OtaK Startet 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2018 Ved kryssing til Shetland kan det være greit å sjekke om der foregår seismiske undersøkelser der man skal krysse. På norsk sokkel er dette greit, det finner man på Oljedirektoratet sine sider. Men kva med På Engelsk sektor? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Har du AIS, er seismikkfartøy og streamere normalt godt merket. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
OtaK Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 S/Y Emma skrev 10 minutter siden: Har du AIS, er seismikkfartøy og streamere normalt godt merket. Ja, men i eit saktegåande fartøy so ønsker eg unngå felta de opererer i. Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Vet ikke om det finnes en oversikt, men holder du god lyttevakt på k16 så får du garantert beskjed om du står i fare for å krysse kablene Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Mulligan Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Og du får besøk av vaktfartøyet dersom det er sjanse for at det knoter seg til. Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Tviler på om begge innlegga over stemmer, då seismikkskip går 24 timer i døgnet, og følgeleg midt på natta. Eg tviler også på om eit seismikkskip vil eller har anledning til å svinge unna. Det beste ville ha vært å kunne sjekka kor de skal leite, og å unngå desse plassane.. Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Du må gjerne tvile, men slik er det ?. Har overhørt utallige slike situasjoner som gjerne foregår over lang tid pga. dårlig lyttevakt. Og når alt annet er prøvd så blir du avskåret av vaktbåten, som mulligan skriver. Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
S/Y Emma Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye som du gjør over dette. De vises på AIS, og du får beskjed om du er på kurs mot dem. Du får instrukser om hvordan du skal styre unna i så fall. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ask Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Hei Eg har opplevd dette tre gonger. Du treng ikkje uroa deg. Dei finn deg, og gjev deg ein trygg kurs. Dei plar vera vennlege, men ein gang skipperen på båten eg var på byrja å dreia tilbake til vår opprinnelege kurs var vaktbåten på sida på no time. Sjølv ei overdimensjonert seglskøyta har ikkje tjangs mot ein 60 m + stålbåt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Jeg har opplevd mange gangef å bli oppkalt i forbindelse med seismiske undersøkelser. Du må følge de anvisninger du må styre for å unngå slepet. Når faren er over fåf du beskjed om du kan oppta din ønskede kurs. Det er derfor viktig zt VHF er påslått og volum er tilstrekkelig til at du kan høre opprop de gjør til deg. I fjor sommer var to kameratbåter på vei over til Island. Midt ute i Norskehavet møter de to fartøy på kryssende kurs. Ut fra tidligere erfaringer går de ut fra at de foretar seismiske undersøkelser. De kaller opp fartøyene og da blir det litt oppstandelse. De var ikke blitt oppdaget og det skyldes kanskje at fartøyene ikke regnet med å møte noen lystbåter uten AIS, så langt ut i havet. De får klare anvisninger for hvordan de må styre, for å ikke komme i konflikt med slepet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
OtaK Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Eg skal ikkje ha AIS sender. Og eg har tenkt å ligge i ro om natta. Og båten eg fører er liten. Andre med same betingelser har rota seg inn i slepet til seismikkbåter om natta. So det beste hadde vore om det gjekk an å undersøke kvar slike søk var, i kva tidsrom. Norsk sokkel har eg kontroll på. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Nå er vel sjansen for å treffe på slike multistreamer surveys minimal i disse dager. Hele bransjen ligger med brukket rygg og Lyngdal er full av fartøyer for konvensjonell seismikk. Herfra blir de tatt en og en til opphugging i Danmark og Tyrkia. Seismikk er så mye rart. Det er site-surveys som undersøker steder man skal bore. En liten stump av en streamer på rundt 1000 m. Ikke noe å bry seg om. Og så har du de som driver med 2D seismikk. Streamer opp til 12 km, men det er bare en av dem og de ligger på 7-8 m. dybde. Den går du fint over. Så har du de få som driver med multistreamer, 16 streamere 100 meter fra hverandre 5-6 km lange. De ha svært vanskelig for å manøvrere. Mange kilometer svingradius. Men de har sett deg lenge før du ser dem. De har en Seahawk e.l. ombord og flere vaktfartøy. De som virkelig har mye utstyr i sjøen bør du ikke bry deg om i det hele tatt. De kan ha opptil 150 km kabel, men den ligger på bunnen. De liker heller ikke å bli forstyrret når de skyter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.