Jump to content

Bavaria 32 Cruiser, vann i bilge etter tur

Mimieg

Recommended Posts

Hei,

Vi seilte Holmestrand-Horten og hjem igjen på lørdag og det blåste og bølget friskt. Etter endt tur er det ca en kopp vann i bilge. Har vært under senger forran og bak, under motor, sett på kjølboltrommene, ikke vann der... Klør meg litt i hue nå og lurer på om jeg skal være bekymra? Tørket det opp, det har holdt seg tørt.. Var forresten ikke nok vann til å bruke pumpa på. Smakte bittelitt salt tror jeg.. ?

Guest Avmønstret#
Eureka skrev for 1 time siden:

Hmm, kjempe OT, men er det noen sammenheng mellom å lense båten og seile på lens ? ? 

Tipper "lens" også kan bety noe i retning av med/ned/tømme og at vinden i den forstanden "tømmer seg" "nedover" i den retningen den går så da seiler vi "lens". Ordboka sier at det er Nederlandsk, som så mye av maritime uttrykk er. Så en nederlender ville sikkert kunne gi en dypere forklaring av hvordan de bruker uttrykket "lens", hvis det ikke er avlegs i Nederland da...

Guest Avmønstret#

Som jeg forstår det så er altså enkelte moderne seilbåter potte tette, også under seiling i friske forhold. De seilbåtene jeg har vært i er normalt tette under normale forhold, men om vi har seilt i mye sjø og vind så pleier det alltid å bli vann i båten. En ting er å ha tett båt når den "ligger rett", men sjø som skyller over luker og ventiler osv, en liten utetthet her og en liten der og noen timer i sånt vær så anser jeg det som naturlig med en eller annen mengde vann i kjølen etter en sånn tur. Men det er da min erfaring fra gamle og halvgamle seilbåter. 

En kopp vann i kjølen etter en frisk seiltur.. er ikke det helt greit? Om ikke så kan en kanskje gå over ventiler, luker, gjennomføringer en etter en ved å hive noen bøtter vann over eller sette vannslagen på og stimulere vann/sprut over dekk for å se om en finner årsaken. Ripa under vann er kanskje litt vanskeligere å simulere ;-) Men en kan jo legge ut dopapir i nærheten av mistenkte og dra ut og seile litt hardt. 

3 hours ago, Pinkvin said:

Som jeg forstår det så er altså enkelte moderne seilbåter potte tette, også under seiling i friske forhold. De seilbåtene jeg har vært i er normalt tette under normale forhold, men om vi har seilt i mye sjø og vind så pleier det alltid å bli vann i båten. En ting er å ha tett båt når den "ligger rett", men sjø som skyller over luker og ventiler osv, en liten utetthet her og en liten der og noen timer i sånt vær så anser jeg det som naturlig med en eller annen mengde vann i kjølen etter en sånn tur. Men det er da min erfaring fra gamle og halvgamle seilbåter. 

En kopp vann i kjølen etter en frisk seiltur.. er ikke det helt greit? Om ikke så kan en kanskje gå over ventiler, luker, gjennomføringer en etter en ved å hive noen bøtter vann over eller sette vannslagen på og stimulere vann/sprut over dekk for å se om en finner årsaken. Ripa under vann er kanskje litt vanskeligere å simulere ;-) Men en kan jo legge ut dopapir i nærheten av mistenkte og dra ut og seile litt hardt. 

Må si at jeg tenker som deg her, @Pinkvin.. Båten er ellers tett. Men det er klart jeg lurer på hvor det kommer fra.

Er det vanlig å stenge ventiler når man seiler i litt sjø?

