tråden er sendt Redningsselskapet, post@rs.no Ask Redigert 14.Juni.2018 av Ask Retta skrivefeil. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Jeg er enig, det blir mye unødvendig søppel. Man kunne vel egentlig godt ha fått RSMagasinet elektronisk. Leser det like greit på paden, pc-en eller telefonen. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Når ein so set det eine opp mot det andre, hvis RS går ifrå dette med (plast)emballasje, so får dei ikkje med desse vedlegga. Og vedlegga betaler for å få vera med. So får vi ta den diskusjonen om det er boss eller søppel, og det botnar i spørsmålet om dialekt. Uansett so treng ein organisasjon som RS alltid nokre kroner til. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Det er godt at det endelig er blitt satt fokus på forsøplingen i naturen, og spesielt havet som altfor lenge har fungert som verdens største søppelplass. Men så må vi også kunne klare å ha to tanker i hodet samtidig. Plast trenger ikke være det samme som forsøpling, og å redusere bruken av plast er ikke synonymt med å redde verken havet eller kloden forøvrig. Det er først når plasten (eller søpla generelt) kommer på avveie at den blir et miljøproblem. Her i Norge har vi svært gode ordninger for å bli kvitt plasten på en god måte for å gjenvinne den. Dermed tror jeg ikke det spiller noen som helst rolle for havet om vi får RS-magasinet og andre tilsvarende blader i postkassa uten plastemballasje. Når dette kommer hjem til oss ligger alt godt til rette for å kvitte seg med plasten på riktig måte. Det samme med å la være å bruke annen type plast, f.eks engangsflasker, plastbestikk osv. Men kaster vi det fra oss i naturen er det selvsagt en helt annen sak. Når dette er sagt, bør vi jo selvsagt også forsøke å redusere det totale (over)forbruket vårt, spesielt av naturressurser som vi nå vet ikke kommer fra en uutømmelig kilde. Så jeg mener vi må kunne skille bruk og forsøpling fra hverandre, det er ikke helt samme sak. Men så er det vel også slik at jo mer plast som brukes, jo større er risikoen for at noe av det havner steder det ikke skal. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Jobber med plast. Den plasten på det bladet er en plast som er 100% resirkulerbar. Vist du kaster den i plastsøppel og ikke i naturen er det ikke noe problem. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Landcrab Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Enig! Akkurat det samme når jeg leste den ironiske overskriften på bladet. For min del trenger jeg ikke noe blad overhodet, men mener å ha lest at de skal begynne med digital publisering etter hvert. Det er bra og på tide, rimelig gammeldags og sende ut blad produsert av en hel skog til alle medlemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Jeg har ingen problemer med å resirkulere plast. Men jeg får transportert et blad fra motsatt side av landet bare for å pakke det opp, kaste alle vedlegg og innpakning i søpla. Leser kanskje et par artikler dersom strømmen går og jeg ikke har nett. Til slutt blir kona lei av bladet som ligger på bordet og det blir kastet det også, stort sett ulest. Jeg kunne fint klart meg uten bladet i handa, og heller lest det digitalt. Da ville jeg lest mer, stort sett drar jeg opp mobilen og leser når jeg venter på noe, tannlegen f.eks. Men da har jeg ikke RSMagasinet tilgjengelig, så da blir det stort sett NRK eller båtplassen. Kanskje jeg bør legge det på toalettet, da har det muligens en sjanse. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Det som irriterer meg er at jeg må rive av plasten før jeg kan hive bladet i papirsøppla, og plasten i den andre søppla. Like dumt som brødposer med plastvindu hvor en da skal rive ut vinduet før resten går i papirsøppla. Har et par blader til med plasomslag som går ulest i søppla. Jeg burde vel sende en e-post og be de om å slutte å sende bladet til meg, det må vel gå an? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Det som virkelig monner,er hvis en kunne fått stoppet all den reklamen som blir stappet ned i ALLE postkasser landet rundt hver dag. Jeg oppfordrer alle til å merke kassa du med "Nei til uadressert reklame" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Man skal nok ikke se bort fra at plasten rundt bladet har en funksjon... Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Hvis ikke du vil motta bladet kan det avbestilles. Husker ikke om jeg sendte mail eller logget inn på nettsidene, men det var ganske fort gjort. Støtter gjerne RS, men papiert ble aldri lest. Ville helt klart foretrukket digitalt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Mener det ikke er lenge siden du kunne velge om å kun motta RS-magasinet digitalt, nettopp for å spare papir/plast? Tipper du fortsatt kan gjøre det ved å henvende deg til RS. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Det burde vært et lovverk som regulerer slike utsendelser. Send meg gjerne et medlemsblad, men gjør det digitalt. Når systemet er på plass så er det jo langt billigere å distribuere enn post i postkassen. Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplast500 Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Det står jo med stor blå skrift på «plasten» at det er biofilm som kan kastes i matsøpla. Du kan sikkert spise den uten å bli syk. Går an å ta en liten sjekk før man hisser seg opp? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 100% nedbrytbar og Trådstarter går bananas Dette viser bare at miljøhysteriet har gått over alle støvleskaft. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Knallbra jobba ac RS!! Bare å bestille bladet digital istedetfor i posten nå så er det jo helmaks! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 nomen skrev for 16 timer siden: Det som virkelig monner,er hvis en kunne fått stoppet all den reklamen som blir stappet ned i ALLE postkasser landet rundt hver dag. Jeg oppfordrer alle til å merke kassa du med "Nei til uadressert reklame" Det har jeg hatt i fem år? funker gull? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 funker BLY, postkassen dynges ned med uadressert reklame Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Ask Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Mix skrev for 3 timer siden: 100% nedbrytbar og Trådstarter går bananas Dette viser bare at miljøhysteriet har gått over alle støvleskaft. Trådstarter har ikkje gått bananas, meg bekjent. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Synest det er kos å ta magasinet med ombord å lese litt i rolige stunder. Eg ønsker ikkje digitalt format, og så lenge landet vokser over av sitkagran er det jo bare bra med både papirforbruk og tilskuddet det gir i mange andre næringer Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 (redigert) Det er vel grunn til å anta at det er mest praktisk å pakke det inn i plast. Det beskytter mot fukt, slitasje i alle distribusjonsledd og postbudet blir avskåret fra å lese det i matpausen før man kjører ut på runden. I hine hårde dager, var jeg helge- og ferie postbud. Den gang ble all post sortert for hånd, både i den lokale sentralen for hver by, og ved postbudets reol hvor hver hylle hørte til en bråte postkassestativ. I dag blir, såvidt jeg vet, det aller meste av posten sortert med maskin. I hver sin bunke til hvert stativ og postkasse. Jeg ser ikke bort ifra at plasten kommer som følge av at bladet skal beholde kvalitet, ikke rives opp, krølles mm. Maskinene har muligens lettere for å lese/ scanne en adresse lettere når det et trykket midt på, istedet for oppe i et hjørne, på baksiden. Blir liksom med plasten på agurken, det bevarer kvaliteten på produktet, mindre svinn, mindre klager. Redigert 16.Juni.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Er vell ikke utsendelsen det er et problem med. Er heller hva man gjør med søpla som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Sto det noe interessant i bladet? Hele pakken gikk rett i søppeldunken, på siden av postboksen, hos den lokale post i butikk her. Så det var masse reklame med, å reklame gidde ikke jeg dra med hjem. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.