Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Henningsen skrev for 4 timer siden:

Er det farlig og bruke båten  som den er nå med den blå kabelskoa på pluss?

Tror ikke det, mener det er slik den skal være, men jeg understreker Tror. Grunnen til det er at den gule ledningen som skal gi strøm til stoppen går til den lille sorte boksen på bilde en og to. Jeg aner ikke hva den boksen er. Det kan bare være så enkelt som en liten koblingsboks. Det var her du skulle målt om du får strøm frem til den når tenning er på. Og det er en tom flatstift på den også, så hva som skal på den er ikke godt og si. Ikke sikkert det skal være noe heller.  Har du ikke et verksted eller traktorforhandler i nærheten. Viser du bildene til dem så kan sikkert de svare deg på om du bare kan kjøre med strøm på stoppen. Men du bør jo ta strømmen fra nøkkel slik at den går av når du slår av nøkkel. Det er også mulig og skru ut stopperen, fjerne innmaten i den og skru den i igjen uten ledningen på. Da stenger den ikke for dieselen og da bruker du bare den mekaniske stoppen som du har gjort før. Den elektriske og mekaniske stopperen har ingen sammenheng likevel. Men,,, ikke gjør det før du har snakket med noen som har rede på det. Det må være gullrent også når åpner den og setter den i igjen. 

 

Henningsen skrev On 20.6.2018 at 8.13:

 Jeg har en hendel som jeg vanligvis stopper motoren med. Sekvensen i følge manualen er slik: dra i stopp hendelen og så slå av tenning. 

Den manualen tipper jeg tilhører motor uten el-stopp. Hadde den tilhørt din motor så hadde det stått at du stopper den med å slå av tenning. Hadde selv båtmotor fra 80 tallet og manualen min påsto at jeg hadde både vifte og radiator:crazy:  altså tilhørte boka bil. Du har nok fått ei litt eldre bok, og den mekaniske stoppen har vel Sabb montert av gammel vane.

Det nederste bildet er rele ja, men ikke godt og si hva det styrer. På dagens motorer er det vel nesten ikke noe som ikke styres av rele. Nest nederste bildet viser et rundt rele. Jeg vil bare tippe det er rele til glødingen, men usikker. I det første innlegget ditt er det bilde av motoren. Men jeg ser ingen ledning opp til glødepluggene, bare ledninger mellom dem. Men starter den greit uten gløding så er jo det greit.

Henningsen skrev for 4 timer siden:

Kanskje du kan se hva de forskjellige tingene er for noe?

Igjen, det er koblingsskjema som gjelder, men som du sier er det et virvar som ikke er utført av sabb, men av tidligere eiere , så selv koblingsskjema ville ikke sagt så mye, men litt. Man må fysisk være ombord og følge hver enkelt ledning for og finne ut av dette er jeg redd. Men, for all del bare still spørsmål, svarer så godt jeg kan, og det er mange her på forumet som kan bedre enn meg. Ofte dukker det opp medlemer med tilsvarende motor og da kan mye løse seg.:smiley:

 

Ser nå likevel ledningen til glødepluggene. Går fra pluggen helt til høyre på bildet. Følg den og se om den ikke ender i det runde releet. Gjør den det er det gløderele.

hegra

hegra

Henningsen skrev for 3 timer siden:

Er det farlig og bruke båten  som den er nå med den blå kabelskoa på pluss?

Tror ikke det, mener det er slik den skal være, men jeg understreker Tror. Grunnen til det er at den gule ledningen som skal gi strøm til stoppen går til den lille sorte boksen på bilde en og to. Jeg aner ikke hva den boksen er. Det kan bare være så enkelt som en liten koblingsboks. Det var her du skulle målt om du får strøm frem til den når tenning er på. Og det er en tom flatstift på den også, så hva som skal på den er ikke godt og si. Ikke sikkert det skal være noe heller.  Har du ikke et verksted eller traktorforhandler i nærheten. Viser du bildene til dem så kan sikkert de svare deg på om du bare kan kjøre med strøm på stoppen. Men du bør jo ta strømmen fra nøkkel slik at den går av når du slår av nøkkel. Det er også mulig og skru ut stopperen, fjerne innmaten i den og skru den i igjen uten ledningen på. Da stenger den ikke for dieselen og da bruker du bare den mekaniske stoppen som du har gjort før. Den elektriske og mekaniske stopperen har ingen sammenheng likevel. Men,,, ikke gjør det før du har snakket med noen som har rede på det. Det må være gullrent også når åpner den og setter den i igjen. 

 

Henningsen skrev On 20.6.2018 at 8.13:

 Jeg har en hendel som jeg vanligvis stopper motoren med. Sekvensen i følge manualen er slik: dra i stopp hendelen og så slå av tenning. 

Den manualen tipper jeg tilhører motor uten el-stopp. Hadde den tilhørt din motor så hadde det stått at du stopper den med å slå av tenning. Hadde selv båtmotor fra 80 tallet og manualen min påsto at jeg hadde både vifte og radiator:crazy:  altså tilhørte boka bil. Du har nok fått ei litt eldre bok, og den mekaniske stoppen har vel Sabb montert av gammel vane.

Det nederste bildet er rele ja, men ikke godt og si hva det styrer. På dagens motorer er det vel nesten ikke noe som ikke styres av rele. Nest nederste bildet viser et rundt rele. Jeg vil bare tippe det er rele til glødingen, men usikker. I det første innlegget ditt er det bilde av motoren. Men jeg ser ingen ledning opp til glødepluggene, bare ledninger mellom dem. Men starter den greit uten gløding så er jo det greit.

Henningsen skrev for 4 timer siden:

Kanskje du kan se hva de forskjellige tingene er for noe?

Igjen, det er koblingsskjema som gjelder, men som du sier er det et virvar som ikke er utført av sabb, men av tidligere eiere , så selv koblingsskjema ville ikke sagt så mye, men litt. Man må fysisk være ombord og følge hver enkelt ledning for og finne ut av dette er jeg redd. Men, for all del bare still spørsmål, svarer så godt jeg kan, og det er mange her på forumet som kan bedre enn meg. Ofte dukker det opp medlemer med tilsvarende motor og da kan mye løse seg.:smiley:



×
×
  • Create New...