Kjellg Startet 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2018 Seatronic har denne NASA AiS mottakeren på tilbud. Noen som har erfaring med den? Har raymarine mfd som jeg da eventuelt skal koble den opp mot. Er også klar over at det kun er mottaker i denne. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Min har virka knirkefritt i mange år kobla mot en Garmin-plotter Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Takk for info om AIS-tilbudet , og for verifisering - Kjellg og Sigurd. Kjent produkt , og hermed bestilt ! Har et litt eldre (5-10år) Garmin-oppsett der denne skulle passe perfekt. Kan jeg evt. spørre deg Sigurd senere , om jeg skulle få tommeltotter mht. tilkoblingen. Ikke mange ledninger da, heldigvis :) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Lazyjack Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Dette er en veldig enkel (og billig) AIS mottager. Jeg kjenner ikke så mye til AIS-teknologi men denne har en svakhet ved at den ikke viser alle AIS-objekter hele tiden. Hos meg kommer og går de litt og det varierer også noe hva som vises av info. Det kan f.eks. gå lang tid fra objektet vises til f.eks. båtens navn vises. Jeg innbiller meg at det har med å gjøre at den bare har 2 kanaler men vet ikke sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ups, bestillte akkurat men nå ble jeg jammen betenkt. Heldigvis så går ikke pakker før i morgen.. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Har lest at denne skifter mellom de to frekvensene (kanaler) hele tiden , og så kjappt at dette skjer uten noe opphold. Antenne er viktig , og det bør skje uten splitter (dedikert antenne, men det er ikke så dyrt). Ellers så sender ikke alle fartøyer ut AIS-info hele tiden. Det varierer , og det er alltid siste kjente posisjon som vises. Derfor kan det virke som AIS-mottageren den er treg / ikke virker så godt. Bevares , til halv pris (under 1000,-) så kan du ikke forvente allverden. Men nest dyreste alternativer er fort oppe i 3-4000,- For meg så vil det fungere som en rimelig introduksjon til AIS , og jeg vil se navn og data både på fartøyer som ligger til havn og eller som trafikkerer ledene. Kommer ikke til å bruke dette som en "radar" , bare som "nice to know" informasjon. Til det tror jeg denne er midt i blink... Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Lazyjack skrev for 1 time siden: Jeg kjenner ikke så mye til AIS-teknologi men denne har en svakhet ved at den ikke viser alle AIS-objekter hele tiden. Hos meg kommer og går de litt og det varierer også noe hva som vises av info. Jeg håper du ikke mener at dette er hva du ser via Marine Traffic? Det MT viser er jo bare for underholdning. AIS er et system båter imellom. Er det du beskriver det du ser av andre båter i nærheten på din kartplotter, er det ikke bra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ble litt betenkt egentlig for hvordan den fungerer. Kanskje man heller skulle spare til en Raymarine 650, da får jeg jo sendt også. Ser seatronic har den også på tilbud men til en litt høyere pris, da. Rundt 6000kr... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Raymarine 650 kan absolutt anbefales, har hatt en slik i flere år nå, funker som et skudd uten noen problemer. Jeg har den koblet mot en kartplotter og en liten 10" laptop. Jeg har egen VHF (AIS) antenne for den, ikke noe splitter tullball. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 57 minutes ago, Lars H. said: Jeg håper du ikke mener at dette er hva du ser via Marine Traffic? Det MT viser er jo bare for underholdning. AIS er et system båter imellom. Er det du beskriver det du ser av andre båter i nærheten på din kartplotter, er det ikke bra. Nei, dette er hva jeg ser på plotteren ombord. MT sine begrensninger er jeg godt kjent med. Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Om du vurderer en sender/mottaker så har Pronav og deres forhandlere junitilbud på EM-TRAK B350 som er en klasse b/so enhet. Kraftigere sender (5 watt) og hyppigere oppdateringer :) Vurderer denne selv https://www.pronav.no/yrke/junikampanje-pa-ais/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Da ble det ikke AiS på meg i denne omgang. Tror jeg går for 650 da alt annet er raymarine og så har jeg alle kabler liggende. Skal jeg kjøpe annet merke og koble det mot nmea2000 så krever det kabelovergang til en 1000 lapp. Må ta en titt i båten og se hvor backbonet starter og slutter og se om jeg kan finne en plassering til AiS boksen. Takker for synspunkter! Redigert 20.