skippern99 Startet 17.Juni.2018 Del på Facebook Startet 17.Juni.2018 Hei! Har en Askeladden c61 cc med en suzuki 150, båten går ca i 41 knop med den orginale propellen (3x15x21r). Er det noen som har erfaring med å bytte propell for å øke toppfarten? Kom gjerne med innspill om valg av propell, og en evt toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Jeg har C76. Har fått levert den med en litt annen propell enn standard propellen til Suzuki. Har også en firblader istedenfor tre blader. Dette er på 300 hesteren. Men du kan jo kontakte Askeladden og spørre om dette. De vet nok sikkert det. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 De større Suzukiene er litt vriene å proppe på grunn av den lave giringen. Propeller som fungerer veldig bra på andre motorer fungerer gjerne/ofte dårligere på Suzuki. Det finnes en del som velger 16" diameter propeller selv på DF150/175/200 for å få nok grep. Velger man for liten propell vil man fort oppleve at propellen spinner/slipper i både akselerasjon, sving og kjøring i litt grov sjø. Mange av propellene som er kjent for å gi bra toppfart vil neppe fungere godt på disse Suzuki-motorene. Jeg har samme motor og samme fart med samme propell, og jeg har jo lurt på hva slags propell som kunne gitt bittelitt mer på topp. Jeg har vel droppet dette prosjektet siden jeg liker hvordan båten er å kjøre med en 4-blads propell. Hvis jeg skulle foreslå en propell som kanskje kan gi deg bittelitt mer fart uten at den blir altfor liten, tror jeg det måtte blitt Mercurys Mirage Plus i 23". Det er vel den propellen jeg har mest tro på om jeg skulle jage en knop eller to ekstra uten å ødelegge for mye av de andre egenskapene man gjerne trenger/har lyst på Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Jeg har 3 blader på propellen min nå. Tror du den ville øke hastigheten hvis jeg hadde byttet til 4 blader? Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Solseng skrev 15 minutter siden: De større Suzukiene er litt vriene å proppe på grunn av den lave giringen. Propeller som fungerer veldig bra på andre motorer fungerer gjerne/ofte dårligere på Suzuki. Det finnes en del som velger 16" diameter propeller selv på DF150/175/200 for å få nok grep. Velger man for liten propell vil man fort oppleve at propellen spinner/slipper i både akselerasjon, sving og kjøring i litt grov sjø. Mange av propellene som er kjent for å gi bra toppfart vil neppe fungere godt på disse Suzuki-motorene. Jeg har samme motor og samme fart med samme propell, og jeg har jo lurt på hva slags propell som kunne gitt bittelitt mer på topp. Jeg har vel droppet dette prosjektet siden jeg liker hvordan båten er å kjøre med en 4-blads propell. Hvis jeg skulle foreslå en propell som kanskje kan gi deg bittelitt mer fart uten at den blir altfor liten, tror jeg det måtte blitt Mercurys Mirage Plus i 23". Det er vel den propellen jeg har mest tro på om jeg skulle jage en knop eller to ekstra uten å ødelegge for mye av de andre egenskapene man gjerne trenger/har lyst på Jeg har 3 blader på propellen min nå. Tror du den ville øke hastigheten hvis jeg hadde byttet til 4 blader? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Nei, normalt mister man en knop eller to med 4-blads propeller. I noen tilfeller kan man kompensere med å heise motoren høyere, men da blir det jo en del jobb og prøving/feiling. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Motoren min er også hevet i forhold til standard 300 på C76. Men som sagt, Askeladden har prøvd en del forskjellige propeller, så ikke utenkelig at de også har gjort det på C61. Jeg får litt mer toppfart og mye bedre egenskaper til vanlig kontra originalpropellen. Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Kalle Well skrev Just now: Motoren min er også hevet i forhold til standard 300 på C76. Men som sagt, Askeladden har prøvd en del forskjellige propeller, så ikke utenkelig at de også har gjort det på C61. Jeg får litt mer toppfart og mye bedre egenskaper til vanlig kontra originalpropellen. Og du kjører med 4 blader? Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Vet dere om noen Askeladden båtforhandlere som har god greie på det med propeller? Forhandleren min hadde ikke så mye erfaring. Vet dere ca pris på ny propell Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Pris på stålpropell varierer litt, men de virkelig gode propellene (Mercury/Yamaha/Turbo) koster fort 6-8000,-. Noen modeller enda litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 skippern99 skrev 12 minutter siden: Vet dere om noen Askeladden båtforhandlere som har god greie på det med propeller? Forhandleren min hadde ikke så mye erfaring. Vet dere ca pris på ny propell Ring til Båtens Beste i Os. Jeg har kjøpt båten der, han som fortalte om disse propellene. Jeg kjører 4-blader ja. