Selsvikjen Startet 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2018 Hei! Om man kjøper ein litt eldre båt frå 80/90 tallet ,hvilken motor er det da lurest og satse på med tanke på deler osv. Det blir sikkert kjøpt båt med motor frå 40/80 hk, eg hadde ein nidelv 24 med volvo penta MD 17 45 Hk hadde den ikkje så lenge at det blei nødvendig med dei store reparasjonene berre filter, impeller osv. BMV marin D 50, Yanmar , Buch, Perkins, Vetus , Volvo Penta osv er motorer som står i desse 24 -26 fots båtene frå 80/90 talet . Hvilken er det lurt eller ikkje lurt å satse på både med tanke på gangtid / deler service osv. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Velg en motor det finnes mange av og som er produsert lenge. Noen blir brukt i andre sammenhenger so i landbruksmaskiner osv. BMW s motor kan det være vanskelig med deler til. Perkins og Volvo er nok enklere. Skygg unna hjemmemariniserte ukurante motorer. Mariniseringsdeler som er hjemmelagde kan fort bli dyre å erstatte. Se også på motorens tilstand. Unngå motorer som gir mye røyk og som lekker. Jamn gange og ingen ulyder er viktig. Er forbruk viktig bør du gå for direkte innsprøyting. Er komfort, rolig gange og mye kjøring på lav belasting kan forkammeret motor være å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Selsvikjen Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Takk det var nyttige tips som eg tar med meg på min ferd videre i gammel bruktbåt markedet Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Perkins og Volvo er nokk sikkerstikk når det kommer til eldre motorer i den størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Hei, hadde en 49hk Perkins i ti sesonger. Lite problemer, kurant å skru på og lett å få tak i deler f.eks hos Økonomideler (traktorforhandler). mvh Espen Redigert 19.Juni.2018 av Husky (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
FrodeB Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Yanmar 4jh som ble levert som 55, 66 og 77 hk på 80-tallet og senere opp til 96 hk(?) går vel også for å være gode motorer. Driftssikre og masseprodusert. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) hva slags type båt, halvplaner eller mer saktegående? Til en halvplaner så er vel en av de overnevnte yanmarene mitt førstevalg, skal man putre rundt i 6-7 knop og ligge å fiske i timesvis ville jeg foretrukket en motor uten turbo som kan sote Redigert 19.Juni.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Andor Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Yanmar er vel av dem motorene med sin 4JH serie fra 44 hk og oppover til 77 hk er veldig bra, dette er motorer som går flere tusen timer uten problemer, hadde selv en 4JHE 44 hk i gamle båten, den hadde passert 2500 timer uten et eneste feilslag, og både båt og motor er i beste velgående i dag, jeg kjenner til flere sjark fiskeren med samme utgaver av Yanmar motorer 44-77 hk som har ruslet 20-30000 timer uten problemer, i båten jeg har i dag sitter det vel en av dem beste motorene Yanmar har bygd en 4LH-HTE 140 hk som har gått 5000 timer, alle verksteder som kjenner til motorene sier at den motoren knapt er innkjørt det samme sier dem om 4JH serien også, Ford, Perkins, Buch og Saab har også veldig gode motorer, Volvo har hatt sine problemer, spes på kjølesiden og holdbarhet over 4-5000 timer, så finner du en båt med en Yanmar av nevnte serie, så har du skudd sikre motorer som bare går og går, men klart service og bruk har jo veldig mye å si for holdbarheten, noen klarer å ødelegge en motor på noen få hundre timer og andre har motorer og gir i flere tusen timer Redigert 19.Juni.2018 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selsvikjen Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Andor skrev for 9 timer siden: Yanmar er vel av dem motorene med sin 4JH serie fra 44 hk og oppover til 77 hk er veldig bra, dette er motorer som går flere tusen timer uten problemer, hadde selv en 4JHE 44 hk i gamle båten, den hadde passert 2500 timer uten et eneste feilslag, og både båt og motor er i beste velgående i dag, jeg kjenner til flere sjark fiskeren