Jump to content

Edit History

Buster_Magnum

Buster_Magnum

Solseng skrev On 16.6.2018 at 21.06:

Det er alltid litt usikkerhet forbundet med å skifte propell til et annet merke og annen type. Man kan plutselig havne langt under eller over det turtallet man så for seg fordi det er litt for mange variabler i spill. Hvis vi tar utgangspunkt i tråden jeg linket til, så har jeg sammeligningsgrunnlag. Jeg har kjørt en Solas Lexor 3x15x21 og skiftet over til Solas HR-4: 4x14x21. Toppfart og rpm er nokså lik. Det skiller sikkert ikke mer enn 50rpm eller en halv knop mellom disse propellene.

 

Jeg har kjøpt meg en Mercury Revolution 4 (4x14,6x21) også, men den er ikke testet enda, så både rpm og fart er totalt ukjent. Jeg regner faktisk med at farten går noe ned og at jeg får mer rpm med denne. Dog: Jeg vet ikke enda.

 

Uansett: Solas (Rubex med utskiftbar hub) HR-4 gir mye av det samme mht. skyv/areal som Lexor (15"dia) og Yamaha SWS II. Som man ser ligger Solas Lexoren bare 200rpm unna SWS II med 2" pitchforskjell. En Solas HR-4 i 19" burde da kunne gi deg et toppturtall litt høyere enn du har med SWS 21" og vil sikkert være 50+. Tåler fint at motoren heves et hakk.

 

https://www.watski.no/-11uB5

 

Jeg liker Rubex-varianten med løs hub - da kan evt propellen selges videre uten å være bundet til et spesifikt motorfabrikat.

 

Hei, Solseng. Jeg "låner" denne tråden litt da den er meget interessant for meg. Det er jeg som har postet det på Bandofboaters som du henviser til - og jeg holder ennå på :-) Jeg har nå testet 4 alternativer. Kjøpte båten med Yamaha 23'' men fikk bare 5200-5300 rpm. Den er nå tatt av og lagt ut for salg. Kjøpte deretter en Solas Lexor Rubex 15x21. Gav meg 5500-5600. Ennå ikke fornøyd. Testet en Yamaha SS 2, 15x21 som gav omtrent helt identiske tall som Solas, men 1 knop lavere toppfart. Ca 49,5. Solas marginalt snillere i forbruk. Nevnes må jo opplevelsen med Yamaha være. Mye mindre "klunk" ved girshift, og mykere gange ved lavt turtall. Solasen frembringer litt vibrasjoner i hengsler og andre løse gjenstander ved dorgefart. Bruker Solas rbx 203b hub. Så SDS-systemet til Yamaha er bare helt supert. Så testet jeg en 14 5/8 x 19 Tempest Plus. Ble for liten over hele linja bortsett fra på WOT. Fikk 6100 i rpm. Så kommer jeg til kjernen her. Jeg vil jo opp til 5800-6000 i rpm uten å miste egenskapene i det viktige 3000-4000-området som jeg gjorde med Tempest Plus. Så jeg vurderer nå Enertia 21' eller Revolution 4 19'. Ser at du har kjøpt Rev4. Har du fått testet den? Rev 4 sies å være søskenbarnet til Tempest Plus. Omtrent samme propell bare med 1 blad ekstra. Hva tipper du Rev 4 vil gi meg i rpm kontra Tempest som gav meg 6100. Og Enertia 13,8 x 21 har jo mindre diameter enn min Solas og er lettdreven. I teorien: Hva tenker du Enertia kan gi av rpm. Enertia vs Rev 4. Noen tanker? Takker for svar.

På sjøen.jpg

Buster_Magnum

Buster_Magnum

Solseng skrev On 16.6.2018 at 21.06:

Det er alltid litt usikkerhet forbundet med å skifte propell til et annet merke og annen type. Man kan plutselig havne langt under eller over det turtallet man så for seg fordi det er litt for mange variabler i spill. Hvis vi tar utgangspunkt i tråden jeg linket til, så har jeg sammeligningsgrunnlag. Jeg har kjørt en Solas Lexor 3x15x21 og skiftet over til Solas HR-4: 4x14x21. Toppfart og rpm er nokså lik. Det skiller sikkert ikke mer enn 50rpm eller en halv knop mellom disse propellene.

 

Jeg har kjøpt meg en Mercury Revolution 4 (4x14,6x21) også, men den er ikke testet enda, så både rpm og fart er totalt ukjent. Jeg regner faktisk med at farten går noe ned og at jeg får mer rpm med denne. Dog: Jeg vet ikke enda.

 

Uansett: Solas (Rubex med utskiftbar hub) HR-4 gir mye av det samme mht. skyv/areal som Lexor (15"dia) og Yamaha SWS II. Som man ser ligger Solas Lexoren bare 200rpm unna SWS II med 2" pitchforskjell. En Solas HR-4 i 19" burde da kunne gi deg et toppturtall litt høyere enn du har med SWS 21" og vil sikkert være 50+. Tåler fint at motoren heves et hakk.

 

https://www.watski.no/-11uB5

 

Jeg liker Rubex-varianten med løs hub - da kan evt propellen selges videre uten å være bundet til et spesifikt motorfabrikat.

Hei, Solseng. Jeg "låner" denne tråden litt da den er meget interessant for meg. Det er jeg som har postet det på Bandofboaters som du henviser til - og jeg holder ennå på :-) Jeg har nå testet 4 alternativer. Kjøpte båten med Yamaha 23'' men fikk bare 5200-5300 rpm. Den er nå tatt av og lagt ut for salg. Kjøpte deretter en Solas Lexor Rubex 15x21. Gav meg 5500-5600. Ennå ikke fornøyd. Testet en Yamaha SS 2, 15x21 som gav omtrent helt identiske tall som Solas, men 1 knop lavere toppfart. Ca 49,5. Solas marginalt snillere i forbruk. Nevnes må jo opplevelsen med Yamaha være. Mye mindre "klunk" ved girshift, og mykere gange ved lavt turtall. Solasen frembringer litt vibrasjoner i hengsler og andre løse gjenstander ved dorgefart. Bruker Solas rbx 203b hub. Så SDS-systemet til Yamaha er bare helt supert. Så testet jeg en 14 5/8 x 19 Tempest Plus. Ble for liten over hele linja bortsett fra på WOT. Fikk 6100 i rpm. Så kommer jeg til kjernen her. Jeg vil jo opp til 5800-6000 i rpm uten å miste egenskapene i det viktige 3000-4000-området som jeg gjorde med Tempest Plus. Så jeg vurderer nå Enertia 21' eller Revolution 4 19'. Ser at du har kjøpt Rev4. Har du fått testet den? Rev 4 sies å være søskenbarnet til Tempest Plus. Omtrent samme propell bare med 1 blad ekstra. Hva tipper du Rev 4 vil gi meg i rpm kontra Tempest som gav meg 6100. Og Enertia 13,8 x 21 har jo mindre diameter enn min Solas og er lettdreven. I teorien: Hva tenker du Enertia kan gi av rpm. Enertia vs Rev 4. Noen tanker? Takker for svar.

På sjøen.jpg



×
×
  • Create New...