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Jeg hadde også en C61 med DF150 med originalpropell. Fikk samme toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Kalle Well skrev 23 minutter siden: Ring til Båtens Beste i Os. Jeg har kjøpt båten der, han som fortalte om disse propellene. Jeg kjører 4-blader ja. Hva var grunnen til at du valgte 4 kontra 3 blader? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 (redigert) Jeg har kjent han hos Askeladden i mange år, og han spurte meg om jeg ville ha litt mer toppfart og bedre sjøegenskaper, og jeg sa jo ja.. Hehe.. De hadde testet en god del propeller på ihvertfall C76. Han sa originalpropellene ikke var noe særlige, men de fleste synes jo de var mer enn god nok ? Var bare for spesielt interesserte som ville ha litt mer fart ? Redigert 17.Juni.2018 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Kalle Well skrev Just now: Jeg har kjent han hos Askeladden i mange år, og han spurte meg om jeg ville ha litt mer toppfart og bedre sjøegenskaper, og jeg sa jo ja.. Hehe.. De hadde testet en god sel propeller på ihvertfall C76. Han sa originalpropellene ikke var noe særlige, men de fleste synes jo de var mer enn god nok ? Var bare for spesielt interesserte som ville ha litt mer fart ? Hvor mye ble toppfarten økt når du byttet propell? Og hvilket merke var det du kjøpte? Pris på propell er også av intresse Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Han snakket vel om kanskje to knop, jeg kjøpte båten ny i fjor så vet ikke hvordan det er med origianlpropellen. Husker ikke i farten hva som står på av merke, men mener han snakket om at den kostet 4000 kr. Jeg betalte ikke noe ekstra for den. Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Kalle Well skrev 3 minutter siden: Han snakket vel om kanskje to knop, jeg kjøpte båten ny i fjor så vet ikke hvordan det er med origianlpropellen. Husker ikke i farten hva som står på av merke, men mener han snakket om at den kostet 4000 kr. Jeg betalte ikke noe ekstra for den. Vet du om akselerasjonen ble noe bedre ved bytta av propell, og gikk den billigere på marsjfart? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Aksen skulle også være bedre med denne propellen, og svingegenskapene. Forbruket vet jeg ikke, men tipper det er lite som skiller på forbruket bare ved en propell. Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Kalle Well skrev Just now: Aksen skulle også være bedre med denne propellen, og svingegenskapene. Forbruket vet jeg ikke, men tipper det er lite som skiller på forbruket bare ved en propell. Får ta en prat med Båtens beste i morgen, har du navnet på noen av folkene der som har greie på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Han jeg kjenner heter Torry. Han som stort sett test alle båtene til Askeladden ? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Jeg kjører en Solas Titan HR-4 4x14x21. Gir samme fart/turtall som 3x15x21. HR-4 propellen tåler å heves (altså heve motor et eller to hull). Da skulle man kunne få bittelitt mer fart med 4-bladers propell enn orginalpropellen. Har ikke hevet motoren min enda, så kan ikke garantere noe. En bra propell på Suzukien. Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Solseng skrev 1 minutt siden: Jeg kjører en Solas Titan HR-4 4x14x21. Gir samme fart/turtall som 3x15x21. HR-4 propellen tåler å heves (altså heve motor et eller to hull). Da skulle man kunne få bittelitt mer fart med 4-bladers propell enn orginalpropellen. Har ikke hevet motoren min enda, så kan ikke garantere noe. En bra propell på Suzukien. Når man hever motoren, er det noe man klarer selv eller må man ha den på verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Man kan gjøre det selv, men siden båten uansett må på land er det kanskje likegreit å la et verksted med skikkelig løfteutstyr gjøre jobben. Har du motorløfter/annet løfteutstyr og er komfortabel, så er det ikke noe i veien for å gjøre det selv. Bare huske å fjerne gammel tetningsmasse i hullene, og selvsagt påføre ny. Et annet poeng er å ikke trekke til boltene for mye da det kan skade glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.Juni.2018 Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 skippern99 skrev On 17.6.2018 at 23.34: Får ta en prat med Båtens beste i morgen, har du navnet på noen av folkene der som har greie på dette? Fikk noen gode tips på propell? Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 Solseng skrev 5 minutter siden: Fikk noen gode tips på propell? Nei, egt ikke. Men ble tipset om http://www.winracepropellers.no/, så blir nok å bestille en skreddersydd propell derifra. Håper å få henta ut hvertfall 5 knop på den perfekte propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.