Jump to content

Suzuki 150TL askeladden c61 cc

skippern99

Recommended Posts

Kalle Well skrev 12 minutter siden:

5 knop tror jeg er ganske usannsynlig. Tipper du kan hente 2 knop, kanskje 3. Jeg har eksperimentert mye med propeller, og du får ikke all verden ut. 

Hadde de ikke testet C61 med andre propeller da?

De hadde ikke testet så mye på c61, eneste jeg fant ut var jeg ikke hadde orginalpropell av en eller annen merkelig grunn. 

Kan fort hende jeg kan få ut noen ekstra knop når propellen blir spesiallaga og jeg har flaks, får håpe ikke prisen blir for stiv:/ 

Det er veldig mye beregninger for å finne propell, og det er ikke sikkert det vil fungere på akkurat DEN båten heller. Jeg var heldig. Jeg kjøpte propellen til min forrige båt hos Telmo. Der fikk jeg også bytte den hvis jeg ville det. Winrace er gode, men det koster fort noen kroner vil jeg tro. Men er bare å høre med de ?

skippern99 skrev 54 minutter siden:

Nei, egt ikke. Men ble tipset om http://www.winracepropellers.no/, så blir nok å bestille en skreddersydd propell derifra. Håper å få henta ut hvertfall 5 knop på den perfekte propellen.

Nå lager ikke Winrace vanlige propeller såvidt jeg vet (lager kanskje noen racing-propeller - men de passer ikke til dette bruket), men kan modifisere standard typer for å hente ut det lille ekstra. Problemet da er at du fortsatt ikke har noen "fornøyd-garanti". Jeg antar de forslår en propell med høy rake og cupping som tåler å bli montert høyt. Sannsynligvis en PowerTech-variant.

Hvis du er veldig motivert for max fart (kanskje på bekostning av andre egenskaper) ville jeg bare kjøpt en slik type propell først for å finne ut om den er til å leve med. Rett og slett nesten umulig å vite uten å teste på aktuell båt og egne subjektive opplevelser. Hvis den er det, er det en mulighet å sende den inn til Winrace etterpå for å få spisset egenskapene. Hvis du finner ut at den bare spinner og gir dårlig akselerasjon opp i plan, er det vrient å modifisere propellen til å rette opp dette. Ikke lett å få solgt slike "spesial"-propeller heller.

Mercury Tempest Plus er en propell som er beregnet på fart og liker å bli montert høyt. Jeg ville bare kjøpt en slik for å se om det funker. Gjør den det, går det an å få den modifisert litt for å spisse ytelsen bittelitt. Men som sagt: Det handler om å se om det i det hele tatt funker på Suzukimotorene/aktuell båt. Funker det ikke, er det mulig å få solgt disse propellene igjen så lenge de er umodifisert.

Jeg ville i alle fall prøvd en standard type propell beregnet for fart først før jeg flere ekstra tusenlapper i modifisering bare for å finne ut at det fungerer dårlig. Du bør også beregne å heve motoren ett hakk med en slik type propell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...