Tor Eirik Startet 4.August.2005 Del på Facebook Startet 4.August.2005 I forbindelse med forhøying av speilet på båten min har jeg kommet frem til det som jeg tror er sterkt nok, men har møtt litt motbør. Speilet skal holde til en 70 hk motor, men i første omgang vil jeg bruke min 25 hk Johnson pga pengemangel. Hva tror dere? Jeg kan ikke bygge speilet mer enn 55 mm tykt fordi jeg skal ha på min 25 hk Johnson motor til å begynne med... og denne klyper bare over disse 55 mm med et nødskrik. Planen er å støpe inne denne kryssfinerplaten til jeg har kommet opp til normal tykkelse på speilet. Jeg støper i hele bredden og med så stor overlapp som jeg klarer. Speilet i seg selv er 25 mm tykt. Så legger jeg til en plate av vannfast kryssfiner som dekker baksiden av speilet. Denne er 15 mm tykk. Overdelen vil også overlappe speilet og bygge ytterligere 5 mm Så vil det komme en 5 mm plate av rustfritt stål (eller aluminium?) bøyd over fra innsiden, over hekken og overlappe kryssfinerplaten på baksiden. Denne vil jeg la gå ganske langt ned på innsiden, og la bli så bred som mulig uten at det vil bli sjemmende å se på... Speilet bil bli støttet opp med skråstøtter på innsiden. Disse tenkte jeg å lage av kryssfinerplater som jeg støper rundt. Det vil også bli støttet opp av noen skråklosser i hver side for stabilitetens skyld. Hva er normal tykkelse og oppbyggingsmaterialer av et speil? Har ikke fått sett så nøye på hvordan større motorer er festet, men er det bare to små armer oppe for å få motoren i rette høyden og deretter boltet fast med 4 bolter? Hadde vært fint om noen hadde noen nærbilder til meg. Her er noen bilder... http://www.selcoforum.com/gallery2/main.ph...&g2_itemId=2099 http://www.selcoforum.com/gallery2/main.ph...&g2_itemId=2103 Trevirket som er i fokus er bare en stokk som kjølen hviler på... http://www.selcoforum.com/gallery2/main.ph...&g2_itemId=2101 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Muhammed Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 På min gummibåt er finerplata ca 30mm og godkjent for 50 hk, så det der antar jeg at du kan ha 70 hk på nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sandman1 Svart 5.August.2005 Del på Facebook Svart 5.August.2005 Hei Mener at det på www.boatbuilding.com (siden er nede akkurat nå) er en link til beregning av "transom". Virker dog som at du har en del styrke, når du i tillegg støper inn noen kneplater. Men uansett; er ikke 70 hk noe av en "overkill" for denne båten?, sidene er avrundet, så de vil jo dra skroget noe ned i vannet, i tillegg så er den jo nokså flatbunnet, og dersom du treffer noen passelige bølger med en 70 hk på full spiker, så vil det vel riste slik at plombene vil bytte plass..... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Eirik Svart 5.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2005 Takker for tipset! Jeg skal sjekke innom den siden når den åpner igjen! Men uansett; er ikke 70 hk noe av en "overkill" for denne båten?, sidene er avrundet, så de vil jo dra skroget noe ned i vannet, i tillegg så er den jo nokså flatbunnet, og dersom du treffer noen passelige bølger med en 70 hk på full spiker, så vil det vel riste slik at plombene vil bytte plass..... <{POST_SNAPBACK}> Det er mulig... Jeg har aldri hatt den glede å prøvd båten på vannet. Jeg går bare utifra det som står i den originale brosjyren der de skriver at denne båten er godkjent for 70 hk. Jeg tenkte på en motor på rundt 60-65 hk på båten, og det er jo slettes ikke nødvendig å ha full spiker absolutt hele tiden, men veldig greit om en har flatt vann og vil komme seg fort frem fra a til b. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.