Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

janet skrev 30 minutter siden:

ja,

mange ganger, men det er år siden - dette med pålagt tug er yngre enn meg

å joda, de kan manøvrere med omkastbart maskineri - dette har jeg beskuet MANGE ganger

men det er klart - det er utfordrende og krever nøye gjennomtenking av hva som skal gjøres og krever

meget god kjennskap til hvordan egenn kjerre oppfører seg

Man kan ikke posisjonere et slikt fartøy sånn du beskriver, ingen slike skip har rorsystemer som er beregnet på dette. Man kan assistere taubåter ved å flytte skipet i lengderetning slik at losse/lastestasjonen matcher med kaianlegget men noen rorakrobatikk på et slikt skip ved anløp er i beste fall hentet ut fra en science fiction film.

Har vært på en del av disse. Det du beskriver er dekkende for et cruiseskip og ikke et enkeltskruet tankskip. Det fins ikke en eneste 250 000 tonner av denne skipstypen i verden som gjør anløp uten taubåt, det er ikke mulig. Det er en grunn til at ingen slike har baugthrustere, der foreligger ingen behov.

Chiefengineer

Chiefengineer

janet skrev 25 minutter siden:

ja,

mange ganger, men det er år siden - dette med pålagt tug er yngre enn meg

å joda, de kan manøvrere med omkastbart maskineri - dette har jeg beskuet MANGE ganger

men det er klart - det er utfordrende og krever nøye gjennomtenking av hva som skal gjøres og krever

meget god kjennskap til hvordan egenn kjerre oppfører seg

Man kan ikke posisjonere et slikt fartøy sånn du beskriver, ingen slike skip har rorsystemer som er beregnet på dette. Man kan assistere taubåter ved å flytte skipet i lengderetning slik at losse/lastestasjonen matcher med kaianlegget men noen rorakrobatikk på et slikt skip ved anløp er i beste fall hentet ut fra en science fiction film.

Har vært på en del av disse. Det du beskriver er dekkende for et cruiseskip og ikke et enkeltskruet tankskip. Det fins ikke en eneste 250 000 tonner av denne skipstypen i verden som gjør anløp uten taubåt, det er ikke mulig.

• Create New...