Brumm Startet 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2018 Renser styrekabel for størknet grease, og det går greit med varme og div midler. Men innsiden av røret på motoren som kabelen går gjennom er verre. Tenkte jeg skulle legge røret i et eller annet middel som løser opp gørra. Hva skal jeg bruke for slags middel? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Prøvd wd 40? Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Diesel eller avfettingsmiddel? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 ATF girolje har gjerne gode rensende additiver. så ville mixet 1 skvett atf og 1 skvett parafin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bårdp Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 TRI er effektivt på størknet grase. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Hva er TRI for noe? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Det er vel Trikloretylen kanskje? https://snl.no/trikloretylen Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 White spirit funka bra til å løse opp grease før i tida. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Tri er så effektivt at det vel forlengst er ute av handelen ...? (løste visst også like godt opp i nervesystemet...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kweelhouse Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Alvakraft og Grovrent Redigert 19.Juni.2018 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Jeg oppdaget et middel som var knallbra. I hylla hadde jeg stående en skvett Systemrens som jeg blandet ut med vann 1-5. Jeg tok ut røret fra motoren og satte i en treplugg i den ene enden og hengte det opp loddrett med hyssin. Så helte jeg i Systemrens. Dette fikk stå å virke over natten. Dagen etter var det bare å dra en flaskebørste gjennom noen ganger og så spyle med vann. Innsiden av røret var nå 100% ren. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Likt løser likt. Hvis fettet er mineralolje-basert er tilsvarende et godt utgangspunkt for å løse opp og mykgjøre. Annen tilnærming er å vaske rent med løsemidler (samme regel) og smøre opp. Fylle opp, plugge, godjøre seg og så blåse/spyle rent. Evt. med en pussesnor gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Gjennom alle år med denne farkosten, en jeep med 75 hk, har det ca hvert annet år vært nødvendig å heise opp motoren for å komme til den delen av styrekabelen som må renses/smøres. Hver gang er størknet marinegrease årsaken til at styringen går tregt og til slutt stopper opp helt.Mye mekk egentlig. Nå lurer jeg på om jeg skal droppe å grease og heller bruke WD40 el lign. Eller størkner dette også tro? Men da blir det i hvert fall ikke et tykt lag som bremser friksjonen, slik det gjør med grease. Synspunkter på å smøre kabel og rør med WD 40 i stedet for grease? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Brumm skrev 1 time siden: Synspunkter på å smøre kabel og rør med WD 40 i stedet for grease? WD40 kan knapt kalles smøring i forhold til grease. Greasen beskytter styrekabelen inni strømpen mot slitasje i bend og strekk, og vil fordeles rundt styrekabelen etter hvert som den beveges. Med andre ord vil greasen bevege seg fordeles rundt inni strømpen under bruk, dermed vil styrekabelen være beskyttet over tid. Med kun WD40 på kabelen har du beskyttelse fem minutter før olja har rent av og mistet smøreeffekten. WD40 fungerer helt topp til kortvarig smøring av hengsler, løsing av fastrustede bolter, rustbeskyttelse i lukkede rom og lignende, men er ikke et seriøst smørende produkt. Da trenger du mer tykkelse på sakene. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 WD40 er ikke smøring. Det er først og fremst en som navnet sier en "vannfortrenger" Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Jo, enig i det begge skriver. Men tenkte ikke først og fremst på innerkabelen. Den kan gjerne greases. Det jeg har mest problemer med er den ytterste metallstanga som beveger seg inne i røret på motoren. Det er der ting størkner og blir som lim etterhvert. Og om man kunne bruke noe annet enn grease der. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Kanskje fett til motorsykkel kjeder kan fungere der? Det er svært penetrerende og slitesterkt. Sprayes på Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Brumm skrev 14 minutter siden: Det jeg har mest problemer med er den ytterste metallstanga som beveger seg inne i røret på motoren. Det er der ting størkner og blir som lim etterhvert. Og om man kunne bruke noe annet enn grease der. Fluid Film har egenskapene du er ute etter Fås også som spray, men er da en del tynnere. Så versjonen med pensel er fin til slikt som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikN Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 For smøring av "den ytterste metallstanga som beveger seg inne i røret på motoren" ble jeg anbefalt å bruke Litiumfett. Spraye på tynt lag og tørke av overflødig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 på den ene av båtene mine kan jeg ta hele styrewiren ut av strømpen. Da vasker jeg den i parafin, whitesprit eller hva jeg måtte ha for hånden, og smører opp igjen med outboard-girolja som blir igjen på tubene hver gang det byttes Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Brumm skrev On 19.6.2018 at 14.37: Det er vel Trikloretylen kanskje? https://snl.no/trikloretylen I min ungdom var Tri "billig fylla" - men der var eindel folk som aldri meir blei heilt edru, so eg trur nok at det forsvann frå markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Det er stor forskjell på fettet som kjøpes også. Min beste anbefaling er Penzoil marinefett, blir ikke så hardt. For oppløsing av gammelt fett er også kokende vann og fille effektivt evt damprenser med steam. Redigert 20.Juni.2018 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Pro-long. De har spray for sleider/kjede/marine. Meget bra produkter. Innimellom, på liknande ting, bruker eg kombinasjon av grease og ein av pro-long sprayane for å tynne gease litt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
marius Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 God gammeldags vaselin har akkurat de egenskapene du er ute etter. Vaselin smører godt og blir ikke hard med tiden. Har brukt det i årevis til wirer som går i strømpe og det blir aldri seigt. Sitér dette innlegget Link to post
KjellMorell Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Leser ut fra det dere skriver at white sprit er bra! Hva gjør en når tilgangen til den størkna greasen er gjennom smørenipler (som funker og som kan skrus ut) som ligger vannrett/heller litt ned. Altså at det er vanskelig å ha i noe stoff som kan ligge å bare godgjøre seg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.