Storseien Startet 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2018 Hei. Min yanmar 4lh-hte 140 hk skal ha 3300 omd på fullt, men får kun 2900 omd. Båten er nylig slippet og propellen er polert. Får full omd med giret i fri. Kjøpte båten i fjor haust og har aldri Fått mer omd i den tiden eg har hatt båten. Det er en Nb 800. Noen som har noen ide’er..? Kan det være at den aldri har hatt den omd den skal ha? Båt og motor er fra 1993 og har gått 1200 timer Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Lenge siden dieselfilter ble skiftet? halv-tette filter kan føre til lavere turtall ved belastning... Vet du om tidligere eier oppnådde riktig turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Hva forrige eier kan si har vel en stor betydning. Har han oppnådd rett turtall? Propellstørelse kan ha betydning. Er luftfilter byttet? Urent drivstoffilter kan bety noe. Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Dieselfiltrene er nye. Luftfilteret er også nytt. Kjøpte båten av en forhandler så vet ikkje hva forrige eier fikk av turtall. Synst det er rart om tidligere eier har byttet til større propell for deretter å oppnå mindre fart og turtall Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Som regel bunner slike problemer i dieseltilførselen. Utette slanger/rør/koblinger eller dritt på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 første stedet du skal sjekke, er om turbo har sotet igjen, litt kjent problem på 4LH serien, dette kommer av at motorene blir daukjørt på lavt turtall og da soter turbo igjen over tid, men veldig lettvint å rense turbo på denne motoren, har samme motor selv og har selv renset turbo noen ganger, beste måten å rense eksoside turbo er å ta av sneglehuset eksosside, 5-6 mutrer på innside sneglehus mot lagerhus turbo skru dem av, skru av kjøleslanger, (husk å merke både sneglehus og lagerhus) så dette monteres sammen igjen på samme sted, sneglehuset kan sitte litt, men med litt forsiktig kakking med treklubbe eller gummiklubbe så vi det komme, det er ingen pakninger mellom sneglehus og lager hus, plukk forsiktig av så kommer hele turbinen til syne, denne trenger ikke å løsnes, rens opp turbin forsiktig, så sneglehus, sjekk eksosbend samtidig når du har dette fra hverandre, når dette er gjort er det bare å montere sammen igjen sneglehus mot lagerhus, koble på igjen kjøling, til og begynne med kan det komme litt lukt før det blir helt tett igjen mellom sneglehus og lagerhus, har du enda samme problem, så er det å drenere intercooler, ta også gjerne systemrens på hele kjølesystemet både ferskvann og saltvann siden Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 husk også på og blåse ren motoren med fullt turtall med gjevne mellomrom i gir, dette for at turbo skal bli blåst ren Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Takk for gode råd, tror ikkje eg våger å demontere noe på turboen i første omgang. Redd for å ødelegge alt :) Har sett at det går an å få kjøpt turborens som suges inn i turboen, kunne gjerne prøvd det først. Ville det ikkje vert mulig å sett det på eksosen visst turboen var til sotet? Motor ryker helt normalt Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Om turbo ikke sviver som den skal vl det nok bli en del sort røyk da den ikke får nok luft til forholdet med tilført diesel... Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Tar opp igjen denne gamle tråden da eg fremdeles ikkje har funnet feilen. Kan det være noe feil på dieselpumpa.? Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 om dieselfiltrene var tette, ville eg vel fått mindre omdreininger etter hvert, har hatt båten i 9 måneder og har fått 2900 omd på maks hele tia Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Kan være propellen har for stor stigning. Får du høyere turtall med tom vanntank og minimalt med diesel på tankene? Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Storseien skrev 7 minutter siden: om dieselfiltrene var tette, ville eg vel fått mindre omdreininger etter hvert, har hatt båten i 9 måneder og har fått 2900 omd på maks hele tia har du sjekket så det ikke er turteller som viser feil, prøv og få lånt eller kjøpt deg et sånn apparat som måler omdreininger med laser, koster ikke mange kronene Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Storseien skrev On 20.6.2018 at 19.00: Takk for gode råd, tror ikkje eg våger å demontere noe på turboen i første omgang. Redd for å ødelegge alt :) Har sett at det går an å få kjøpt turborens som suges inn i turboen, kunne gjerne prøvd det først. Ville det ikkje vert mulig å sett det på eksosen visst turboen var til sotet? Motor ryker helt normalt normalt skal det ikke komme noe spes med eksos røyk fra den motoren, det med å spraye rensemiddel inn i innsug turbo må gjøres forsiktig og på rett måte Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Andor skrev 5 minutter siden: normalt skal det ikke komme noe spes med eksos røyk fra den motoren, det med å spraye rensemiddel inn i innsug turbo må gjøres forsiktig og på rett måte Bør vel manne meg opp til å ta en turborens, men er jo redd for å fucke hele motoren. Nå skal det sies at det konstant kommer drit i vannutskiller, digre svarte klumper,! Forrige eiger greide kunststykket å fylle vann på dieseltanken og diesel på vanntanken og dette fant eg ut etter eg hadde kjøpt båten. 2 diesel tanker der den ene var full av vann, men den tanken med vann var stengt helt til eg opna den og visa versa ? Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Turteller er nok rett. Ser samme type båt på Finn.no med samme motor går 15 knop på marsj fart og 17 på maks. Min går 14 på maks og 2900 omd Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Om det er konstant drit i vannutskilleren høres det ut som du bør gjøre en ordentlig vask av dieseltanken. Har du prøvd å kjøre motoren rett fra kanne? Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Båten var på verksted der dei renset begge dieseltanker, eg antar at driten som kommer i vannutskiller nå er pga at dei har hatt noe rensemiddel på tanken som løyser opp gammel skit.. har ikkje prøvd og kjøre rett fra kanne, men det var lurt. Takk for godt tips, når eg skrur av lufteskruen på dieselfilteret (forfilteret) så er det ganske svart inni av skit. Tenkte eg skulle skru av hele filterholderen og rengjøre den, men skal prøve å kjøre direkte fra ei dieselkanne fyrst ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Vist tankene har vært renset skal det da ikke komme noe drit i filterene. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Storseien skrev for 1 time siden: , når eg skrur av lufteskruen på dieselfilteret (forfilteret) så er det ganske svart inni av skit. Du har vel ikke ett CAV/Lucas forfilter vel på denne motoren ? Legg ut ett bilde av forfilteret ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Racor dieselfilter Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Er det inspeksjonslokk på tankene? Her må det nok gjøres en jobb. Og kanskje ringe verkstedet som tok jobben... avklar hva som ble gjort. Det er love spørre. Redigert 9.Juli.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Om verkstedet har hatt noe på tanken for å løse opp gamme skit er det rart de har latt deg kjøre rundt. Det er jo oppskriften for å få tette filtere og problemer med drivstofftilførselen. Bytt filter både på vannutskiller og på motoren, før du kjør fra kanne. Du har jo alt tette filtere og da vil det hjelpe lite å kjøre fra kanne før filtere er rene. Tror du vil oppleve en helt annen motor etterpå. Redigert 9.Juli.2018 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Ja er ganske misfornøyd med at det fremdeles er drit på tankene etter dei rengjorde dei. Skal bytte filtre igjen og prøve rett fra kanne neste gang eg er i båten. Er inspeksjonslokk på tankene, så får prøve med ei pumpe nedi å sjå hva som kommer. Takk for råd og tips Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) På høy tid å ta en titt i tanken ja. Er det skvalpeskott, er det naturligvis vanskeligere å få full oversikt. Nå er det riktignok en betydelig mindre tank i seilbåten min, 50 liter, men jeg har med hell brukt vakuum oljesugepumpe, type høy sylinder med lang slange, for å suge opp prøver fra tanken. Når båten har ligge rolig ved kai, bør det være mest drit på det laveste punktet. En vater oppå tanken kan avsløre hvor det er. Ville hatt tanksjekk øverst på arbeidslista. Ikke vits å tette flere filter enn nødvendig. Finnes annet å bruke pengene på. Redigert 9.Juli.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.