Mimieg Startet 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2018 Hei, Vi seilte Holmestrand-Horten og hjem igjen på lørdag og det blåste og bølget friskt. Etter endt tur er det ca en kopp vann i bilge. Har vært under senger forran og bak, under motor, sett på kjølboltrommene, ikke vann der... Klør meg litt i hue nå og lurer på om jeg skal være bekymra? Tørket det opp, det har holdt seg tørt.. Var forresten ikke nok vann til å bruke pumpa på. Smakte bittelitt salt tror jeg.. ? Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Var avløpskran til vask stengt? Hvis ikke kan sjøvannet komme opp i vasken og havne på dørken/i kjølen når båten krenger. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Sett at det var ferskvann. Så kan det ha vært vann, kondensvann, sporadisk lekkasje fra et vannrør etc etc som har samlet seg over tid en eller annen plass. Og når man har vært ute i rufsete sjø, havner det i kjølen. Eller at du har en lekkasje en plass som gjør at bare masta er over vann akkurat nå ? Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Sjekk om det kommer vann inn der det skal forsvinne: Gjennom lensepumpa. Hadde det slik på min B33, en tilbakeslagsventil på el.lensepumpa som ikke var 100% tett. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) Ofte litt vann i bilgen på seilbåter - enten fra vakumventil på motor, vv berederens overtrykksventil eller ett eller annet sted som ikke er helt tett. Beste er å sjekke om det er salt eller ferskvann. Da har du et visst spor etter hvor det kan lekke. Redigert 18.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Kva er det norske ordet for "bilge"? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) kjølsvin er vel det vanligste på seilbåter. Selvom en hel del båter ikke har kjølsvin lenger :-) Bilge direkte oversatt er lense. Redigert 18.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Definition of bilge 1: the bulging part of a cask or barrel 2a : the part of the underwater body of a ship between the flat of the bottom and the vertical topsides b : the lowest point of a ship's inner hull Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Dersom du har hatt rekka i sjøen, og/eller hatt mye sjø over dekk, kan det være lekkasje i sammenføyingen mellom skrog og dekk, eller det kan være lekkasje der rekkestøtter og beslag er festet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Hmm, kjempe OT, men er det noen sammenheng mellom å lense båten og seile på lens ? ? Var vel en grønnsåpetest man kunne bruke mtp salt eller ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Ask skrev 17 minutter siden: Kva er det norske ordet for "bilge"? "Lensebrønn " kan for såvidt brukast "Bilge" er eigentleg betegnelsen for eit skips-system / ev. produktet som du samlar opp og pumpar ut. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Eureka skrev for 1 time siden: Hmm, kjempe OT, men er det noen sammenheng mellom å lense båten og seile på lens ? ? Tipper "lens" også kan bety noe i retning av med/ned/tømme og at vinden i den forstanden "tømmer seg" "nedover" i den retningen den går så da seiler vi "lens". Ordboka sier at det er Nederlandsk, som så mye av maritime uttrykk er. Så en nederlender ville sikkert kunne gi en dypere forklaring av hvordan de bruker uttrykket "lens", hvis det ikke er avlegs i Nederland da... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Som jeg forstår det så er altså enkelte moderne seilbåter potte tette, også under seiling i friske forhold. De seilbåtene jeg har vært i er normalt tette under normale forhold, men om vi har seilt i mye sjø og vind så pleier det alltid å bli vann i båten. En ting er å ha tett båt når den "ligger rett", men sjø som skyller over luker og ventiler osv, en liten utetthet her og en liten der og noen timer i sånt vær så anser jeg det som naturlig med en eller annen mengde vann i kjølen etter en sånn tur. Men det er da min erfaring fra gamle og halvgamle seilbåter. En kopp vann i kjølen etter en frisk seiltur.. er ikke det helt greit? Om ikke så kan en kanskje gå over ventiler, luker, gjennomføringer en etter en ved å hive noen bøtter vann over eller sette vannslagen på og stimulere vann/sprut over dekk for å se om en finner årsaken. Ripa under vann er kanskje litt vanskeligere å simulere ;-) Men en kan jo legge ut dopapir i nærheten av mistenkte og dra ut og seile litt hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 På norsk heter stedet lensepumpen suger fra Lensebrønn. Har selv hatt gleden av og lagge in alarmtekst på norsk i mange E/0 anlegg og da heter det Lensebrønn. