Jump to content

Suzuki 150TL askeladden c61 cc


skippern99

Recommended Posts

De større Suzukiene er litt vriene å proppe på grunn av den lave giringen. Propeller som fungerer veldig bra på andre motorer fungerer gjerne/ofte dårligere på Suzuki. Det finnes en del som velger 16" diameter propeller selv på DF150/175/200 for å få nok grep. Velger man for liten propell vil man fort oppleve at propellen spinner/slipper i både akselerasjon, sving og kjøring i litt grov sjø. Mange av propellene som er kjent for å gi bra toppfart vil neppe fungere godt på disse Suzuki-motorene.

 

Jeg har samme motor og samme fart med samme propell, og jeg har jo lurt på hva slags propell som kunne gitt bittelitt mer på topp. Jeg har vel droppet dette prosjektet siden jeg liker hvordan båten er å kjøre med en 4-blads propell. Hvis jeg skulle foreslå en propell som kanskje kan gi deg bittelitt mer fart uten at den blir altfor liten, tror jeg det måtte blitt Mercurys Mirage Plus i 23". Det er vel den propellen jeg har mest tro på om jeg skulle jage en knop eller to ekstra uten å ødelegge for mye av de andre egenskapene man gjerne trenger/har lyst på :wink:

Link to post
  Solseng skrev On 17.6.2018 at 19.52:

De større Suzukiene er litt vriene å proppe på grunn av den lave giringen. Propeller som fungerer veldig bra på andre motorer fungerer gjerne/ofte dårligere på Suzuki. Det finnes en del som velger 16" diameter propeller selv på DF150/175/200 for å få nok grep. Velger man for liten propell vil man fort oppleve at propellen spinner/slipper i både akselerasjon, sving og kjøring i litt grov sjø. Mange av propellene som er kjent for å gi bra toppfart vil neppe fungere godt på disse Suzuki-motorene.

 

Jeg har samme motor og samme fart med samme propell, og jeg har jo lurt på hva slags propell som kunne gitt bittelitt mer på topp. Jeg har vel droppet dette prosjektet siden jeg liker hvordan båten er å kjøre med en 4-blads propell. Hvis jeg skulle foreslå en propell som kanskje kan gi deg bittelitt mer fart uten at den blir altfor liten, tror jeg det måtte blitt Mercurys Mirage Plus i 23". Det er vel den propellen jeg har mest tro på om jeg skulle jage en knop eller to ekstra uten å ødelegge for mye av de andre egenskapene man gjerne trenger/har lyst på :wink:

Vis hele sitatet  

Jeg har 3 blader på propellen min nå. Tror du den ville øke hastigheten hvis jeg hadde byttet til 4 blader?

Link to post
  Kalle Well skrev On 17.6.2018 at 20.27:

Motoren min er også hevet i forhold til standard 300 på C76. Men som sagt, Askeladden har prøvd en del forskjellige propeller, så ikke utenkelig at de også har gjort det på C61. Jeg får litt mer toppfart og mye bedre egenskaper til vanlig kontra originalpropellen. 

Vis hele sitatet  

Og du kjører med 4 blader?

Link to post

Jeg har kjent han hos Askeladden i mange år, og han spurte meg om jeg ville ha litt mer toppfart og bedre sjøegenskaper, og jeg sa jo ja.. Hehe.. De hadde testet en god del propeller på ihvertfall C76. Han sa originalpropellene ikke var noe særlige, men de fleste synes jo de var mer enn god nok ? Var bare for spesielt interesserte som ville ha litt mer fart ?

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post
  Kalle Well skrev On 17.6.2018 at 21.17:

Jeg har kjent han hos Askeladden i mange år, og han spurte meg om jeg ville ha litt mer toppfart og bedre sjøegenskaper, og jeg sa jo ja.. Hehe.. De hadde testet en god sel propeller på ihvertfall C76. Han sa originalpropellene ikke var noe særlige, men de fleste synes jo de var mer enn god nok ? Var bare for spesielt interesserte som ville ha litt mer fart ?

Vis hele sitatet  

Hvor mye ble toppfarten økt når du byttet propell? Og hvilket merke var det du kjøpte? Pris på propell er også av intresse 

Link to post
  Kalle Well skrev On 17.6.2018 at 21.24:

Han snakket vel om kanskje to knop, jeg kjøpte båten ny i fjor så vet ikke hvordan det er med origianlpropellen. Husker ikke i farten hva som står på av merke, men mener han snakket om at den kostet 4000 kr. Jeg betalte ikke noe ekstra for den. 

Vis hele sitatet  

Vet du om akselerasjonen ble noe bedre ved bytta av propell, og gikk den billigere på marsjfart?

Link to post
  Solseng skrev On 17.6.2018 at 22.06:

Jeg kjører en Solas Titan HR-4 4x14x21. Gir samme fart/turtall som 3x15x21. HR-4 propellen tåler å heves (altså heve motor et eller to hull). Da skulle man kunne få bittelitt mer fart med 4-bladers propell enn orginalpropellen. Har ikke hevet motoren min enda, så kan ikke garantere noe. En bra propell på Suzukien.

 

Vis hele sitatet  

Når man hever motoren, er det noe man klarer selv eller må man ha den på verksted? 

Link to post

Man kan gjøre det selv, men siden båten uansett må på land er det kanskje likegreit å la et verksted med skikkelig løfteutstyr gjøre jobben. Har du motorløfter/annet løfteutstyr og er komfortabel, så er det ikke noe i veien for å gjøre det selv. Bare huske å fjerne gammel tetningsmasse i hullene, og selvsagt påføre ny. Et annet poeng er å ikke trekke til boltene for mye da det kan skade glassfiberen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...