Jump to content

VP easy connect assistanse

nybhak

Recommended Posts

Hei

Har 2 stk VP D11, 2009 mod. Har fått beskjed fra VP forhandler at maskinene har korrekt softvare for tilkobling av Easy Connect.  (Forhandler sjekket motor nummer/e)

Jeg har koblet til nytt Nmea2000 oppsett i båten  og kobler til easy connect via easy connect interface + 23197513(y-ledning)

Jeg får opp info på min kartplotter men motor som utstyret er tilkoblet vil ikke starte. Har prøvd å bytte motor men samme problemet blir det da. Da vil ikke den starte. 

Easy connect boksen blinker med følgende feil mld:

Flashing three times and then off(500ms) repeatly, then the unit has power supply and communication on NMEA but not on EVC/Engine. 

Kan problemet være at motorene ikke har rett software? På tross av at forhandler har bekreftet det motsatte. 

Kobler Y- ledningen helt til venstre på HCU enheten til VP. (Den står montert bak kartplotter) Er dette feil?(beskrivelse viser at dette skal gjøres)

Håper det er noen Easy Connect eksperter her inne på forumet :-)

Monteras på exakt samma sätt för både evc-c och evc-b. Enda skillnaden är att HCU-styrenheten ser lite annorlunda ut rent fysiskt på evc c3 jämfört med tidigare evc-c generationer samt evc-b. 

Obs att mjukvaran i de första interfacen som kom ut på marknaden är dålig (bluetooth ansluter inte med apple enheter med ios 11.4) och behöver uppdateras. Den buggen är fixad i senaste mjukvaran jag provat. Kan vara bra att prata med återförsäljaren innan du skruvar dit ditt interface så du har senaste versionen.

mitt interface har mjukvara enl bilden, men den är ännu inte helt buggfri i övrigt tyvärr. På nmea 2000 ser den inte styrbords motor. Dock dyker bägge motorerna upp i appen via bluetooth, men tyvärr alltså inte i plottern. 

Det kommer säkert ännu en uppdatering inom kort får vi hoppas.

04C10578-C32B-4942-B78D-5568BCB0C8AD.jpeg

Det du skriver om iOS 11.4 er veldig interessant. Jeg har montert min converter på min D6-350 og EVC-B og den funger på iOS 11.3x på en kamerats telefon, men ikke på ios 11.4. Jeg forstod det slik at det er appen som er problemet og ikke software i converter? Når jeg forsøker å koble til med iOS 11.4, rekker jeg ikke en gang å skrive inn kode før den melder connection error. Føler jeg har kastet bort en del penger her. Ingen support å få hos vp i Sverige. De svarer ikke på henvendelser. 

Hei

Når jeg monterte min easy connect på korrekt plass (multilink kabeln x5) så fungerte alt 100% via Nmea 2000 nettverket på kartplotteren. Når jeg prøvde å koble den på min Ipad så fikk jeg samme problemer som du beskriver: "Når jeg forsøker å koble til med iOS 11.4, rekker jeg ikke en gang å skrive inn kode før den melder connection error."

Ved tilkobling på min Iphone så fungerer det.......men nå virker ikke Nmea200 nettverket på min kartplotter :-(

Skal prøve å koble alt tilbake til før jeg startet å montere utstyret og deretter prøve på nytt UTEN å koble til via bluetooth. På denne måten så håper jeg at det virker via Nmea2000 nettverket i båten slik at jeg får det opp på min kartplotter igjen.

Bluetooth strul (det gick inte att ansluta) löste sig för mig med en uppdatering av interfacets mjukvara - alltså inte genom uppdatering av appen utan av själva interfacet som måste lämnas in till vp handlare för detta. Med senaste mjukvaran ansluter den perfekt till min iphone. Har inte provat med ipad.

Det verkar som om vi som är först ut nu med detta har fått enheter med några barnsjukdomar. Jag har fått bra hjälp. Även om allt inte fungerar 100% än för mig heller så är jag övertygad om att det är fokus på att lösa problemen och att det jobbas för fullt med ny mjukvara. 

Redigert av mikaels (see edit history)

Jag kan bekräfta att detta fungerar med Easy Connect med EVC-C. EVC-B bör fungera dentiskt i denna bemärkelse.

Dock behöver man ha mjukvaran "Trip Computer" från Volvo Penta installerad i varje motor.

Utan den mjukvaran (som måste installeras av Volvo Penta mekaniker) så får man ingen förbrukningsinformation alls vare sig till plotter eller till telefon/padda eller till EVC instrument oavsett om man har ett Easy Connect eller det gamla NMEA 2000 interfacet. 

Men med "Trip Computer" installerad och Easy Connect ansluten till EVC får man upp liter per timme i appen och EVC instrumentet. Har man dessutom anslutit Easy Connect till NMEA 2000 och man även har en fartsignal närvarande på NMEA 2000 nätverket, från exempelvis ett annat instrument eller plotter, så får man upp liter per sjömil och distance to empty också mm.

Så med andra ord behöver man tre ingredienser för att få upp liter per sjömil

1. Fartsignal närvarande på NMEA 2000-nätverket från antingen logg, plotter eller annat instrument

2. Trip Computer mjukvara i varje motor

3. Easy connect alternativt det "gamla" NMEA 2000 interfacet som Bonus refererar till i posten ovan anslutet till NMEA 2000.

mer info: https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/parts/accessories/easyconnect-specifications.html

Redigert av mikaels (see edit history)
  • 3 uker senere...

Hei igjen. 

Jeg får ikke opp forbruk. Lurer på om jeg har koblet Y-kabelen feil. 

(Programvaren på motorer skal være korrekt ifølge forhandler)

Kan noen fortelle meg nøyaktig hvordan Y-kabelen skal kobles?

Jeg har koblet den på den ene Y-enden til motoren på Multilink x5 og den andre -Y enden har jeg koblet til kabelen jeg koblet fra Multilink x5. 

Den sisten enden er koblet til easy connect. 

Er dette korrekt eller feil koblet?

på forhånd takk. 

nybhak skrev On 18.6.2018 at 23.10:

Hei

Når jeg monterte min easy connect på korrekt plass (multilink kabeln x5) så fungerte alt 100% via Nmea 2000 nettverket på kartplotteren. Når jeg prøvde å koble den på min Ipad så fikk jeg samme problemer som du beskriver: "Når jeg forsøker å koble til med iOS 11.4, rekker jeg ikke en gang å skrive inn kode før den melder connection error."

Ved tilkobling på min Iphone så fungerer det.......men nå virker ikke Nmea200 nettverket på min kartplotter :-(

Skal prøve å koble alt tilbake til før jeg startet å montere utstyret og deretter prøve på nytt UTEN å koble til via bluetooth. På denne måten så håper jeg at det virker via Nmea2000 nettverket i båten slik at jeg får det opp på min kartplotter igjen.

Hei har samme problem med at kun BB motor kommer opp i plotter på Evc b har du funnet en løsning på dette 

mvh 

jan ove 

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...