Jump to content

Noe som løser opp størknet grease

Brumm

Recommended Posts

Jeg oppdaget et middel som var knallbra. I hylla hadde jeg stående en skvett Systemrens som jeg blandet ut med vann 1-5.  Jeg tok ut røret fra motoren og satte i en treplugg i den ene enden og hengte det opp loddrett med hyssin. Så helte jeg i Systemrens.  Dette fikk stå å virke over natten. Dagen etter var det bare å dra en flaskebørste gjennom noen ganger og så spyle med vann. Innsiden av røret var nå 100% ren.

Gjennom alle år med denne farkosten, en jeep med 75 hk, har det ca hvert annet år vært nødvendig å heise opp motoren for å komme til den delen av styrekabelen som må renses/smøres. Hver gang er størknet marinegrease årsaken til at styringen går tregt og til slutt stopper opp helt.Mye mekk egentlig.

Nå lurer jeg på om jeg skal droppe å grease og heller bruke WD40 el lign. Eller størkner dette også tro? Men da blir det i hvert fall ikke et tykt lag som bremser friksjonen, slik det gjør med grease.

Synspunkter på å smøre kabel og rør med WD 40 i stedet for grease?

Brumm skrev 1 time siden:

Synspunkter på å smøre kabel og rør med WD 40 i stedet for grease?

WD40 kan knapt kalles smøring i forhold til grease. Greasen beskytter styrekabelen inni strømpen mot slitasje i bend og strekk, og vil fordeles rundt styrekabelen etter hvert som den beveges. Med andre ord vil greasen bevege seg fordeles rundt inni strømpen under bruk, dermed vil styrekabelen være beskyttet over tid. Med kun WD40 på kabelen har du beskyttelse fem minutter før olja har rent av og mistet smøreeffekten. WD40 fungerer helt topp til kortvarig smøring av hengsler, løsing av fastrustede bolter, rustbeskyttelse i lukkede rom og lignende, men er ikke et seriøst smørende produkt. Da trenger du mer tykkelse på sakene.

Brumm skrev 14 minutter siden:

Det jeg har mest problemer med er den ytterste metallstanga som beveger seg inne i røret på motoren. Det er der ting størkner og blir som lim etterhvert. Og om man kunne bruke noe annet enn grease der.

Fluid Film har egenskapene du er ute etter:thumbsup: Fås også som spray, men er da en del tynnere. Så versjonen med pensel er fin til slikt som du beskriver.

på den ene av båtene mine kan jeg ta hele styrewiren ut av strømpen.  Da vasker jeg den i parafin, whitesprit eller hva jeg måtte ha for hånden, og smører opp igjen med outboard-girolja som blir igjen på tubene hver gang det byttes 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...