Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Hei. Ja jeg har fått testet Rev4 - 21" opp mot Solas Lexor 21". Nå er det ikke lett å lese av turtall nøyaktig da jeg bare har analog visning på turtelleren, men med det forbeholdet så fikk jeg ca. 100-150 rpm mer med Rev4 enn Solas Lexoren i samme pitch. Det er også verdt å nevne at toppfarten gikk litt ned - fra 41 til 39 knop. En annen ting jeg la merke til var at Rev4 gav nesten samme fart som Lexoren på 4000rpm. Skillte kanskje en halv knop.

 

Min oppfattning er da at Rev4 er mer effektiv ved lavere turtall, men at disse 3-bladspropellene tar igjen det tapte etterhvert som turtallet øker og man typisk får mindre slip%. Jeg tenker at valget da blir litt hvilke egenskaper man ønsker og prioriterer. Siden Rev4 gav mer rpm. så har den nok litt lavere faktisk pitch enn Solas Lexor. Det gav en utrolig bra akselerasjon. Båten spretter opp i plan før man rekker å begynne å trimme ut. Hadde jeg hatt en Rev4 i 22" hadde jeg kanskje fått bittelitt høyere fart og nokså sikkert mer fart enn Solasen i området 3-4000rpm. Det skal også sies at Rev4 bør monteres høyere enn propeller som Solas Lexor/Yamaha SS-2. Det vil nok øke turtallspranget litt samt ta igjen bittelitt tapt fart. Rev4 har mer enn nok grep til å tåle det. Så en Rev4 i 21" heist opp et hull ville muligens gitt deg toppturtall på rundt 57-5800rpm. 19" ville sannsynligvis(?) ligge på 61-6200rpm. (Men igjen: Dette er på Suzukimotor med 2,5:1 giring, så det er ikke godt å si hva resultatet blir i praksis på en Yamaha-motor. Hvis vi ser på tabellen jeg linker til nedenfor, så tyder det på en Rev4 vil ligge ca. 150rpm under en Tempest i samme pitch - så her er det litt variasjon på tallene.)

 

Det litt negative med Rev4 i tillegg til litt tap av fart, var at jeg også fikk litt vibrasjon på tomgang (med Mercurys FloTorq-hubkit). Når det gjelder Enertia har jeg ikke så mye annet å sammenligne med enn denne testen:

http://www.e-ribbing.com/index.php?option=com_content&view=article&id=280:enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en&catid=39&Itemid=256&lang=en

Enertiaen passer nok ikke for store og tunge båter, men regner med at den kunne være verdt et forsøk på en båt som din (22-23"?) Det koster dog flesk med disse propellene, så litt skummelt å bare anbefale den sånn uten videre.

Solseng

Solseng

Hei. Ja jeg har fått testet Rev4 - 21" opp mot Solas Lexor 21". Nå er det ikke lett å lese av turtall nøyaktig da jeg bare har analog visning på turtelleren, men med det forbeholdet så fikk jeg ca. 100-150 rpm mer med Rev4 eller Solas Lexoren i samme pitch. Det er også verdt å nevne at toppfarten gikk litt ned - fra 41 til 39 knop. En annen ting jeg la merke til var at Rev4 gav nesten samme fart som Lexoren på 4000rpm. Skillte kanskje en halv knop.

 

Min oppfattning er da at Rev4 er mer effektiv ved lavere turtall, men at disse 3-bladspropellene tar igjen det tapte etterhvert som turtallet øker og man typisk får mindre slip%. Jeg tenker at valget da blir litt hvilke egenskaper man ønsker og prioriterer. Siden Rev4 gav mer rpm. så har den nok litt lavere faktisk pitch enn Solas Lexor. Det gav en utrolig bra akselerasjon. Båten spretter opp i plan før man rekker å begynne å trimme ut. Hadde jeg hatt en Rev4 i 22" hadde jeg kanskje fått bittelitt høyere fart og nokså sikkert mer fart enn Solasen i området 3-4000rpm. Det skal også sies at Rev4 bør monteres høyere enn propeller som Solas Lexor/Yamaha SS-2. Det vil nok øke turtallspranget litt samt ta igjen bittelitt tapt fart. Rev4 har mer enn nok grep til å tåle det. Så en Rev4 i 21" heist opp et hull ville muligens gitt deg toppturtall på rundt 57-5800rpm. 19" ville sannsynligvis(?) ligge på 61-6200rpm. (Men igjen: Dette er på Suzukimotor med 2,5:1 giring, så det er ikke godt å si hva resultatet blir i praksis på en Yamaha-motor. Hvis vi ser på tabellen jeg linker til nedenfor, så tyder det på en Rev4 vil ligge ca. 150rpm under en Tempest i samme pitch - så her er det litt variasjon på tallene.)

 

Det litt negative med Rev4 i tillegg til litt tap av fart, var at jeg også fikk litt vibrasjon på tomgang (med Mercurys FloTorq-hubkit). Når det gjelder Enertia har jeg ikke så mye annet å sammenligne med enn denne testen:

http://www.e-ribbing.com/index.php?option=com_content&view=article&id=280:enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en&catid=39&Itemid=256&lang=en

Enertiaen passer nok ikke for store og tunge båter, men regner med at den kunne være verdt et forsøk på en båt som din (22-23"?) Det koster dog flesk med disse propellene, så litt skummelt å bare anbefale den sånn uten videre.



×
×
  • Create New...