Jump to content

Mangler turtall På yanmar 4lh-hte 140 hk


Storseien

Recommended Posts

Hei. Min yanmar 4lh-hte 140 hk skal ha 3300 omd på fullt, men får kun 2900 omd. Båten er nylig slippet og propellen er polert. Får full omd med giret i fri. Kjøpte båten i fjor haust og har aldri Fått mer omd i den tiden eg har hatt båten. Det er en Nb 800. Noen som har noen ide’er..? Kan det være at den aldri har hatt den omd den skal ha? Båt og motor er fra 1993 og har gått 1200 timer

Link to post

første stedet du skal sjekke, er om turbo har sotet igjen, litt kjent problem på 4LH serien, dette kommer av at motorene blir daukjørt på lavt turtall og da soter turbo igjen over tid, men veldig lettvint å rense turbo på denne motoren, har samme motor selv og har selv renset turbo noen ganger, beste måten å rense eksoside turbo er å ta av sneglehuset eksosside, 5-6 mutrer på innside sneglehus mot lagerhus turbo skru dem av, skru av kjøleslanger, (husk å merke både sneglehus og lagerhus) så dette monteres sammen igjen på samme sted, sneglehuset kan sitte litt, men med litt forsiktig kakking med treklubbe eller gummiklubbe så vi det komme, det er ingen pakninger mellom sneglehus og lager hus, plukk forsiktig av så kommer hele turbinen til syne, denne trenger ikke å løsnes, rens opp turbin forsiktig, så sneglehus, sjekk eksosbend samtidig når du har dette fra hverandre, når dette er gjort er det bare å montere sammen igjen sneglehus mot lagerhus, koble på igjen kjøling, til og begynne med kan det komme litt lukt før det blir helt tett igjen mellom sneglehus og lagerhus, har du enda samme problem, så er det å drenere intercooler, ta også gjerne systemrens på hele kjølesystemet både ferskvann og saltvann siden

Link to post

Takk for gode råd, tror ikkje eg våger å demontere noe på turboen i første omgang. Redd for å ødelegge alt :) Har sett at det går an å få kjøpt turborens som suges inn i turboen, kunne gjerne prøvd det først. Ville det ikkje vert mulig å sett det på eksosen visst turboen var til sotet? Motor ryker helt normalt

Link to post
  • 3 uker senere...
Storseien skrev 7 minutter siden:

om dieselfiltrene var tette, ville eg vel fått mindre omdreininger etter hvert, har hatt båten i 9 måneder og har fått 2900 omd på maks hele tia

har du sjekket så det ikke er turteller som viser feil, prøv og få lånt eller kjøpt deg et sånn apparat som måler omdreininger med laser, koster ikke mange kronene

 

Link to post
Storseien skrev On 20.6.2018 at 19.00:

Takk for gode råd, tror ikkje eg våger å demontere noe på turboen i første omgang. Redd for å ødelegge alt :) Har sett at det går an å få kjøpt turborens som suges inn i turboen, kunne gjerne prøvd det først. Ville det ikkje vert mulig å sett det på eksosen visst turboen var til sotet? Motor ryker helt normalt

normalt skal det ikke komme noe spes med eksos røyk fra den motoren, det med å spraye rensemiddel inn i innsug turbo må gjøres forsiktig og på rett måte

Link to post
Andor skrev 5 minutter siden:

normalt skal det ikke komme noe spes med eksos røyk fra den motoren, det med å spraye rensemiddel inn i innsug turbo må gjøres forsiktig og på rett måte

Bør vel manne meg opp til å ta en turborens, men er jo redd for å fucke hele motoren. Nå skal det sies at det konstant kommer drit i vannutskiller, digre svarte klumper,! Forrige eiger greide kunststykket å fylle vann på dieseltanken og diesel på vanntanken og dette fant eg ut etter eg hadde kjøpt båten. 2 diesel tanker der den ene var full av vann, men den tanken med vann var stengt helt til eg opna den og visa versa ?

Link to post

Båten var på verksted der dei renset begge dieseltanker, eg antar at driten som kommer i vannutskiller nå er pga at dei har hatt noe rensemiddel på tanken som løyser opp gammel skit.. har ikkje prøvd og kjøre rett fra kanne, men det var lurt. Takk for godt tips, når eg skrur av lufteskruen på dieselfilteret (forfilteret) så er det ganske svart inni av skit. Tenkte eg skulle skru av hele filterholderen og rengjøre den, men skal prøve å kjøre direkte fra ei dieselkanne fyrst ?

Link to post

Om verkstedet har hatt noe på tanken for å løse opp gamme skit er det rart de har latt deg kjøre rundt. Det er jo oppskriften for å få tette filtere og problemer med drivstofftilførselen. Bytt filter både på vannutskiller og på motoren, før du kjør fra kanne. Du har jo alt tette filtere og da vil det hjelpe lite å kjøre fra kanne før filtere er rene. Tror du vil oppleve en helt annen motor etterpå.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post

På høy tid å

ta en titt i tanken ja. Er det skvalpeskott, er det naturligvis vanskeligere å få full oversikt.  

 

Nå er det riktignok en betydelig mindre tank i seilbåten min, 50 liter, men jeg har med hell brukt vakuum oljesugepumpe, type høy sylinder med lang slange, for å suge opp

prøver fra tanken. Når båten har ligge rolig ved kai, bør det være mest drit på det laveste punktet. En vater oppå tanken kan avsløre hvor det er. 

Ville hatt tanksjekk øverst på arbeidslista. Ikke vits å tette flere filter enn nødvendig. Finnes annet å bruke pengene på.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...