Sjekk om det kan være løse rekkestøtter. Disse har gjerne noen litt små skiver på undersiden fra fabrikk, og om rekkestøttene belastes har det vært en svakhet at det begynner å lekke. Inni skapene dine er det god tilkomst ved å fjerne deksel slik at du kan kjenne om det er tørt ved de forskjellige rekkestøttene. Båten din skal være 100% tørr i kjølsvinet, og om lekkasjen er salt etter hard seilas, så tenker jeg først på rekkestøtte, og deretter på skrog/dekk sammenføyning.  Skrog/dekk sammenføyning har også grei inspeksjons tilkomst i bunnen av skapene.  Begynn med rekkestøttene, det er gjengangeren. Relingslista tetter kun for regnvann ovenifra. Det gjør den ved hjelp av en fettlist/skumpakning. Denne tettingen tipper jeg det ikke er noe i veien med, og det kan du sjekke ved å legge en vannslange på dekk.  Skrog dekk sammenføyningen som ligger under relingslista er skrudd sammen gjennom relingslista og limt med en slags fugemasse. Hvis denne tettingen lekker så finner du først ut av det i tung sjø eller når du dypper rekka i vann.  Å tette en lekkasje i skrog/ dekk sammenføyningen er noe mer arbeid. Jeg byttet fremre styrbord relingslist etter en påkjørsel, og så at når denne monteres kan man både legge en ekstra fuge som tetter skrog/dekk, og trekke til passe hardt slik at eventuelle slipp i limfuge mellom skrog og dekk får ekstra press og tetter bedre. Når man limer på fabrikk trekkes det nok til med myk limfuge. Om man mistenker en lekkasje i skrog/dekk sammenføyning og man ser hvilket område det lekker fra, ville jeg begynt med å ettertrekke/bytte og trekke til skruene i relingslist. Det er selden som leverer listen som er på båten din, og de kan nok også levere nye skruer. Grunnen til at jeg foreslår nye skruer er fordi rustfrie skruer er ganske sprø, og det er kjedelig om de brekker nede i hullet.  Det brakk en skrue hos meg, og det var ingen liten jobb å bli kvitt den.  

Men om du ikke skal på langtur og ligge med rekka i vann i ukesvis, så ville jeg kanskje vurdert å ikke gjøre noe dersom båten er tørr i kjølsvinet 99% av tiden, og det ikke er tegn til fukt på innredning etc.  Det som er verst er når båter lekker hver gang det regner, eller under vannlinjen. Lekkasjer på etpar desiliter noen få ganger i året på en 10 år + gammel båt ville jeg vurdert å leve med. 

Guest Avmønstret#
Mimieg skrev 20 minutter siden:

Må si at jeg tenker som deg her, @Pinkvin.. Båten er ellers tett. Men det er klart jeg lurer på hvor det kommer fra.

Er det vanlig å stenge ventiler når man seiler i litt sjø?

Jeg må i hvertfall det eller så blir det sprinkelanlegg ;-) Forutsatt at du nå mener lufteventiler. 

Må si at en kopp sjø etter en frisk tur er anstendig lite. 

--

Husker vi kryssa Skagerakk i stiv kuling/storm en natt. Ble et helsikes vær hvor vi ble slått flat i sjøen flere ganger fordi vi prøvde å gå litt for mye med sjøen på siden for å komme dit vi ville, pluss for mye seilføring osv, osv. Opplevelsen av å se hele båten dekket av sjø, spesielle greier :-) . Men uansett, da ble det noen pumpeøkter når vannet begynte å skvulpe over dørken nedi båten, var ikke noe særlig til kjølsvin så det var ingen krise sånn sett.. . Båten var på alle måter "tett" til vanlig, men mye sjø og "ubåtlek" gjorde at det kom noe fra ulikt hold hele tiden. Så da snakker vi nok mer om noen bøtter enn kaffekopper :-)

Jeg ville ikke hatt det sånn om jeg seilte i sånt vær ofte, er ikke gøy når alt blir vått, men at det kun kommer en kopp vann etter en frisk tur, da er båten din pottetett etter mine begrep :-)

----

NB! Dette var ikke min nåværende båt, den er en god del tetttere :-) Var et sånt delvis byggesett fra slutten av 70 tallet og sikkert noen ikke fullgode løsninger hist og pist, men god sjøbåt. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Fra lensepumpa i bunn på Bavaria går det en slange bakover til lenseutløp på hekken. Følger du slangen skal det være en svanehals som gjerne er festet i kvadrant-rom(hvis 32 har dette). Opplevde dette på vår tidligere 44 Vision. At enveis-ventil var montert bak-frem og at svanehals hadde falt ned/eller aldri satt opp skikkelig. Ved bra seilfart legger hekken seg litt ned, nok til at den suger vann inn.

Er du usikker på om det er salt, bruk multi-meter og mål. Saltvann leder strøm, ferskvann gjør det ikke.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev 3 minutter siden:

eller bare smak på vannet...

Yepp. Har smakt på mye i båten og skiller nå greit mellom saltvann, søtvann, saltvann med glykol, med vanlig vann, uten vann, diesel osv. En trenger ikke å bøtte nedpå, fingern nedi og smake på fingern, tror ikke noen hverken dauer eller tar skade av det. Tror jeg :rolleyes::cryin:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...