Jump to content

Eldre diesel 40-80hk, hvilket merke er best?

Selsvikjen

Recommended Posts

Hei! Om man kjøper ein litt eldre båt frå 80/90 tallet ,hvilken motor er det da lurest og satse på med tanke på deler osv.

Det blir sikkert kjøpt båt med motor frå 40/80  hk, eg hadde ein nidelv 24 med volvo penta MD 17  45 Hk hadde den ikkje

så lenge at det blei nødvendig med dei store reparasjonene berre filter, impeller osv.

BMV marin D 50, Yanmar , Buch, Perkins, Vetus , Volvo Penta osv er motorer som står i desse 24 -26 fots båtene frå 80/90 talet .

Hvilken er det lurt eller ikkje lurt å satse på både med tanke på gangtid / deler service osv.

Velg en motor det finnes mange av og som er produsert lenge. Noen blir brukt i andre sammenhenger so i landbruksmaskiner osv. BMW s motor kan det være vanskelig med deler til. Perkins og Volvo er nok enklere. Skygg unna hjemmemariniserte ukurante motorer. Mariniseringsdeler som er hjemmelagde kan fort bli dyre å erstatte. Se også på motorens tilstand. Unngå motorer som gir mye røyk og som lekker. Jamn gange og ingen ulyder er viktig. Er forbruk viktig bør du gå for direkte innsprøyting. Er komfort, rolig gange og mye kjøring på lav belasting kan forkammeret motor være å foretrekke.

hva slags type båt, halvplaner eller mer saktegående?   Til en halvplaner så er vel en av de overnevnte yanmarene mitt førstevalg,  skal man putre rundt i 6-7 knop og ligge å fiske i timesvis ville jeg foretrukket en motor uten turbo som kan sote  

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Yanmar er vel av dem motorene med sin 4JH serie fra 44 hk og oppover til 77 hk er veldig bra, dette er motorer som går flere tusen timer uten problemer, hadde selv en 4JHE 44 hk i gamle båten, den hadde passert 2500 timer uten et eneste feilslag, og både båt og motor er i beste velgående i dag, jeg kjenner til flere sjark fiskeren med samme utgaver av Yanmar motorer 44-77 hk som har ruslet 20-30000 timer uten problemer, i båten jeg har i dag sitter det vel en av dem beste motorene Yanmar har bygd en 4LH-HTE 140 hk som har gått 5000 timer, alle verksteder som kjenner til motorene sier at den motoren knapt er innkjørt det samme sier dem om 4JH serien også, Ford, Perkins, Buch og Saab har også veldig gode motorer, Volvo har hatt sine problemer, spes på kjølesiden og holdbarhet over 4-5000 timer, så finner du en båt med en Yanmar av nevnte serie, så har du skudd sikre motorer som bare går og går, men klart service og bruk har jo veldig mye å si for holdbarheten, noen klarer å ødelegge en motor på noen få hundre timer og andre har motorer og gir i flere tusen timer

Redigert av Andor (see edit history)
Andor skrev for 9 timer siden:

Yanmar er vel av dem motorene med sin 4JH serie fra 44 hk og oppover til 77 hk er veldig bra, dette er motorer som går flere tusen timer uten problemer, hadde selv en 4JHE 44 hk i gamle båten, den hadde passert 2500 timer uten et eneste feilslag, og både båt og motor er i beste velgående i dag, jeg kjenner til flere sjark fiskeren med samme utgaver av Yanmar motorer 44-77 hk som har ruslet 20-30000 timer uten problemer, i båten jeg har i dag sitter det vel en av dem beste motorene Yanmar har bygd en 4LH-HTE 140 hk som har gått 5000 timer, alle verksteder som kjenner til motorene sier at den motoren knapt er innkjørt det samme sier dem om 4JH serien også, Ford, Perkins, Buch og Saab har også veldig gode motorer, Volvo har hatt sine problemer, spes på kjølesiden og holdbarhet over 4-5000 timer, så finner du en båt med en Yanmar av nevnte serie, så har du skudd sikre motorer som bare går og går, men klart service og bruk har jo veldig mye å si for holdbarheten, noen klarer å ødelegge en motor på noen få hundre timer og andre har motorer og gir i flere tusen timer

Takker for alle tips er ikkje sikker på båtmerke heller ennå,det er jo eit hav av båter til salgs 23-26 fots klassen.Burde vel hatt noko som var litt raskere en nidelven 24  eg solgte den klarte 6-7 knop ,bur litt langt inne i ein fjord så for å komme litt raskere ut i åpent lende hadde det nok hjelpt med noen knop ekstra. 

On 6/19/2018 at 11:25 PM, Husky said:

Hei, hadde en 49hk Perkins i ti sesonger. Lite problemer, kurant å skru på og lett å få tak i deler f.eks hos Økonomideler (traktorforhandler).

mvh

Espen

Hadde motoren i 28 år utan  problem. Enkel og grei motor. Førre motoren, ein Volvo Penta MD 17 C på 36 hk hadde eg masse problem med.

ivar skrev for 20 timer siden:

om du har en prisantydning på hvor mye du ser for deg å bruke , så dukker det sikkert opp noen konkrete båttips også :)

Båt tips ja det hadde vært fint. aller helst ville eg hatt ein combi med selvlensende dekk og alt det der,men med mitt budsjett så går ikkje det .Hansvik 23-Sanvik ,Viknes osv blir for dyrt i denne omgang .Så med budsjett på opp til 120 lapper så blir det nok ein kalesjebåt' det var jo Nidelven eg solgte og.Det er jo vært bra om det var litt utstyr ombord då slikt somsoveplass til to tre personer, toalett septik ankervinsj,diselvarmer kjølesk,osv men framfor alt ein brukbar motor /gir.Ellers hadde det vært bra med ein 10-12 knop .Har ikkje molo til større enn 25/26 fot så det må bli noe der omkring.Har ein litt vanskelig adkomst til molo og s baubtrøster hadde ikkje vært så dumt heller sjølv om det gikk jo bra med nidelven om det ikkje var for mye vind.Ja,ja kan vel ikkje få både i pose og sekk det er denne lotto gevinsten som lar vente på seg då veit du.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...