trainman Startet 16.Juni.2018 Del på Facebook Startet 16.Juni.2018 Har et nytt 12v 110AH startbatteri. Når motoren er i gang (Yamaha utenbordsmotor) viser motor instrumentene en spenning som varierer mellom 13,8 og 14,1V, uten spesielle forbrukere koblet til. Virker å være turtallsuavhengig. Er dette innafor? Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Ser umiddelbart ut til å være helt innafor for batteriets del. Spesielt hvis det er et åpent bly/syre batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Perfekt spenning det der. Du tenker kanskje på at batteriet heter "12volt"? Sitér dette innlegget Link to post
trainman Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Ja, er syre/ blybatteri. Mener å ha hørt at ladespenning bør være 14,4V og var derfor jeg lurte. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Standard laderegulatorer som følger med det meste av motorer opererer med litt lavere spenning. Flere årsaker til at det er slik. Ikke et problem for ditt startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Jeg ville ikke stolt helt på motor instrumentet. Mål heller spenningen direkte på batteripolene med et godt voltmeter. Husk også at spenningen vil variere med turtall (lavere på lavt turtall) og hvor utladet batteriet er. Spenningen alene sier ikke nødvendigvis hvor godt batteriet er, men det er riktignok et annet spørsmål. Du spurte om ladespenningen, den finner du i databladet for ditt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
trainman Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Takk for svar. Mitt gamle batteri sa plutselig takk for seg, uten noen åpenbar årsak. Prøver å tenke gjennom hva som har gått feil, for lav ladespenning kunne jo vært en årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.