quantumduck
1 hour ago, PiperBill said:
Du er klar over at det var TS sin første (og kanskje siste) innlegg her på BP? Tydeligvis litt uerfaren men likeså begeistret over hvor fint det er å bruke baugpropell. Men så kaller du ham for "landkrabbe"…. Vel ikke rett ut for det er du kanskje for feig til…. men insinuasjonen er der.
Er du den som står på brygga og koser deg ved å se på uerfarne folk sliter med å legge til istedenfor å tilbyr hjelp?… Jeg tror det er deg…
Nei det ville være rart, siden det ikke var et svar rettet til TS. Men jeg synes heller ikke TS likhetstegn (som er noe helt annet enn en antydning btw.) mellom manglende baugpropell og manglende vinterdekk på vinterføre hører helt hjemme noe sted. Sistnevnte er livsfarlig både for en selv og andre, førstnevnte er selvfølgelig helt akseptabelt, og setter ingen liv i fare. Vi leser visst også det TS skriver ulikt, der du ser en begeistret baugpropell-entusiast ser jeg en negativ kritikk av alle som har prioritert litt annerledes enn TS. Fullt mulig du har rett, men jeg syns det er vanskelig å overse overskriften her.
Alle plikter å sørge for sikkerheten på eget fartøy først og fremst. Hvor mange som har lagt ut penger på baugpropellmontasje har flåte, nødbluss, nødpeilesender, vhf, overlevelsesdrakter osv. på plass? Krysser du åpne havstrekninger uten noe slikt begynner det å minne om feil dekkvalg, men du setter fortsatt bare deg selv og eget mannskap i fare. Og nei, man er ikke nødvendigvis uansvarlig landkrabbe om man drar på ferie innaskjærs uten alt dette på plass heller.
Det behøves ikke flerfoldige års erfaring og dyp tankegang for se at det å kjøre bil og det å "kjøre båt" ikke er det samme. Det er likheter og det er forskjeller, og det må man etter min mening ta hensyn til og ikke kritikkløst dra med alle prinsipper, lover og regler fra landeveien og ut på sjøen.
Det siste du skriver interesserer meg akkurat rett nedenfor der ryggen slutter.