Jump to content

KAD 43 - olje fra påfyllingslokk + sjekkliste ved kjøp


KjetilS

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Scand 7800 Tropic 1997mod. Originalmotor KAD 43 har gått ca 1200timer.

På bilder fra motorrommet ser det ut som det har sprutet olje/oljedamp fra påfyllinglokket. Er dette normalt på disse motorene?

Selger sier motor går bra, ikke går varm og er i god stand. Han har ingen servicebok, så det er litt usikkert ang vedlikehold.

Det ser ut som det er endel oljesøl rundt dyser/ventildeksler og på dørken? 

 

Båten ligger i Bergen og jeg bor på Østlandet, så det er et stykke å reise hvis det er bomtur.

Hvis noen ser åpenbare feil er jeg takknemlig for tips.

 

Er det andre ting enn temperatur og trykk i veivaksellufting man kan sjekke selv?

Kan man bruke "sjekkliste" for AQAD41 som utgangspunkt?

 

Takknemlig for alle tips

KAD43Olje.jpg

Link to post

Oljelekkasje ved påfyllingslokket kan være noe så enkelt som utslitt gummipakning under påfyllingslokket. 

 

Motoren er i prinsippet lik 41-motoren, den største forskjellen er kompressoren. Så en sjekkliste for 41 + funkjsjonstest av kompressoren bør være et godt utgangspunkt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 10 minutter siden:

Oljelekkasje ved påfyllingslokket kan være noe så enkelt som utslitt gummipakning under påfyllingslokket. 

 

Motoren er i prinsippet lik 41-motoren, den største forskjellen er kompressoren. Så en sjekkliste for 41 + funkjsjonstest av kompressoren bør være et godt utgangspunkt. 

Takk for svar.

 

Vil det være nok å prøvekjøre og høre at kompressor slår inn/ut der den skal? Eller må man måle trykket den leverer? 

Link to post

Nå har jeg ikke egen erfaring med kompressor. Men om den kobler inn og ut når den skal og at luftpassasjene fra kompressor til turbo er ok (ikke lekkasje og at evnt spjeld fungerer) bør det være greit. Og at du ved prøvekjøring føler at motoren har forventet kraft ved aktuelle turtall.

 

Kompressor og turbo spiller sammen så når kompressoren har gjort sitt og kobler ut skal turboen ha fått nok trykk til å dra motoren videre opp i turtall. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

- Ta med deg ein ny pakning til oljepåfyllingslokket og skift dette, samt tørk reint på toppen før du tar ein god prøvetur.

Det skal ikkje koma oljedamp / slev, ut frå lokka under normale omstendigheter. 

- Sjekk ev. at veivhusventilasjon er open og fungerer. Desse motorane har ein innsnevring på slangen til veivhusventilasjonen, denne kan gå tett.

- Kompressor skal slå inn ved ca 15-1600 rpm og ut ved ca 2800rpm ved pådrag, motsatt ved synkande turtal. ( Skal slå inn momentant ved "kickdown" )

- Når kompressor koplar ut ved pådrag skal turtalet ikkje droppa, - sjekk at du oppnår max. turtal ( 3900rpm )

- Det er berre KAD 44 og KAD 300 som har så hyppig ventilkontroll som nevnt over, dei har 24 ventilar kontra 12 på denne.

- Normalt oljetrykk ved oppstart er 4-6kPa. Ved driftsvarm motor droppar ofte tomgangstrykket ned på ca 2kPa 

- Temperaturen bør stabilisera seg godt under 90 grader på marsjfart, sjekk at den held seg under 95 grader ved fullt pådrag. ( iallefall under alarmgrense ) den analoge nstrumenteringa til Volvo er ikkje akkurat kjent for sin uovertruffne nøyaktighet..

- Sjekk tetningar rundt oljekjølar og varmevekslar ( dyre ting om du må skifta grunna tæring )

- Sjekk oljemengde under intercooler ( sladrehol under kjølaren )

- Sjekk konsistens på kjøleveske, den bør vera klar på farge om den har vorte skifta etter angitt intervall. Sjekk også at motoren ikkje kastar kjøleveske ved belastning. ( litt vil han kasta, viss nivået I tanken er for høgt )

Spør om motoren har hatt kjøleproblem / om kjølarane har vore rensa / ev. når dette vart gjort sist..

- Finn ut om toppen har vore demontert og ev. grunnen til dette. Denne motoren skal vel ha modifisert toppakning frå fabrikk

Er du I tvil: ta eit bilde av motorskiltet ( på BB-side av blokka ) Det har vore utført ein del ombyggingsjobbar på KAD / KAMD42 og 43.

Dette treng ikkje vera negativt, men det er informasjon som bår vera kjendt ved salg.

Link to post

Takk for god info og gode råd!

Selger har hatt båten kun 1,5 år og har kun gjort grunnleggende service (olje/filter). Visste ikke om oppgraderinger er gjennomført av tidligere eiere.

Han sa han hadde kjørt en lang tur med høyt belastning for å sjekke nettopp temperatur over tid. Det var under denne turen han trodde oljen hadde kommet ut.

 

Man er jo litt redd for å kjøpe "katta i sekken", leser jo om reparasjoner i 100'kr - klassen. 

Nå virker vel -41/-42/-43 motorene til VP som ganske solide motorer som kan gå lenge.

 

Hvordan er de å skru på? Kan man som hobbymekaniker klare å overhale en slik motor? Delekosten blir kanskje høy uansett, men man må jo spare endel på arbeidskostnaden?

 

 

Link to post

Ser ut som ventildekslene er nummererte. Da har de sikkert vært tatt av for å sjekke ventiler.

 

Ventiler holder å sjekkes hver 600. Time på denne motor.

 

Jeg kjøpte Baltic med kamd43p.

 

Tok "full service" hos min vp-forhandler umiddelbart etter kjøp inkl ventiljustering. Kom vel på 10' elns. 

 

Hvis motor funker bra når du tester er det lite sjans for store feil vil jeg anta. Kost på en service så er vel usikkerhet rundt tidligere vedlikehold ikke så farlig lenger.

 

Vurder å bytte reimstramming til ny type evnt samtidig.

 

Mht skifte av toppakning er det ikke så farlig iht lokal vp-pusher. Hvis du da ikke er veldig nøye da. Det lekker bittelitt kjøleveske derfra men lite å bry seg om. Er kanskje ikke verdt 10'-20' i utgifter.

Link to post
  • 2 uker senere...

Vi så en annen båt med AD41B motor som var mer aktuell forrige helg men fant ut av båttypen ble for liten for oss. Det ble altså ikke noen Bergenstur for å se på denne. Nå vingler vi mellom Nimbus 3000 (m/aksel og ror) og Polar 290/820 (Drev).

 

Vil jo si at førsteintrykket teller endel, ser det nedgriset ut blir man jo skeptisk til resten av vedlikeholdet på motoren.

 

Takk for gode råd uansett. Det er jo veldig mange båter som har disse motorene så det er greit å vite hva man bør se etter.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...