.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Det er alltid litt usikkerhet forbundet med å skifte propell til et annet merke og annen type. Man kan plutselig havne langt under eller over det turtallet man så for seg fordi det er litt for mange variabler i spill. Hvis vi tar utgangspunkt i tråden jeg linket til, så har jeg sammeligningsgrunnlag. Jeg har kjørt en Solas Lexor 3x15x21 og skiftet over til Solas HR-4: 4x14x21. Toppfart og rpm er nokså lik. Det skiller sikkert ikke mer enn 50rpm eller en halv knop mellom disse propellene.
Jeg har kjøpt meg en Mercury Revolution 4 (4x14,6x21) også, men den er ikke testet enda, så både rpm og fart er totalt ukjent. Jeg regner faktisk med at farten går noe ned og at jeg får mer rpm med denne. Dog: Jeg vet ikke enda.
Uansett: Solas (Rubex med utskiftbar hub) HR-4 gir mye av det samme mht. skyv/areal som Lexor (15"dia) og Yamaha SWS II. Som man ser ligger Solas Lexoren bare 200rpm unna SWS II med 2" pitchforskjell. En Solas HR-4 i 19" burde da kunne gi deg et toppturtall litt høyere enn du har med SWS 21" og vil sikkert være 50+. Tåler fint at motoren heves et hakk.
Jeg liker Rubex-varianten med løs hub - da kan evt propellen selges videre uten å være bundet til et spesifikt motorfabrikat.