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Jeg monterte min 650 i helgen. Utrolig greit med kobling til backbonet, min ble montert i elskapet ved kartbordet. Egen VHF /AIS antenne på pushpit og antennekabel som rekker til VHF om masten skulle forvinne. Jeg koblet strømtilførsel sammen med alle andre instrumenter, mao så er den av når båten forlates og eller jeg ligger fortøyd / for anker. Burde jeg benytte egen bryter for å kunne ha den aktiv når plotter og andre instrumenter er av? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Too Much skrev for 3 timer siden: Burde jeg benytte egen bryter for å kunne ha den aktiv når plotter og andre instrumenter er av? Det er vel kanskje smak og behag. Jeg for min del har en del utstyr som bare er aktivt når båten går, mfd, kameraer, switch etc. Jeg har koblet alt dette på en liten «hovedbryter» slik at jeg kan skru av alt dette når jeg ligger i ro. Men en annen ting, den GPS antenna som er med 650 boksen, er den så bra at den kan monteres innendørs eller bør den stå ute? Har en plass jeg kunne tenke meg å sette den inne om det går. Egentlig bare et tynt lag med plast ovenfor. Redigert 20.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Signalene fra en antenne i en 15 meter høy mastetopp rekker mye lenger enn en kort antenne nede i båten. Og så har en alle mellomverdiene. Er du interessert i å se, eller at andre skal seg deg på 10Nm avstand, eller kun i nærområder rundt din båt? Dette er det kun du selv som avgjør. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Lars H. skrev 21 minutter siden: Signalene fra en antenne i en 15 meter høy mastetopp rekker mye lenger enn en kort antenne nede i båten. Og så har en alle mellomverdiene. Er du interessert i å se, eller at andre skal seg deg på 10Nm avstand, eller kun i nærområder rundt din båt? Dette er det kun du selv som avgjør. Joda, vhf antennen er jeg klar over men følger det ikke med en ren GPS antenne også? Var den jeg tenkte på. Vhf antenna har jeg plass til, høyt oppe :) Og ja, egen antenne. Begynner å bli litt tett med kabler enkelte plasser nå. Har et rør som går fra nederst til øverst og det er dette jeg helst skulle prøvd å unngå å fylle mere. Men må man så må man.. Redigert 20.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Det følger med en GP sopp, jeg satte den på pushpit. Soppen støtter forøvrig flush montering også om det skulle være til hjelp. Edit: Flush var vel å ta i, den kan monteres på horisontale flater. Redigert 20.Juni.2018 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Moderne GPS-mottakere er utrolig mye mer følsomme enn gamle mottakere. Men en plassering oppe på feks. styrehustak eller en en pushpit er uansett en god løsning. Og selv inne virker de stort sett greit, ref. kartplottere med innebygget GPS-antenne/mottaker. Men i "gamle dager" var det noe annet. Her en test i steinalderen av min Garmin GPS75 (som fremdeles fungerer) holdt oppe over hustaket hjemme. Det skulle ikke mye skygge fra hånden før den kuttet ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Da tolker jeg det dithen at det er bare å prøve? Jeg merker det jo fort om det blir dårlig signal. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) @Kjellg du er jo midt i målgruppa for de som lager seg AIS-mottaker selv? Et relativt enkelt pusleprosjekt, og om du går bringebær-pai-ruta ("Raspberry pie") så er det jo ørti andre artige ting du kan legge på toppen... Redigert 20.Juni.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Thostr skrev for 2 timer siden: @Kjellg du er jo midt i målgruppa for de som lager seg AIS-mottaker selv? Et relativt enkelt pusleprosjekt, og om du går bringebær-pai-ruta ("Raspberry pie") så er det jo ørti andre artige ting du kan legge på toppen... Har alt liggende. Kjente ikke at jeg hadde ork til å sette meg inn i det nå :) Når du sier det så har jeg jo både pi og 7 toms skjem liggende, men man rekker jo ikke over alt :) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Kjellg skrev for 2 timer siden: Har alt liggende. Kjente ikke at jeg hadde ork til å sette meg inn i det nå :) Når du sier det så har jeg jo både pi og 7 toms skjem liggende, men man rekker jo ikke over alt :) Foreslår at vi heller går sammen og spleiser på et lite AIS-prosjekt i området. Irriterer meg grønn over manglende dekning fra MarineTraffic på yttersia her ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Midtpinne Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Jeg tar med meg en pi med rtl-sdr-dongle på tur i helga. Jeg sender NMEA-meldinger over wifi slik at jeg får det inn i opencpn på en laptop. Det blir gøy med AIS ombord. Jeg har fortsatt to dongler og antenner hjemme som sender til AIS-hub og marinetraffic. Men en dag når restskatten er betalt, bestiller jeg en slik: https://seatronic.no/elektronikk/ais-c-15/ais/standard-horizon-quantum-gx6500-vhf-og-ais-sender-mottaker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.