med samme utgaver av Yanmar motorer 44-77 hk som har ruslet 20-30000 timer uten problemer, i båten jeg har i dag sitter det vel en av dem beste motorene Yanmar har bygd en 4LH-HTE 140 hk som har gått 5000 timer, alle verksteder som kjenner til motorene sier at den motoren knapt er innkjørt det samme sier dem om 4JH serien også, Ford, Perkins, Buch og Saab har også veldig gode motorer, Volvo har hatt sine problemer, spes på kjølesiden og holdbarhet over 4-5000 timer, så finner du en båt med en Yanmar av nevnte serie, så har du skudd sikre motorer som bare går og går, men klart service og bruk har jo veldig mye å si for holdbarheten, noen klarer å ødelegge en motor på noen få hundre timer og andre har motorer og gir i flere tusen timer Takker for alle tips er ikkje sikker på båtmerke heller ennå,det er jo eit hav av båter til salgs 23-26 fots klassen.Burde vel hatt noko som var litt raskere en nidelven 24 eg solgte den klarte 6-7 knop ,bur litt langt inne i ein fjord så for å komme litt raskere ut i åpent lende hadde det nok hjelpt med noen knop ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
Selsvikjen Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Takker alle for tips og innspill ,det er jammen bra det er nokon der ute som har greie på dette emne takk,takk. Eg er nok ikkje ferdig med spørsmål enno,er fortsatt på leting etter båt. Redigert 20.Juni.2018 av Selsvikjen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 om du har en prisantydning på hvor mye du ser for deg å bruke , så dukker det sikkert opp noen konkrete båttips også :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 On 6/19/2018 at 11:25 PM, Husky said: Hei, hadde en 49hk Perkins i ti sesonger. Lite problemer, kurant å skru på og lett å få tak i deler f.eks hos Økonomideler (traktorforhandler). mvh Espen Hadde motoren i 28 år utan problem. Enkel og grei motor. Førre motoren, ein Volvo Penta MD 17 C på 36 hk hadde eg masse problem med. Sitér dette innlegget Link to post
Selsvikjen Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Hei takk for det ja det med deler er nok enkelt angående Perkins ,men er dei mariniserte frå fabrikk eller er det slikt heimelaga greier.Ellers har eg vore borti ein del perkins i eldre anleggsmaskiner og traktorer ,dei hadde ganske hard gange eller kva eg skal sei men driftsikre ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Du får vel begge deler. Mye av det Volvo har solgt og selger er jo Perkins som er malt grønn og påsatt et Volvo gir eller drev. Min erfaring er i alle fall at det er lettere og mye billigere å få tak i deler til gammel Perkins/Volvo en det er til for eksempel Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Selsvikjen Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 ivar skrev for 20 timer siden: om du har en prisantydning på hvor mye du ser for deg å bruke , så dukker det sikkert opp noen konkrete båttips også :) Båt tips ja det hadde vært fint. aller helst ville eg hatt ein combi med selvlensende dekk og alt det der,men med mitt budsjett så går ikkje det .Hansvik 23-Sanvik ,Viknes osv blir for dyrt i denne omgang .Så med budsjett på opp til 120 lapper så blir det nok ein kalesjebåt' det var jo Nidelven eg solgte og.Det er jo vært bra om det var litt utstyr ombord då slikt somsoveplass til to tre personer, toalett septik ankervinsj,diselvarmer kjølesk,osv men framfor alt ein brukbar motor /gir.Ellers hadde det vært bra med ein 10-12 knop .Har ikkje molo til større enn 25/26 fot så det må bli noe der omkring.Har ein litt vanskelig adkomst til molo og s baubtrøster hadde ikkje vært så dumt heller sjølv om det gikk jo bra med nidelven om det ikkje var for mye vind.Ja,ja kan vel ikkje få både i pose og sekk det er denne lotto gevinsten som lar vente på seg då veit du. Sitér dette innlegget Link to post
Selsvikjen Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Er det noen som har kjennskap til denne motoren som er ein Volvo Penta D3-110 den er 2006 model som har gangtid på 377 timer .Er det ein motor ein kan satse på i båt frå 80 tallet ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.