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 ...jeg tipper at sammenhengen mellom seile på lens og å lense er at på lens kan du åpne selv-lensere, og vann renner ut av skroget under vannlinja..., så man kunne lense båten på selvfall når man seilte fort nok, og lenset unna... Sitér dette innlegget Link to post
Mimieg Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 3 hours ago, Pinkvin said: Som jeg forstår det så er altså enkelte moderne seilbåter potte tette, også under seiling i friske forhold. De seilbåtene jeg har vært i er normalt tette under normale forhold, men om vi har seilt i mye sjø og vind så pleier det alltid å bli vann i båten. En ting er å ha tett båt når den "ligger rett", men sjø som skyller over luker og ventiler osv, en liten utetthet her og en liten der og noen timer i sånt vær så anser jeg det som naturlig med en eller annen mengde vann i kjølen etter en sånn tur. Men det er da min erfaring fra gamle og halvgamle seilbåter. En kopp vann i kjølen etter en frisk seiltur.. er ikke det helt greit? Om ikke så kan en kanskje gå over ventiler, luker, gjennomføringer en etter en ved å hive noen bøtter vann over eller sette vannslagen på og stimulere vann/sprut over dekk for å se om en finner årsaken. Ripa under vann er kanskje litt vanskeligere å simulere ;-) Men en kan jo legge ut dopapir i nærheten av mistenkte og dra ut og seile litt hardt. Må si at jeg tenker som deg her, @Pinkvin.. Båten er ellers tett. Men det er klart jeg lurer på hvor det kommer fra. Er det vanlig å stenge ventiler når man seiler i litt sjø? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Sjekk om det kan være løse rekkestøtter. Disse har gjerne noen litt små skiver på undersiden fra fabrikk, og om rekkestøttene belastes har det vært en svakhet at det begynner å lekke. Inni skapene dine er det god tilkomst ved å fjerne deksel slik at du kan kjenne om det er tørt ved de forskjellige rekkestøttene. Båten din skal være 100% tørr i kjølsvinet, og om lekkasjen er salt etter hard seilas, så tenker jeg først på rekkestøtte, og deretter på skrog/dekk sammenføyning. Skrog/dekk sammenføyning har også grei inspeksjons tilkomst i bunnen av skapene. Begynn med rekkestøttene, det er gjengangeren. Relingslista tetter kun for regnvann ovenifra. Det gjør den ved hjelp av en fettlist/skumpakning. Denne tettingen tipper jeg det ikke er noe i veien med, og det kan du sjekke ved å legge en vannslange på dekk. Skrog dekk sammenføyningen som ligger under relingslista er skrudd sammen gjennom relingslista og limt med en slags fugemasse. Hvis denne tettingen lekker så finner du først ut av det i tung sjø eller når du dypper rekka i vann. Å tette en lekkasje i skrog/ dekk sammenføyningen er noe mer arbeid. Jeg byttet fremre styrbord relingslist etter en påkjørsel, og så at når denne monteres kan man både legge en ekstra fuge som tetter skrog/dekk, og trekke til passe hardt slik at eventuelle slipp i limfuge mellom skrog og dekk får ekstra press og tetter bedre. Når man limer på fabrikk trekkes det nok til med myk limfuge. Om man mistenker en lekkasje i skrog/dekk sammenføyning og man ser hvilket område det lekker fra, ville jeg begynt med å ettertrekke/bytte og trekke til skruene i relingslist. Det er selden som leverer listen som er på båten din, og de kan nok også levere nye skruer. Grunnen til at jeg foreslår nye skruer er fordi rustfrie skruer er ganske sprø, og det er kjedelig om de brekker nede i hullet. Det brakk en skrue hos meg, og det var ingen