littmild Startet 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2018 Hei! Jeg skal kjøpe en båt, men må låne deler av summen, banken krever registrering i skipsregister(NOR) for å kunne ta pant. Har forsøkt å lese om kravene på sdir.no, men dette er ikke akkurat faget mitt, mye av det blir litt "gresk". Er det noen som kan forklare litt med t-skje, hvordan jeg skal gå frem, har forstått det slik at jeg trenger noe dokumentasjon fra verft og motorprodusent(dette regner jeg med følger båten eller evt ikke er vanskelig å få tak i, er snakk om en Bavaria med Volvo Penta). Denne delen går nok fint men problemet er å dokumentere eierskap. Båten, en 2004-modell har hatt 2 tidligere eiere før nåværende eier, det finnes lite eller ingen dokumentasjon på eierskap, men jeg har navnet på tidligere eiere, hva trenger jeg fra disse for å godt nok dokumentere i forhold til kravet fra skipsregisteret? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
BingoBonzo Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Du har tre alternativer. Alternativ 1: At man har samtlige eierdokumenter som referert til nedenfor og at de er i akseptabel stand. Dette forutsetter at verft/båtbygger fortsatt eksisterer. Hjemmelsdokumenter: Kjøpekontrakter er ikke tilstrekkelig som hjemmelsdokumenter men kan underbygge tidspunkt for når salgene fant sted. Bilbrev er det samme som byggesertifikat som båtbygger/verft utsteder til første kjøper av fartøy. Skjema som verft benytter kan være vår mal – KR0021 eller de har egne formularer. Overdragelsesdokumenter for mellomliggende eier som dekker historisk riktig eierrekkefølge – her benyttes «Bekreftelse på overdragelse» – KR0024 som er vårt formular Det siste salget må dokumenteres ved Skipsskjøte – KR0020. I disse skjema kreves det at selger undertegner dokumentet og at 2 myndige personer bekrefter at han/hun har undertegnet. Dersom et firma er selger skal det undertegnes av den/de som har signaturrett i firma ihht firma-attest. 1. Bilbrev fra Verft (KR0021 eller de har egne formularer) 2. 1 stk KR0024 Signert med vitner for overgang Eier A til Eier B 3. 1 stk KR0020 Signert med vitner for overgang Eier B til Deg 4. Nyregistrering av fartøy (KR0012) som du utfyller og undertegner på 5. Samsvarserklæring for fartøyet utstedt av Produsenten 6. Samsvarserklæring for motor (Produsent har kanskje denne også) Og når kjenningssignal er tildelt: a. Bilde av merket og kontrastmalt kjenningssignal b. Beskrivelse av hvor og hvordan dette er varig merket i fartøyet. Alternativ 2: Oppnå hjemmel til fartøy ved kunngjøring i medhold av Sjølovens § 36 – forutsetninger for dette må være oppfylt og i den sammenheng kan kjøpekontrakter være betydningsfulle Alternativ 3: Oppnå Dom for eierskap i medhold av Sjølovens § 35 – Den som påberoper seg retten til fartøyet må da ta ut stevning ved Tingretten. Oppskriften over har jeg fått fra NIS/NOR, men har klippet og limt litt, og kan derfor ikke ta ansvaret for at den er 100% riktig. Kan anbefale å kontakte NIS/NOR direkte, de har vært hjelpsomme med meg! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Tabaqui Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Tror du kan bruke Alternativ 2 over dersom du kan dokumentere eierskap tilbake de siste 10 årene. Hvis ikke må du bruke alternativ 3 med tingretten. Forsåvidt en ryddig prosess, men tar et halvår og koster 5-10 000. Gjorde det siste selv for 2 år siden. For å være helt ærlig, det tar såpass mye tid å få dette gjort, så dersom dette ikke er den absolutte drømmebåten, bare "en godt holdt Bavaria" ville jeg sett etter en som allerede var registrert hvis du er avhengig av det. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Hvilket alternativ er raskest? Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Alternativ 1 er nok klart kjappest. Betyr i praksis at du har all dokumentasjonen som noen sinne har eksistert på båten og direktoratet spør etter. Da er det jo bare å registrer den. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Takk for veldig gode svar, alternativ 1 virker jo overkommelig det hvis jeg kan spore opp tidligere eier.. Båten er ikke veldig spesiell, men den er godt holdt og har akkurat det utstyret jeg er ute etter, har vært i markedet en stund nå og det er ikke så vanlig som du skulle tro.. Pluss at kravene mine og budsjettet mitt begrenser utvalget betraktelig, så jeg slo til på denne :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
sarp Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Foreligger byggebrevet fra Bavaria Yacht i Bayern? Bekreftelse på at båt i ikke er tidligere registrert fra Tyskland? Kan dokumentere rekkefølge på eiere? Motor dok sitter nis/nor med. Jeg registrerte i vinter - gikk veldig greit, men tok noen måneder før jeg hadde all dokumentasjon riktig og båten var registrert . Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Hei sarp, det foreligger ikke noe byggebrev, men har enda ikke fått kontakt med første eier, venter på svar i morgen. Kan dette utstedes på nytt fra bavaria? Bekreftelsen på at den ikke er registrert i tyskland kan vel ihvertfall Bavaria hjelpe meg med vil jeg tro. Rekkefølge på eiere kan dokumenteres. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Gtir_man Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Alt.3 tar tiden du bruker på å få sendt inn papirene, oppmåling osv fra nor + 3 mnd tinglysing. Har gjort det samme selv og er grei prosess. Koster ca 10.000.- ( 5600.- gebyr tingretten + registreringen hos nis/nor ) Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Hvordan går denne prosessen? Jeg skal til å registrere min båt i NOR nå. Dokumenter fra Bavaria har jeg fått en pris på kr. 7500,- (Bilbrev, "ikke registreringsattest osv." Synes det var voldsomt, men sånn er det vel... Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Normalt er det vanskelig å skaffe alle dokumenter. Man står da ofte overfor valget om ,man skal kjøre full prosess med sak for tingretten, eller den enklere prosedyre der man dokumenterer eierforhold ti år bakover i tid. Den sistnevnte er antakelig den enkleste i ditt tilfelle. Det er her ikke krav til definitive dokumenter med rette attestasjoner, men derimot en sannsynliggjøring av eier-rekkefølgen som er noe mer fleksibel i hvilke dokumenter som kan brukes. Du finner litt mer info i min artikkel "Hvordan registrere bruktbåt i skipsregisteret" Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.