Lingefan
Det er stor forskjell på seilbåt, motorbåt med kjøl og ror/aksling og motorbåt med drev eller utenbordsmotor.
Har aldri skjønt dette med at man ikke skal bruke gode hjelpemidler som baugpropell. Har kjørt båt hele livet, mest snekke og motorbåt med outboard eller innboard med drev og klarer med utmerket uten baugpropell. Men å bakke inn på en båtplass i sidevind med motorbåt med drev eller outboard uten å ha baugpropell tilgjengelig gir nesten garantert bruk for gode fendre uten baugpropell. En seilbåt er mye lettere å manøvrere i nesten alle situasjonerda den ligger mye roligere i forhold til vind og bølger, men også lystrer roret i lav fart.
En snekke eller båt med aksling og ror går velgjerne i propellens retning akterover og selv om den ikke blir tatt oike godt av sidevind pga at slike båter gjerne har litt kjøl, så er det meget nyttig med baugpropell på slike. F eks Fjord Terne, Saga 27 og slike gjelder vel dette.
Da jeg hadde Ibiza 760 med baugpropell (til nesten 40 lapper) brukte jeg den hele tiden. Ikke fordi jeg ikke kan kjøre båt, men fordi det er behagelig og fordi jeg hadde brukt penger på den. At det irriterer det jantelovske gammeldagse båtfolket som fortsatt mener at man aldri skal bruke baugpropell er bare moro.
Med mine 2 motorer og duoprop går det som regel fint å bakke inn på båtplassen uten baugpropell, men det er fint å kunne bruke den for å unngå å måtte konsentrere seg like mye i sidevind. Man kan jo dreie rundt sin egen akse med en motor forover og den andre bakover. I tillegg er det kjekt med baugpropell når man kjører stor båt alene og fortøyer longside opp mot litt kraftig vind. Bare å fortøye akter først og deretter trykke på fjernkontrollen med baugpropell for å få inn baugen. Man kan selvsagt kjøre baugen oppover og inntil bryggen med akterfortøyningen bundet stramt. Men med baugpropell slipper kan mye sånt.
Jeg mener helt klart man burde få fradrag på forsikringspremien om båten har baugpropell. Men riktig båtføreropplæring er jo enda viktigere. Å kunne bruke utstyr og båt er superviktig. Spesielt i litt vind.