liten jobb å bli kvitt den. Men om du ikke skal på langtur og ligge med rekka i vann i ukesvis, så ville jeg kanskje vurdert å ikke gjøre noe dersom båten er tørr i kjølsvinet 99% av tiden, og det ikke er tegn til fukt på innredning etc. Det som er verst er når båter lekker hver gang det regner, eller under vannlinjen. Lekkasjer på etpar desiliter noen få ganger i året på en 10 år + gammel båt ville jeg vurdert å leve med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) Mimieg skrev 20 minutter siden: Må si at jeg tenker som deg her, @Pinkvin.. Båten er ellers tett. Men det er klart jeg lurer på hvor det kommer fra. Er det vanlig å stenge ventiler når man seiler i litt sjø? Jeg må i hvertfall det eller så blir det sprinkelanlegg ;-) Forutsatt at du nå mener lufteventiler. Må si at en kopp sjø etter en frisk tur er anstendig lite. -- Husker vi kryssa Skagerakk i stiv kuling/storm en natt. Ble et helsikes vær hvor vi ble slått flat i sjøen flere ganger fordi vi prøvde å gå litt for mye med sjøen på siden for å komme dit vi ville, pluss for mye seilføring osv, osv. Opplevelsen av å se hele båten dekket av sjø, spesielle greier :-) . Men uansett, da ble det noen pumpeøkter når vannet begynte å skvulpe over dørken nedi båten, var ikke noe særlig til kjølsvin så det var ingen krise sånn sett.. . Båten var på alle måter "tett" til vanlig, men mye sjø og "ubåtlek" gjorde at det kom noe fra ulikt hold hele tiden. Så da snakker vi nok mer om noen bøtter enn kaffekopper :-) Jeg ville ikke hatt det sånn om jeg seilte i sånt vær ofte, er ikke gøy når alt blir vått, men at det kun kommer en kopp vann etter en frisk tur, da er båten din pottetett etter mine begrep :-) ---- NB! Dette var ikke min nåværende båt, den er en god del tetttere :-) Var et sånt delvis byggesett fra slutten av 70 tallet og sikkert noen ikke fullgode løsninger hist og pist, men god sjøbåt. Redigert 18.Juni.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) Fra lensepumpa i bunn på Bavaria går det en slange bakover til lenseutløp på hekken. Følger du slangen skal det være en svanehals som gjerne er festet i kvadrant-rom(hvis 32 har dette). Opplevde dette på vår tidligere 44 Vision. At enveis-ventil var montert bak-frem og at svanehals hadde falt ned/eller aldri satt opp skikkelig. Ved bra seilfart legger hekken seg litt ned, nok til at den suger vann inn. Er du usikker på om det er salt, bruk multi-meter og mål. Saltvann leder strøm, ferskvann gjør det ikke. Redigert 18.Juni.2018 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 eller bare smak på vannet... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Bitteliten skrev 3 minutter siden: eller bare smak på vannet... Yepp. Har smakt på mye i båten og skiller nå greit mellom saltvann, søtvann, saltvann med glykol, med vanlig vann, uten vann, diesel osv. En trenger ikke å bøtte nedpå, fingern nedi og smake på fingern, tror ikke noen hverken dauer eller tar skade av det. Tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) jeg rykka ut på en mayday en gang til en kar som trodde han sank. Han hadde fv lekkasje.. Jeg lærte han samme tipset. Er det blankt og ikke smaker noe - så er det enten ferskvann eller skikkelig god sprit. Er du i tvil da - ikke prøv med fyrstikk.... Redigert 18.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Drikk heller ikke for mye av vann med glykol i for da kan du få vont i lever og nyrer. På den Bavaria 40 AC jeg hadde kom det aldri inn noe vann men fikk lit kondens runt kjølboltene som samlet seg opp i lensebrønnen bak kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Mimieg skrev for 1 time siden: Er det vanlig å stenge ventiler når man seiler i litt sjø? Det finnes båter der vann kan komme inn gjennom vask på bad feks, så det er en god regel å stenge under tøffe forhold. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frehau Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Jeg pleier å legge en bleie i hvert kjølrom, så er det alltid tørt der:-) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.