.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
ivar skrev 35 minutter siden:
.. og så må man jo tenke på egenskapene i lavere fart, 2-3 knop er jo bra for "bragging rights" men ellers lite nyttig om det medfører dårligere egenskaper ellers i fartsområdene man bruker mest ..
Et viktig poeng. Jeg føler selv at jeg mangler et par knop på topp (i forhold til hva andre oppnår med samme båt), men jeg har fått en forkjærlighet for 4-blads propeller på denne båt/motorkomboen. Opp i plan går utrolig kjapt uten at baugen reiser seg for mye. I cruise er det supergrep - båten akselererer/bremser momentant i forhold til gasspaken. Kjøring i bølger/sving er helt udramatisk. Propellen sitter som klistret hele veien. Og kanskje det jeg liker best av alt: En 4-blader klarer å holde båten i plan ved lavere hastighet enn 3-bladere (og i særdeleshet 3-blads fartspropeller). Veldig greit i grov sjø og på stille dager med kaffekoppen i hånd.